Consument past niet in een hokje

Consument past niet in een hokje
, Upstream
@marcoderksen

De consument is niet meer zo makkelijk in een hokje te stoppen, blijkt uit de Brand Media Monitor van het Belgische bureau TNS Media. Er zijn weliswaar verschillende categorie?n kopers te onderscheiden, maar al te vaste patronen vertonen ze niet.

TNS Media publiceert jaarlijks een ?shopper typology?. Het bureau constateerde dit jaar dat er nog wel trends te onderscheiden zijn, maar dat de groepen consumenten zich qua sociale klasse en geslacht steeds meer vermengen. Uiteindelijk kwam men uit op de volgende vijf categorie?n: ?basic shoppers?, die boodschappen doen als een rationele aangelegenheid zien ?prescribers only?: veeleisende types die wel streng op kwaliteit letten, maar eigenlijk helemaal niet van shoppen houden en al helemaal niet op koopjesjacht gaan ?brand shoppers?, merkvaste klanten ?responsible shoppers?: zijn uit op meerwaarde in de vorm van biologisch en ecologisch verantwoorde producten ?yin-yang shoppers?, de ultieme consumenten van vandaag: zijn gek op winkelen, houden de uitgaven goed in de gaten, met als doel: n?g meer kunnen shoppen.

Wie nu denkt dat het koopgedrag hiermee fijn overzichtelijk is, komt echter bedrogen uit. Volgens de onderzoekers is het individu tegenwoordig ernstig ?versplinterd?: zo zijn veel consumenten enerzijds zeer veeleisend in de keuze van hun producten, maar anderzijds ook heel lui in hun koopgedrag. Een paar dingen hebben alle shoppers gemeen: ze hebben de pest aan de enorme hoeveelheden reclame die via de diverse media over hen worden uitgestort, en ze staan welwillend tegenover below-the-line-acties en klantenkaarten.

Bron:
MarketingMedia


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.