Consument duurst uit met ‘stuntprijzen’ adsl

29 september 2003, 05:40

De Nederlandse consument blijkt uitgerekend bij de ‘goedkoopste’ adsl-pakketten het minste waar voor zijn geld te krijgen. Maandbedragen zeggen niets.

“Ook bij een andere stunter – Het Net – is de klant duur uit”

Nu de rookwolken van de recente adsl-oorlog wat zijn opgetrokken, kunnen de eerste conclusies worden getrokken. WebWereld heeft hiertoe de meest gangbare pakketten van een groot aantal aanbieders naast elkaar gelegd. Zij maken gebruik van in totaal vier verschillende netwerken: KPN, BBned, Tiscali (BabyXL) en Versatel.

Om tot een goede vergelijking te komen, is bij de vergelijking uitgegaan van een situatie waarbij een consument een abonnement van twee jaar neemt. Dit omdat de ene provider zes maanden lang een lagere maandprijs geeft en de andere geen aansluitkosten vereist. Verder hanteren sommige providers een harde datalimiet, iets wat in de uiteindelijke kosten flink kan oplopen.

De lage maandprijzen waarmee providers stunten, zeggen niks, zo blijkt uit het onderzoek. Zo adverteert Versatel-dochter Zon met een maandprijs van 14,95, momenteel de laagste in Nederland. Uitgerekend dit abonnement blijkt uiteindelijk het duurst uit te pakken. De consument betaalt hier maar liefst 1,36 euro per Kbps snelheid.

Ter vergelijking: in het goedkoopste segment (tot 25 euro per maand) is dat bij Tiscali slechts 0,38 cent. Ook in de middensegmenten (25 tot 40 euro en 40 tot 60 euro) scoort Tiscali het best. De klant krijgt hier de meeste snelheid voor zijn euro. Ook bij een andere stunter – Het Net – is de klant duur uit. De KPN-dochter adverteert met maandprijzen van 17,95.

In geen van de onderzochte prijsklassen komen de KPN-providers overigens gunstig naar voren. Planet Internet bijvoorbeeld biedt zijn klant minder dan de helft van de snelheid voor elke bestede euro dan bijvoorbeeld Demon en Concepts ICT. Deze twee partijen maken gebruik van het netwerk van BBned.

Het hele onderzoek is hier te lezen.

[bron] webwereld

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!