Connecten en zaken doen in het digitale tijdperk #adv

30 juni 2014, 09:15

De digitale wereld verandert – en die van LinkedIn ook. Wie denkt dat LinkedIn over persoons- en bedrijfsprofielen gaat, heeft al een tijdje niet meer ingelogd. LinkedIn beweegt zich richting contentmanagementplatform en biedt veel meer diensten aan professionals en bedrijven, en niet alleen in de premium versie.

Inmiddels heeft LinkedIn in Nederland 5 miljoen leden en daarmee persoonsprofielen. Overigens wil dat niet zeggen dat de 5 miljoen Nederlandse LinkedIn gebruikers alle mogelijkheden die het grootste zakelijke netwerk ter wereld biedt, ten volle weten te benutten; lees 7 handige tips voor professionals met ambitie.

Uit het jaarlijks socialmedia-onderzoek van Newcom blijkt dat dagelijks 300.000 gebruikers inloggen op LinkedIn (uitgaande van toen nog 4 miljoen Nederlandse leden). Ongeveer 10 procent logt dagelijks in op LinkedIn, dat lijkt nogal erg weinig. De professional is wel dagelijks bezig met e-mail en allerlei andere tools. Echter dé zakelijke tool bij uitstek ná e-mail en CRM wordt niet dagelijks ingezet.

LinkedIn als content platform

De visie van LinkedIn is om iedere werkende professional een plek te geven waar zakelijke kansen gecreëerd kunnen worden. De strategische keuze van LinkedIn om content veel meer ruimte te geven binnen het zakelijke netwerk (wereldwijd meer dan 300 miljoen leden) is een logisch vervolg om de visie uit te voeren.

Relevante content consumeren

LinkedIn heeft eerder het presentatieplatform Slideshare gekocht en geïntegreerd. Dit is een van de eerste stappen om content te integreren binnen het zakelijke netwerk. Presentaties die gedeeld worden – als men Slideshare linkt met LinkedIn – worden automatisch geplaats in de activity stream (mensen die jouw profiel bekijken, zien dan de gedeelde presentatie).

Pulse, een dienst die op maat nieuws organiseert, is geïntegreerd met Today van LinkedIn. Today kun je vergelijken met de knipselmap die vroeger op je bureau lag waar allerlei relevante artikelen in zaten. De relevantie kun je zelf bepalen door het toevoegen van bronnen. Er zijn meer dan honderden bronnen beschikbaar, variërend van Mashable, The Economist, Business Insider, Inc., Fast Company en CNN. Op deze manier ben je op de hoogte van relevante artikelen uit je branche of interessegebied.

Gebruik LinkedIn Company Profile, groep en schowcase om content te delen

Content begint steeds meer – net zoals conversatie – deel uit te maken van de marketingcommunicatiemix van bedrijven en organisaties. De meeste bedrijven hebben een blog en diverse socialmediakanalen waarop zij hun content uitzetten om een dialoog op gang te krijgen/houden. LinkedIn biedt de mogelijkheid om een artikel of opiniestuk te delen binnen een groep, om op die manier het gesprek aan te gaan. Daarnaast kunnen op een Company Profiel artikelen worden gedeeld. Mocht een organisatie diverse doelgroepen hebben, dan kan via Showcase-pagina (onderdeel van het Company Profile) een aparte segmenten worden getarget met voor hun relevante content.

Wordt een INfluencer

Misschien is het je al eens opgevallen dat great business minds als Charline Li, Richard Branson en Guy Kawasaki tips, ideeën en inzichten delen binnen LinkedIn. Dit zijn zogeheten ‘INfluencers‘.

Eerst was de mogelijkheid om direct binnen het LinkedIn-netwerk te publiceren voorbehouden aan de groten der aarde. Sinds februari 2014 is het mogelijk voor alle (basis- en premium-)leden van LinkedIn om content te publiceren. Stel je eens voor dat je direct in je zakelijke netwerk de mogelijkheid hebt om een artikel te publiceren? Dit is een schot in de roos en erg goed voor profileren en autoriteit. Je kunt in een artikel op LinkedIn de link leggen naar je eigen website, maar natuurlijk ook naar je Company Profile en Showcase. Op deze manier wordt LinkedIn erg relevant. Groot voordeel, je hebt in Nederland alleen al een potentieel bereik van 5 miljoen leden!

Wat ga jij doen? Leer het van experts!

Omdat er veel aan het gebeuren is bij LinkedIn en omdat het contentmanagement voor bedrijven steeds belangrijker wordt (ook op andere platfrormen van LinkedIn), organiseert de Nyenrode Alumni VCV Marketingcommunicatie Kring op 1 juli 2014 een bijeenkomt waar je kan leren van professionals op dit gebied.

Praktisch

  • Datum: dinsdag 1 Juli
  • Tijd: 19.30 – 21.00 + Borrel in de Nyenrode Zolderbar
  • Plaats: Nyenrode Business Universiteit
  • Kosten: 20 euro. Contant voldoen.
  • Meer info: website
  • Aanmelden: stuur een email naar alexisvandam@gmail.com

De Nyenrode Alumni Vereniging VCV is de sleutel tot het voortbestaan van de Nyenrode Business Universtiteit

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!