Centraal Beheer gaat dagje uit naar de Beekse Bergen (2)

13 november 2004, 11:00

Centraal Beheer gaat dagje uit naar de Beekse Bergen

Eerder deze week verwezen we al naar de nieuwe tv-commercial van Centraal Beheer.

Ter ondersteuning van de commercial kan nu ook een ringtone van het ‘wimoweh’-liedje worden gedownload, kunnen bezitters van een nieuw type GSM-toestel de commercial gratis downloaden en onbeperkt bekijken op de GSM en kan online de game Safari Park Apeldoorn worden gespeeld.

Complimenten aan het creatieve team achter het gehele concept; wat mij betreft een goede kanshebber voor de spinawards!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Vandaag ook een aardig stukje in de Volkskrant over de nieuwe commercial van Centraal Beheer:

    “Misschien is hij nooit echt uitgesproken in een oorlogsfilm, maar de zin Berlin, wir haben ein Probem blijft onweerstaanbaar grappig. De reclameslogan Even Apeldoorn Bellen ontleent er een groot deel van zijn glans aan. Hoewel de reclamebaas van Centraal Beheer destijds peentjes moest zweten om de slagzin aan zijn directie te verkopen, vertelde hij later in reclameblad Adformatie. Het woordje Even moest eraf omdat het vandalisme in de hand zou werken, Apeldoorn moest Centraal Beheer worden en bellen was vervelend omdat het te storend zou zijn als veel mensen gingen bellen.”

    Dat was in 1987 en inmiddels zijn we 38 tv-commercials verder en is de slogan nog steeds een begrip. Het enige dat ik nooit heb begrepen is waarom ze inderdaad niet Apeldoorn hebben vervangen door Centraal Beheer. Want laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen weten nu dat Centraal Beheer bij deze slogan hoort?


    13 november 2004 om 11:35
    edwin duys

    Inderdaad een leuke commercial en een idem dito online game. Dus qua creativiteit: top. Echter, ik vraag me af wat de achterliggende doelstelling is. Bijdragen aan merk-/naamsbekendheid? Ja, daar is deze zeker geschikt voor, maar volgens mij is die al uitermate hoog. Dus waarom dan toch hiervoor kiezen?

    Moeten ze leiden tot actie! Als ik naar mezelf kijk, ik waardeer de spotjes enorm, maar ze zijn absoluut geen driver (meer) om mij in beweging te brengen om de producten van Centraal Beheer te bekijken resp. te kopen.

    Wie reageert?


    13 november 2004 om 18:37
    niels

    ik vind de commercials van centraal beheer en delta lloyd volledig inwisselbaar.

    hoewel in de delta lloyd commercials de hoofdpersonages bewust zijn van het onheil dat ze over zichzelf afroepen i.t.t. centraal beheer spotjes, vind ik ze, hoewel altijd leuk om naar te kijken, erg op elkaar lijken.

    ’t is eigenlijk te belachelijk voor woorden.

    bedenk maar: de volvo met leeuw op dak rijdt de garage binnen… …zeker Delta Lloyd. had zomaar gekund.

    Bassie die vol zelfvertrouwen face to face staat met een rodeostier. …even apeldoorn bellen. had zomaar gekund.


    15 november 2004 om 14:36
    Karlijn

    dat is dan heel jammer van Delta Lloyd, die toch echt veel later met dit concept zijn gekomen. Ze voeren het goed uit, maar Centraal Beheer (lees: bureau DDB Amsterdam) is toch echt de bedenker van dergelijke commercials. Misschien op sommige momenten inwisselbaar, maar ik vind nog steeds dat Centraal Beheer altijd net 1 stapje voor is


    16 november 2004 om 05:39
    niels

    al is Rodeo Bassie de beste commercial ooit!!


    16 november 2004 om 07:43
    Anders

    @Niels – de crux bij de Delta Lloyd-reclames is dat men het gevaar bewust niet uit de weg gaat. Bij Centraal Beheer roept men onbedoeld onheil over zich af. Toch wel een essentieel verschil.


    16 november 2004 om 09:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!