Cees van ’t Hullenaar (IDFA): “Wij willen het Cannes zijn van de documentaire”

10 december 2013, 10:29

Vorige week kwam na anderhalve week een einde aan de 26e editie van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA). Een evenement dat met het jaar aan interesse van het grote publiek lijkt te winnen en een steeds omvangrijker programma weet aan te bieden. Genoeg redenen om eens te bellen met Cees van ’t Hullenaar, managing director van het IDFA.

In dit artikel over de opkomst van de documentaire konden de lezers van Marketingfacts al constateren dat het IDFA in 2012 ‘plotseling’, na een jarenlange opmars van de bezoekersaantallen, het grootste (betaalde) publieksevenement van Nederland was. Met ongeveer 222.000 bezoekers in 2013 lijkt het IDFA nog steeds aan populariteit te winnen.

Hoe verklaar je dit succes?

“Het klopt dat we ook dit jaar een mooie groei hebben weten te bewerkstelligen. We zijn van 208.000 bezoekers vorig jaar naar 222.000 bezoekers dit jaar gegaan, wat past in onze visie van stapsgewijze groei. Doorslaggevend voor dit succes is dat we dit jaar een aantal nieuwe locaties en culturele instellingen aan ons hebben weten te binden. Denk aan het EYE filmmuseum (vorig jaar alleen voorstellingen in het slotweekend; nu het hele festival), het Ketelhuis, Toomler (met het programma onderdeel stand-up documentary), de Rabozaal in de Melkweg en de Kleine Komedie. Met deze extra zalen is de capaciteit fors uitgebreid én je boort een nieuw publiek aan.”

“Daarnaast hebben we de programmering aangepast om gehoor te geven aan een veelgehoorde wens van onze bezoekers. Vanwege de toegenomen belangstelling waren de afgelopen jaren regelmatig voorstellingen uitverkocht en was er nog wel eens sprake van teleurstelling over een gemiste documentaire. Door minder films in het programma op te nemen (van 380 in 2012 naar pakweg 300 in 2013), deze vaker te vertonen (van gemiddeld 3 naar 5 voorstellingen per film) en de extra zaalcapaciteit was de kans op een kaartje voor jouw favoriete documentaire een stuk groter. Met deze maatregelen hebben we de toegankelijkheid van het IDFA enorm vergroot.”

Ik heb het idee dat het IDFA ook steeds meer aanzien geniet en daardoor meer internationale bezoekers/deelnemers trekt. Hoe onderscheid je je van alle festivals?

“Met pakweg 2.500 professionals is het aantal internationale bezoekers/deelnemers de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. Toch merken we dat mensen graag naar Amsterdam komen; door de unieke combinatie van onderdelen voor professionals (o.a. Docs for Sale, IDFA Forum en IDFAcademy) en het publieksdeel (met voorstellingen, concerten en exposities) zijn we inmiddels een van de grootste documentairefestivals ter wereld. Zo vinden documentairemakers het geweldig om hun film in première te laten gaan voor 800 bezoekers in Tuschinki. Zo willen wij het ‘Cannes’ voor de documentairewereld zijn; prijzen en entertainment voor het grote publiek, maar ook een vakinhoudelijk programma voor ‘the industry’. Net als in Cannes staat bij ons de kwaliteit voorop en is er meer te beleven dan alleen glitter en glamour.”

Met sterke mediapartners als VPRO en de Volkskrant en een aantal grote sponsoren slepen jullie veel publiciteit binnen. Hebben jullie nog wel out-of-pocket marketingcommunicatiebudget nodig?

“We genieten inderdaad veel vrije publiciteit, maar documentaires zijn dan ook prettige gespreksonderwerpen voor bijvoorbeeld columns en talkshows als P&W en DWDD. Documentaires bevatten vaak politieke of maatschappelijke onderwerpen die voor een groot publiek van betekenis zijn, zijn ook makkelijk te bespreken zonder dat de filmmakers of hoofdrolspelers erbij zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een speelfilm) en tegenwoordig worden mooie beelden/verhalen snel online gedeeld. Natuurlijk hebben wij voor het ontwikkelen van de website, de kranten, het maken van video’s, posters, etc. nog marcom-budget nodig, maar €300.000 is in verhouding een beperkt bedrag als je bedenkt hoeveel (media)aandacht wij genereren.”

Welke Marketingfacts kun je ons geven?

Een greep uit de aantallen die in onderstaande video voorbij komen:

  • In 12 dagen waren er 529 voorstellingen.
  • Tijdens het IDFA zijn er 5 edities uitgebracht van IDFA Daily met een oplage van 50.000.
  • Van begin oktober tot begin december hebben 328.857 mensen de website bezocht.
  • De app is ongeveer 4.600 keer gedownload.

Welke documentaire(s) van dit jaar kan je marketeers aanraden?

“De eerste die me te binnen schiet is I Love Your Work (VS) van de Amerikaanse internetpionier Jonathan Harris, die in 2006 doorbrak met zijn webdocumentaire We Feel Fine [deze documentaire is nog steeds te bekijken, red.]. In I Love Your Work geven negen vrouwen in de lesbische porno-industrie naast hun lichaam ook hun gedachtewereld bloot voor de camera. Het project won de Firestarters IDFA DocLab Award for Digital Storytelling en laat zien vanuit welke verschillende perspectieven de werkelijkheid bekeken kan worden.”

Tipje van de sluier van de plannen voor de 27e editie?

“We zijn druk bezig om een uitgebreid programma te ontwikkelen over de werking van media. Hierbij willen we niet alleen tonen hoe ‘de media’ werken, maar ook onze eigen rol en ons gedrag in het medialandschap onderzoeken. IDFA DocLab is sowieso iets dat marketeers volgend jaar in de gaten moeten houden.”

Sebastiaan Nagel
Trainer & LinkedIn Campagne Manager bij Social Blooming

Wereldkampioen LinkedIn. Helpt bedrijven met het effectief inzetten van LinkedIn. Bijvoorbeeld door voor hen te adverteren, maar ook met workshops LinkedIn Marketing en Bloggen. Daarnaast hebben wij een Social Business Model ontwikkeld, waarin je in 7 stappen leert (met een reeks aan trainingen) hoe je business of awareness voor je merk kunt creëren met de inzet van LinkedIn. Contact? Stuur een bericht via LinkedIn

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!