CeBIT 2007: Commodore Gaming, amBX en meer

21 maart 2007, 08:36

{title}

Afgelopen zondag en maandag was ik samen met een collega op uitnodiging van Commodore Gaming op CeBIT. Vorige week deed Erik van Roekel al verslag van zijn ervaringen op CeBIT en ook ik zal bij deze mijn impressies met jullie delen. Ik heb tijdens de twee dagen veel gelopen en gezien. Het werd al snel duidelijk hoe groot CeBIT was, toen we van ingang West 01 naar West 03 moesten lopen. Wat op de plattegrond een klein stukje leek, bleek toch een stuk van 10 minuten lopen te zijn.

Ondanks de enorme grootte en een overvloed aan nieuwe producten, heb ik weinig echt revolutionaire, vernieuwende producten of diensten gezien. Ik heb vooral gelet op alles wat met gaming te maken had, waarbij de aandacht ook uit ging naar Commodore Gaming en Philips amBX. Met beiden hebben we vanuit Ubisoft een partnership.

Voor Commodore Gaming is CeBIT succesvol geweest. De nieuwe lijn met gaming PC’s en notebooks is tijdens CeBIT officieel aangekondigd en hiermee is behoorlijk wat media-aandacht gegenereerd. Online publicaties als engadget, gamesindustry.biz, kotaku en wired, maar ook tv giganten als BBC, SAT1 en Rai Uno hebben allemaal aandacht besteed aan Commodore Gaming en de nieuwe producten.

De Commodore Gaming PC’s en notebooks zijn gemaakt om probleemloos de meest geavanceerde games te kunnen spelen. Hiermee wordt direct geconcurreerd met partijen als Alienware, inmiddels overgenomen door Dell, en VoodooPC, dat onderdeel uitmaakt van HP. Wat maakt de Commodore Gaming producten dan zo speciaal, tussen al deze giganten? Allereerst het merk Commodore, waar veel mensen nog steeds een zwak voor hebben. Mensen die in de jaren 80 voor het eerst in aanraking zijn gekomen met gaming, dat zijn er redelijk wat, hebben vaak als eerst gagamed om een Commodore 64 of Amiga. Ten tweede biedt Commodore Gaming gamers ook de mogelijkheid om de “skin” van een PC of notebook te customizen met artwork.

Commodore Gaming zelf gebruikte op de stand onder andere artwork van de Ubisoft game Tom Clancy’s Ghost Recon: Advanced Warfighter 2, kortweg GRAW2. Onder gamers zorgt dit voor herkenbaarheid en hiermee worden gamers sneller aangesproken. De manier waarop dit artwork wordt geproduceerd, is van hoge kwaliteit en vergelijkbaar met metallic autolak. In het verleden hebben verschillende partijen al gewerkt met stickers en andere oplossingen op cases te customizen met artwork, maar kwalitatief gezien halen deze oplossingen het niet bij die van Commodore. De publiciteit is er zeker geweest, nu is het de tijd om alle beloften waar te maken.

De World Cyber Games Hal was spectaculair en groots opgezet. Voor een groot deel stond de hal in het teken van Samsung, dat al enkele jaren hoofdsponsor is van de WCG. Het bedrijf heeft producten specifiek voor gamers, zoals TFT schermen, maar beseft goed dat gamers ook mensen zijn en mobiele telefoons en LCD schermen kopen. Sinds kort is ook Philips met amBX sponsor van de WCG. De stand van Philips stond ook midden in de door gamers bezochte WCG hal.

Zelf ben ik op dit moment bezig om vanuit Ubisoft support te krijgen van onze game ontwikkelaars, voor de ontwikkeling van games met amBX support. Uiteraard stonden er op de stand ook diverse PC’s met amBX kits geplaatst, dus kon ik zelf enkele games spelen met de amBX kit. Met name de Formule 1 racegame is me bijgebleven. De twee ventilatoren deden goed hun werk en voegden zeker iets extra’s toe aan het racen. Bij het geven van gas voel je al een klein briesje en op topsnelheid voel je de wind in je gezicht. Erg gaaf. Het effect van de verlichting was ook aardig, maar kwam niet helemaal goed tot z’n recht in de chaotische ruimte op de beurs.

Opvallend was de aanwezigheid van vele, vele Aziatische bedrijven die stands hadden met producten die nauwelijks van elkaar waren te onderscheiden. Toetsenborden, USB drives, muizen, navigatiesystemen, MP3-spelers, allemaal leken ze op elkaar. Is prijs dan nu echt de enige onderscheidende factor? En zelfs dan zijn er volgens mij niet veel verschillen. Je vraagt je af hoe bepaalde bedrijven kunnen overleven, met zoveel concurrentie en moordende marges die continu onder druk staan.

Spectaculair om te zien waren alle grote (full) HD LCD en plasma schermen van Sharp, Samsung en Panasonic. Ik wist al van het bestaan van een 108-inch full HD LCD scherm, maar wanneer je er daadwerkelijk naast staat, besef je hoe immens groot dit is. Ook tijdens CeBIT 2007 was de groei van LCD en teruggang van plasma waar te nemen. Meer en meer fabrikanten stappen over op LCD en het ziet er naar uit dat dit voor de komende nog sterker zal worden doorgezet. Jammer dat bijvoorbeeld OLED schermen hierdoor waarschijnlijk minder snel op de markt zullen verschijnen.

Veel HD schermen dus en ook steeds meer full HD (1080p) toestellen, die ook groter en groter worden, maar waar is die spectaculaire HD content? Ik denk dat we de komende jaren meer van deze schermen op verschillende locaties zullen tegenkomen, maar hiervoor is ook geschikte en bruikbare content voor nodig. Op CeBIT was op een enkele HD documentaire na weinig content aanwezig. Sommige toestellen waren gewoon aangesloten op een standaard TV signaal, waarmee de capaciteit van de hardware dus totaal niet wordt benut en gedemonstreerd.

Volgens sommige professionals ziet CeBIT er steeds meer uit als Disneyland dan een professioneel event, door de aanwezigheid van kinderen die rondrennen tussen de dure producten. Zelf viel het me ook op dat er redelijk wat kinderen aanwezig waren, maar echt storend vond ik het niet. Er is een kans dat ik er volgend jaar weer heenga, maar alleen als dit zakelijk gezien ook nut heeft. Al met al toch bijzonder om CeBIT een keer van dichtbij meegemaakt te hebben.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Wouter

    De CeBIT moet hard op zoek naar een nieuwe identiteit. Het segment consumenten elektronica was aanwezig maar ook het segment postsorteermachines was weer van de partij. En daartussen? Weinig eigenlijk.. Gelukkig waren we met een flink team dus heb me wel vermaakt maar de beurs zelf was weinig aan..


    21 maart 2007 om 11:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!