Business in of met China: over Guanxi, WeChat en cold turkey over op Chinese systemen

9 januari 2018, 14:00

Floor Nobels (Eigenaar Worklife Recruitment China) deelt 5 ondernemerslessen

Voor alle ondernemers die iets met China willen doen: hier zijn vijf ondernemerslessen in 20 minuten. Floor Nobels heeft een headhunting agency in China opgezet en woonde 3,5 jaar in China. Ze richt zich op het werven van hoogopgeleide Chinezen die goed Engels spreken. Zij brengt hen in contact met westerse bedrijven, waarvan 99 procent Nederlandse bedrijven.

De aantrekkingskracht van China? Floor: “Het is een heel groot land. Een op de vijf mensen op de wereld is een Chinees. Het is de snelst groeiende consumentenmarkt. Hongkong was heel lang de toegangspoort tot China, maar als ik kijk naar mijn klanten en de bewegingen in China, dan zijn er geen beperkingen meer. De havens zijn goed en er zijn online eigenlijk geen beperkingen meer. Als ik mensen adviseer over zakendoen in China, dan zeg ik: ga op het mainland zitten, niet langer in HongKong.”

#1 Leer Chinees

Floor: “Als je het niet kunt lezen of schrijven, dan ben je compleet geïsoleerd. Realiseer je dat het dus een grote handicap is als je de taal niet spreekt. Dan moet je iemand naast je zetten die de taal heel goed spreekt of met een directe tolk werken. Als je laat zien dat je iets van de taal weet, win je respect.”

#2 Omring je met goede mensen en personeel

Floor: “Er zijn natuurlijk heel veel mensen die een klus kunnen klaren. Maar de valkuil die ik tegenkom, zijn dat veel ondernemers maar met de eerste de beste in zee gaan. Zonder echte te kijken naar de skills. Ook zijn er veel vooroordelen over Chinezen: ze kunnen geen Engels, ze zijn niet te vertrouwen en ze komen hun afspraken niet na. Maar tussen die 1.3 miljard Chinezen zit echt wel een match tussen. Je moet wat beter kijken. Er zijn veel hoogopgeleide Chinezen met ervaring met westerse kwaliteitsstandaarden. Ze zijn er, maar ze zijn niet meer zo goedkoop. Dat is vaak het idee van de ondernemers.”

#3 Whatsapp, Google, Facebook, YouTube: allemaal niet toegankelijk in China

Floor: “Mijn advies? Cold turkey over op Chinese systemen. Installeer ‘the one app that has it all’: WeChat. Dat is mijn lifesaver geweest in China. Je kan er mee vertalen, verkopen, betalen en chatten. Het is Whatsapp, PayPal, Facebook, Instagram, marktplaats, alles in één. Het is mijn acquisitiekanaal: al mijn leads komen binnen via deze app. In China communiceer je op de Chinese manier.”

#4 Guanxi – netwerk in China gaat anders dan in Nederland

Floor: “Guanxi is netwerken 2.0. Relaties zijn heel erg belangrijk in China. Het gaat over een veel langere termijn in China. Wij Nederlanders verwachten meteen resultaat, in China moet je een lange adem hebben. Nog een borrel, nog een fabrieksbezoek, nog een diner. (…) Het kost heel veel tijd. Je moet ontzettend geduld hebben.”

#5 China is een blue ocean…. Voor Chinezen

Floor: “Men denkt dat als je iets kunt verkopen in China, dan is het nooit meer nodig om te werken. Die tijd is wel een beetje geweest. De Chinezen zitten op hun eigen AliExpress en kunnen het heel goed zelf. Maar de Chinezen staan wel open voor unieke en kwalitatieve producten die zij zelf nog niet kunnen maken.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!