BURST! Media lanceert advertentienetwerk voor weblogs

BURST! Media lanceert advertentienetwerk voor weblogs

ClickZ: Na BlogAdNet (inmiddels gestopt), BlogAds en CrispAds heeft nu BURST! Media een nieuw advertentienetwerk voor weblogs gelanceerd.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Emerce heeft vandaag een bericht over de overname en kijkt ook naar de Nederlandse markt:

    Bij het nieuwe initiatief van Burst hebben zich inmiddels ook de weblogs van Gawker Media aangesloten, waaronder Gawker, Gizmodo en Wonkette. De 22 weblogs zijn samen goed voor 9 miljoen pageviews. Ook heeft de eerste adverteerder zich inmiddels gemeld. Dat is de Japanse fabrikant van mobieltjes Kyocera Wireless.

    Adverteren op weblogs begint een steeds wijd verbreider fenomeen te worden. Ook in Nederland. Zo maakt een toenemend aantal weblogs hier gebruik van bijvoorbeeld Google Adsense om inkomsten te genereren of om de kosten te dekken. Op de vraag of adverteren op weblogs ook loont, antwoordt Marc Duijndam, directeur van Google Nederland: “We moeten niet vergeten dat weblogs een vorm van niche publishing zijn en dat adverteren alleen interessant is als een publicatie goed is voor een bepaalde hoeveelheid bezoekers. Bij sommige weblogs is dat natuurlijk nog maar de vraag.”

    Hoeveel webloggers inmiddels gebruik maken van Google Adsense kan of wil Duijndam niet zeggen. Wel wil hij kwijt dat Adsense nog steeds aan populariteit wint en dat webloggers Adsense inmiddels ook hebben weten te vinden. “Ik denk dat het ook voor webloggers een interessante additionele inkomstenbron is."

    Bij Ilse Media wordt binnen web-log.nl nog niet geëxperimenteerd met advertenties op weblogs. Volgens Michiel Houben wordt er binnen Ilse wel over nagedacht. “We gaan op korte termijn kijken op welke manier we een link kunnen leggen tussen weblogs en advertenties en of dat commercieel interessant is. We willen er met een select groepje gebruikers van web-log.nl mee experimenteren. In eerste instantie om te kijken wat de mogelijkheden zijn.” Bedoeling is dat het experiment in de eerste helft van 2005 wordt gehouden en daarna geëvalueerd wordt.

    Een mogelijkheid waaraan Ilse denkt is dat de weblogger zelf met trefwoorden aankomt waarop hij een advertentie wil laten draaien. Een andere mogelijkheid zou zijn dat er contekstueel geadverteerd wordt. Een weblogger die bijvoorbeeld op vakantie is geweest in Zuid-Afrika en daar over schrijft krijgt op zijn site een advertentie geserveerd met daarin een aanbieding voor goedkope vliegtickets naar Kaapstad. Dat gaat waarschijnlijk in value 4 money-verband gebeuren, het samenwerkingsverband tussen Ilse, Gouden Gids en Overture. “Maar we hebben zelf ook de vrijheid om met dat soort initiatieven te komen,” zegt Houben.

    Een van de weinige weblogs die direct samenwerkt met adverteerders is GeenStijl (GS). Het heeft adverteerders zoals Lensexpress en Speurders.nl aan zich weten te binden. Volgens Maarten Roelofs van Speurders.nl loont het adverteren op GeenStijl.

    “Op zich is het kwalitatief helemaal niet zo’n interessante groep, maar bij GS heb ik juist geprobeerd in te spelen op de diehard internetgebruikers. Het zijn de mensen die hun familie adviseren hoe ze met internet om moeten gaan. Als je de sympathie van die mensen krijgt, dan is er op een gegeven moment sprake van een effect als een olievlek. De GS-lezers zijn namelijk zogeheten influentials. Het zijn mensen die het gedrag van anderen beïnvloeden.”

    GeenStijl heeft volgens Roelofs gemiddeld 60.000 bezoekers per dag (meer dan de meeste krantensites, red.). Daarvan surfen er dagelijks circa 2500 a 3000 naar Speurders. “Dat is absoluut lonend. Op basis van de deal die we met GeenStijl hebben zijn we de helft goedkoper uit dan normaal het geval zou zijn,” aldus Roelofs. Reden dat Speurders.nl zo'n 'scherpe deal' heeft kunnen sluiten, is dat volgens Roelofs nog steeds veel partijen huiverig zijn om te adverteren op GeenStijl. Hij zegt zich daarbij wel iets te kunnen voorstellen. "Ik ga bijvoorbeeld niet adverteren op Volkomen Kut (een ander weblog, red.), maar dat heeft vooral met de naam te maken. Verder bereik ik er min of meer dezelfde doelgroep mee als ik op GeenStijl bereik. Dat laatste geldt trouwens ook voor Retecool"

    Hij zegt verder geen invloed te hebben op de adverentietekst die op GeenStijl staat. Roelofs is van plan om in ieder geval nog drie maanden door te gaan met adverteren op GeenStijl. "Daarna heb ik de doelgroep volledig uitgewoond," besluit Roelofs.

    Bron:
    http://www.emerce.nl/

    geplaatst op
  • Er is al weer een nieuw advertentienetwerk voor weblogs:
    http://www.blogkits.com/blog/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.