Bruto mediabestedingen zijn het afgelopen jaar met 3,9% gekrompen
De mediabestedingen aan TV hebben een slecht jaar achter de rug. Met een daling van 8,3 procent drukken de dalende TV mediabestedingen zwaar op de totale bruto mediabestedingen, dat blijkt uit het Jaarrapport Bruto Mediabestedingen 2012 dat Nielsen binnenkort publiceert.. Die krimpten, mede hierdoor, het afgelopen jaar met 3,9 procent ten opzichte van 2011. De totale mediabestedingen waren in 2012 goed voor € 6,06 miljard. TV is met € 3,13 miljard nog altijd goed voor meer dan de helft hiervan.
In 2011 was er nog sprake van een lichte stijging van de bruto mediabestedingen (+ 0,4%). Zonder de daling bij televisie zouden de totale bestedingen op een ‘0‐groei‘ uitkomen. Dagbladen, het tweede mediumtype gemeten in bruto mediabestedingen, noteerde een stijging van 4,2% tot € 918 miljoen. Van de grotere mediumtypen lieten ook radio (+1,6%) en folders (+3,2%) groei zien. De grootste stijging van de bruto mediabestedingen realiseerde out of home met 6,1% tot € 366 miljoen.
De bruto mediabestedingen aan zowel publieks‐ als vaktijdschriften daalden in 2012. Consumentenbladen zagen de bruto mediabestedingen afnemen met 9,1%, bij vakbladen bedroeg de daling 4%. De grootste daling vond plaats bij bioscoop, het kleinste mediumtype: -33%. Het was de eerste daling in vier jaar tijd, maar ook de laatste daling, in 2008, was fors met -30%.
Online advertentiebestedingen
De online advertentiebestedingen zijn niet meegenomen in de cijfers die Nielsen heeft gepubliceerd. Uit het 'Online Ad Spend Study 2012' rapport wat IAB Nederland twee weken geleden publiceerde blijkt dat in 2012 de digitale advertentiebestedingen met 8,4 procent zijn gegroeid tot bijna 1,2 miljard euro. Search heeft een steeds groter aandeel in de digitale advertising markt en is grotendeels verantwoordelijk voor de 8,4 procent omzetgroei. Display advertising kent wel een stagnatie in omzetgroei. Zo behaalde zij in 2011 nog een omzetgroei van 11,4 procent, terwijl deze in 2012 is gedaald tot 0,3 procent.
Fast moving consumer goods merken besteden fors minder
De bruto mediabestedingen van retailers stegen in 2012 met 3% tot € 1,43 miljard, bijna een kwart van de totale bruto mediabestedingen. FMCG’ers besteedden in 2012 opnieuw (fors) minder. De bestedingen aan voedings‐ en genotmiddelen daalden met 13%, nadat de bestedingen in 2011 al daalden met 2,6%. Aan producten voor persoonlijke verzorging werd zelfs 14% minder besteed, terwijl er in 2011 al een daling was van bijna 4%. De branche Horeca, Toerisme, Recreatie besteedde in 2012 iets meer dan in 2011: +1,1%. Fabrikanten en importeurs van auto’s gaven fors meer uit aan reclame in 2012: +6%.
KPN grootste adverteerder
Het merk KPN was in 2012 de grootste adverteerder met in totaal ruim € 84 miljoen aan bruto mediabestedingen. Het tweede merk is gelijk aan de tweede adverteerder, Kruidvat. Aan het merk werd ruim € 76 miljoen besteed. Albert Heijn was het derde merk met € 75 miljoen. Daarmee was de top 3 merken in 2012 identiek aan die van 2011. De enige nieuwe in de top 10 merken was Telfort. De bruto mediabestedingen aan dit merk waren met bijna € 38 miljoen meer dan anderhalf keer zo hoog als vorig jaar. Plus, dat vorig jaar op plaats tien stond, verdween uit de top 10 merken nadat de bruto mediabestedingen afgelopen jaar daalden met 16%.
Verantwoording cijfers
Bij de registratie van de bruto mediabestedingen wordt uitgegaan van de tariefkaarten van de media. Nielsen meet een medium, waarbij advertenties van producten en diensten worden opgenomen in de registratie. De actuele tarieven van de media vormen een rekeneenheid op basis waarvan de advertenties een waarde krijgen toebedeeld. Hierbij worden eventuele kortingen en individuele prijsafspraken buiten beschouwing gelaten. Het toekennen van een waarde aan een advertentie is essentieel voor de vergelijkbaarheid van media onderling. Een radiocommercial is op die manier te vergelijken met bijvoorbeeld een tijdschriftadvertentie. Met de bruto mediabestedingen wordt in beide gevallen de mediadruk weergegeven. De bruto mediabestedingen zijn gebaseerd op de registratie van de mediumtypen televisie, radio, bioscoop, dagbladen, publiekstijdschriften, vaktijdschriften, sponsored magazines, folders en out of home.
Afbeelding: Johan Larsson (cc)