Branding op Facebook: tools en aanbevelingen

Branding op Facebook: tools en aanbevelingen
, Logaster

Het is zeker geen geheim dat het grootste sociale netwerk ter wereld beter geschikt is voor zakendoen dan voor communicatie. Of je het ermee eens bent of niet, Facebook heeft wel een enorme doelgroep en daar liggen kansen voor ondernemers. Maar een Facebook-bedrijfspagina vereist veel werk voordat het resultaten oplevert. Hier lees je handige tips en trucs die je helpen een goede pagina te maken.

Om jouw aawezigheid op een sociaal netwerk in één visuele stijl te kunnen gieten, moet je met verschillende zaken rekening houden. Er zijn minstens vier manieren om je logo en de andere kenmerken van je merk op Facebook te plaatsen. 

Profielfoto

De meeste gebruikers kijken vaak als eerste naar de linkerbovenhoek op Facebook. Dit is precies ook de plek waar de profielfoto staat. Hier trekt bijvoorbeeld een logo het beste de aandacht. 

Bron: Dribbble

De vereiste grootte van de afbeelding voor de profielfoto is 320 x 320 pixels en groter. En denk ook aan de juiste plaatsing van de elementen van je logo, aangezien Facebook de afbeelding bijsnijdt in de vorm van een cirkel.

Miniatuurafbeelding (thumbnail)

Een profielfoto is bij elke post en opmerking duidelijk zichtbaar. Hoewel dit een miniatuurelement is, is het wel belangrijk. Feit is dat een sociaal netwerk het logo kan comprimeren en de toegankelijkheid ervan kan aantasten.

Bron: Dribbble

Om dit te voorkomen, raden wij je aan om geen klein of decoratief schreeflettertype te gebruiken en te voorkomen dat de elementen van het pictogram elkaar overlappen. Facebook kan ook een miniatuurafbeelding comprimeren en het logo vervormen. Om dit op te lossen, ga je naar Instellingen en klik je op ‘Miniatuurafbeelding (thumbnail) aanpassen’. Kies het meest succesvolle type klein logo en klik dan op ‘Voltooien’.

Omslag

De horizontale afbeelding, die als het bovenste gedeelte van het profiel dient, moet in harmonie met de profielfoto zijn. In de klassieke versie wordt het logo in de profielfoto gebruikt en staat de slogan op de omslag. Het belangrijkste is om je aan één stijl en één kleurenschema te houden.

Bron: Dribbble

Een afbeelding op de omslag voor jouw bedrijfspagina kan twee vormen hebben:

• Een statische afbeelding van 820 x 312 pixels; of
• Een animatie/video van 820 x 312 pixels en een duur van 20 tot 90 seconden.

Het ontwerp van de post

Het zakelijk inzetten van Facebook-pagina's is belangrijk voor je branding en is direct gerelateerd aan het posten omdat de afbeeldingen bij de tekst ook bij de huisstijl moeten passen.

Bron: Dribbble

De beste optie is om visuele content in een vergelijkbaar kleurenpalet en in een vergelijkbare stijl te selecteren. Dit helpt bij het organiseren van de pagina en het trekt ook bezoekers aan. En gebruik ook een watermerk in de vorm van een logo, dat voor zowel foto's als voor video's geschikt is. De vereiste afbeeldingsgrootte voor posts is 1200 x 630 pixels.

Nuttige diensten

Online diensten zijn eigenlijk in twee gevallen uiterst nuttig: wanneer er voor het ontwikkelen van een huisstijl  op tijd en op budget moet worden bespaard en wanneer een bedrijf geen fulltime ontwerper ter beschikking heeft. Als tenminste één van deze situaties jou bekend in de oren klinkt, kun je een van deze online diensten gebruiken.

Freepik

Een grote voorraad kwaliteitsafbeeldingen in vectorformaat biedt een snelle zoektocht naar een aantrekkelijke logo-afbeelding. De dienst kan in de beperkte modus gratis worden gebruikt: tot 30 downloads per dag.

Canva

Dit is een multifunctionele dienst waarmee gebruikers kant-en-klare lay-outs kunnen bewerken en nieuwe kunnen aanmaken. Canva heeft een enorme database met gratis lettertypen, pictogrammen, achtergronden en kleurenschema's.

Logaster

Dit is een online logo-generator voor profielfoto's en omslagontwerpen. Het kost niet veel tijd om geoptimaliseerde afbeeldingen voor Facebook en voor andere sociale netwerken te kunnen maken. Een klein logo is gratis.

Tips voor branding via Facebook-pagina's

Om de visuele elementen van het merk te kunnen herkennen, is het noodzakelijk die te combineren met persoonlijke kenmerken, die het bedrijf als geheel definiëren. Met zo'n sterk duo, namelijk wanneer de uiterlijke kenmerken van het bedrijf de essentie van het bedrijf laten zien, kunnen potentiële klanten snel de bedrijfsidentiteit onthouden en een emotionele band met het bedrijf opbouwen.

Bepaal waarvoor de bedrijfspagina bedoeld is

Een bedrijfspagina kan alleen merkbare resultaten opleveren als jij beslist wat jij uiteindelijk wilt bereiken en waarvoor jij de pagina hebt maakt. Om dit te kunnen begrijpen, moet je jezelf eerst enkele fundamentele vragen over jouw eigen bedrijf stellen:

1. Wat is de marktervaring van jouw bedrijf?
2. Door wie en hoe is het idee van het bedrijf ontstaan en belichaamd?
3. Welke nieuwe producten bied jij aan?
4. Welk probleem lost jouw bedrijf op?
5. Wie is jouw doelgroep?

De antwoorden op deze en andere vragen, die het unieke karakter van jouw activiteit kunnen bepalen, zijn de oplossing voor de aard en het visuele ontwerp van het bedrijf en zijn bedrijfspagina.

Bepaal een stijl

Als je bedrijf menselijke kwaliteiten zou hebben, welke zouden die dan zijn? Wat is zijn stijl en hoe is de manier van communiceren, de stem, het uiterlijk? Als je deze nuances hebt geïdentificeerd, is het gemakkelijker voor je om de vector van de reclamecampagne vast te stellen. Neem contact op met jouw doelgroep, ontdek hoe mensen jouw bedrijf ervaren, hoe jij gemakkelijk je potentiële klanten kunt bereiken: door middel van grappen, feiten of juist door middel van pakkende beelden. Analyseer welk kleurenschema bij het karakter van jouw merk past en welke lettertypen de voordelen ervan kunnen benadrukken. Bepaal jouw stijl en houd je bij het ontwerp van jouw bedrijfspagina er ook aan. Dit zal je helpen om effectief met jouw doelgroep om te kunnen gaan.

Bewaar de volgorde

Ontwikkel een contentplan. Vergeet niet de statistieken van het verkeer naar jouw pagina te kunnen analyseren om te kunnen bepalen op welk tijdstip het beter is om te posten. Als je het schema eenmaal hebt opgesteld, volg het dan ook: laat bezoekers wennen aan het ritme van de activiteiten van de pagina. De volgorde van de posts en de herkenbare huisstijl zorgen voor een breed vast publiek, dat goed bekend is met de stijl van je content.

Creëer je Facebook-pagina om je doelgroep te leren kennen en om er makkelijk mee in contact te kunnen komen. Wij hopen dat dit artikel je zal helpen om de aard van jouw bedrijf te kunnen bepalen, wat de basis zal worden voor het creëren van een bedrijfsidentiteit en het maken van een ontwerp voor de bedrijfspagina.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.