Bram Koster over GPCM2023: ‘De schatkist gaat open’

"Video groeit als kool op social media als drager van contentmarketing."

15 september 2023, 13:26 1076 x gelezen

Na het sluiten van de inschrijftermijn afgelopen woensdag, signaleert de jury van de Grand Prix Contentmarketing 2023 een forse toename van het aantal inzendingen. We spreken co-organisator Bram Koster van het Genootschap van Contentstrategen, van Randstad (en ex-hoofdredacteur van MF) over de next steps.

Zijn dagelijks werk op het internationale HQ van Randstad in Diemen als ‘service owner’ van het intranet voor 50.000 collega’s, krijgt dezer weken extra glans vanwege zijn bestuurswerk voor de Grand Prix Contentmarketing, afgekort GPCM23. Zojuist is duidelijk geworden hoeveel partijen meedoen en dat is fantastisch. Grote namen uit de contentmarketingwereld, bekende communicatie-adviesbureaus, marketeers rechtstreeks – wie wat betekent is erbij en heeft daarvoor het originele platform gekozen: de GPCM23. Hoe nu verder?

Bram Koster: ‘Er zijn een stuk meer inzendingen dan vorig jaar. Mijn eerste indruk is dat er veel inzendingen zijn voor de Awards, daarin valt ruim te kiezen voor de jury. Top! De hoeveelheid maakt ons werk extra interessant en spannend. Een bijzondere component vind ik AI, nieuw dit jaar. Je kon tot woensdag inschrijven en vandaag stromen de laatste cases binnen. Komend weekend gaan we het net ophalen. Ik ben echt superbenieuwd!’

Hoe is de jurering precies georganiseerd?
‘Ten behoeve van de Bekroningen zal er online gejureerd worden op de richtingen Creatie en Distributie. Ten behoeve van de Awards wordt er een shortlist gemaakt. Daarvoor zullen collega-bestuurslid Freek Janssen en ik ons inzetten. Hieruit ontstaan in verschillende categorieën Top 5’s, soms bij ex aequo-uitslag ook een Top 6. Deze inzenders worden uitgenodigd om hun case in de boardroom van co-organisator BBP Media – lekker centraal gelegen in Woerden – persoonlijk te komen presenteren. Het prettige daarvan is dat de juryleden vragen kunnen stellen aan de presentatoren. En dat zij extra accenten kunnen leggen.’

Zie je nu al grote trends terug onder de inzendingen?
‘Wat ik terugzie in de aanmeldingen is veel video als format. De drie categorieën van de GPCM23 waarin video vertegenwoordigd zijn, zijn dus competatief. Dat weerspiegelt ook een belangrijke trend in het vak: video groeit als kool op social media als drager van contentmarketing. Zelfs podcasts worden tegenwoordig uitgezonden op YouTube: camera’s zijn overal.’

Het grote jurywerk begint nu. Zin in?
‘Ja, zeker! We lezen natuurlijk al veel over contentmarketing het hele jaar door in vakmedia. Nu duiken we echt compleet in alle ingezonden cases: wat was de aanleiding? Wat het doel? Wat is er behaald? Hoe zijn ze uitgevoerd? Dit daagt ons uit om verder en diep na te denken over het vak. Wat past het beste en verdient een award? De schatkist gaat open. Daarnaast kijken we uit naar de uitreiking op 31 oktober. Het belooft een wat informelere setting te worden, echt een “viering van content”. Meer info volgt, ook over de voortgang van de jury. Alle inzenders nu al bedankt. Ik verheug me zeer op de komende tijd!’

Dit artikel verscheen eerder op MarketingTribune, vaktitel van BBP Media, mede-aandeelhouder van Marketingfacts.

Peter van Woensel Kooy is een bevlogen en creatieve schrijver die ook wel het wandelend geheugen van adverterend Nederland en van MarketingTribune wordt genoemd, waar hij al in 1996 - in deeltijd - aan boord kwam. Peter werd door hoogleraar Giep Franzen geïnfecteerd op de UvA met het merkvirus en is sindsdien zowel journalistiek als in de praktijk met marketing en creatie in al zijn facetten bezig. Als schrijver en als ondernemer. Omdat het vak zoveel verandert, de middelen en de mensen zelf, blijft marketing hem fascineren. Is sinds september 2013 ook eindverantwoordelijk voor online platform Food & Retail van MarketingTribune. Peter schreef spraakmakende verhalen over Unilever dat in algen als grondstof stapt, over knappe ondernemers verantwoordelijk voor merken van Ajax tot Coca-Cola, van Pabo en WC-Eend tot Zeezout van Baleine. Waarbij juist ook de kleinere en nieuwe vechtmerken zijn belangstelling hebben. Reikt sinds 2003 met Lode Schaeffer voor MarketingTribune jong talentprijs De Gouden Zaag uit. Daarnaast was hij zelf creatief actief voor ondermeer de merken Coke en P&G, publiceerde o.a. in VN, HP, NRC, Lebensmittelzeitung en Werben&Verkaufen; en vertegenwoordigde Nederland meermaals in de Epica jury te Parijs. Is erelid van IAA en van de Vrienden van het Vondelpark, in welke hoedanigheid hij de beroemde ooievaar terughaalde naar het park. Pas op: is tevens actieve karateka. Zijn thematiek online: de magie van merken en marketing. En waartoe die leidt, of juist niet!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!