Boter bij de vis

Boter bij de vis

imageVanmiddag was het seminar Boter bij de vis in het Media Plaza, waarvan MarketingFacts een van de partners was. Met Igor Beuker (oa voorzitter IAB) als dagvoorzitter werden zo’n 100 marketeers de hele middag meegenomen in de wereld van accountability.

Accountability geeft marketeers inzicht in de effecten van communicatieinspanningen. Focus van de middag lag op de inzet van interactieve marketing, om zo de meet- en stuurbaarheid van campagnes te optimaliseren.

Accountability en marketing

De aftrap werd gegeven door Igor Beuker zelf. Een motiverend verhaal, waarin hij probeerde aan te geven hoe je als (online) marketeer aan moet kijken tegen meten. Naar zijn mening ligt de focus hierbij nog veel teveel op aantallen hits of kliks bij campagnes. Aantallen ?kliks? zeggen niets. Belangrijker is het wat de kosten van een campagne zijn en wat er uiteindelijk onder de streep overblijft aan inkomsten. Accountability is op die manier een methode om beetje bij beetje de conversie te verhogen. Steeds beter luisteren naar de consument zal de tendens worden, in plaats van steeds harder schreeuwen.

Als stelling voor de rest van de middag noemde hij ?Accountability is leuk voor bij de borrel, maar marketeers willen blijkbaar niet meten?. Deze stelling ondersteunde hij met gegevens uit de SpinAwards Monitor 2004. In dit onderzoek gaven marketeers aan kanalen goed te kunnen meten, maar dat eigenlijk weinig te doen. Bang zijn om afgerekend te worden op de behaalde resultaten speelt hierin mee.

Volgende spreker was Jasper Hundepool van de E-COM commissie van de VEA. Hij sprak naar aanleiding van zijn white-paper ?Online media & effectmeting? (PDF). Zijn belangrijkste conclusie: ?Time is the new currency?.

Parallelsessies

Tijdens de parallelsessies werden een vijftal cases gepresenteerd, waarvan er 3 bijgewoond konden worden. Helaas moest ik hierdoor de cases ?Het succes van de Citroen C1? (door Clockwork) en ?Conversiegericht adverteren bij zoekmachines? (door Marktplaats/eBay en Checkit) overslaan.

De case over webanalyse (door Netstone/Webtrends en Bugaboo) ging over de mogelijkheden van het Webtrends systeem voor Bugaboo. Bottomline van het verhaal is dat letterlijk alles binnen de website meetbaar is gemaakt. Een andere ?case? was die van Marc Duindam van Google. Hij sprak de verwachting uit dat alle online marketeers van nu binnen 5 jaar Marketing Directors van de grote ondernemingen zullen zijn. Oorzaak hiervan is het steeds sneller naar elkaar toegroeien van kanalen, waarbij de focus steeds meer richting Internet verschuift.

image De case met de meeste cijfers kwam van mBuyu. Ze presenteerden een case voor de Otto waarvoor een affliate programma opgezet is. Dit programma maakt gebruik van een dochterpagina van Startpagina (kinderkleding.pagina.nl). Op deze pagina zijn tekstlinks geplaatst, wat een unieke test is geweest. De conversiecijfers (3-5%) bleken hierop vele malen hoger te zijn dan bij gewone banners of advertorials (max. 3%).

Daphne / Erwin van Lun

Na de parallelsessies sprak Arie den Boon van Daphne Communication Management BV. De strekking van zijn verhaal is dat campagnes niet pas na afloop meetbaar moeten zijn. Tijdens de hele loopduur moet het effect meetbaar en direct (desnoods iedere dag) bij te stellen zijn. Aan het einde van de campagne zal er meer conversie overblijven, doordat de campagne steeds is geoptimaliseerd. Daphne heeft een systeem ontwikkeld die dit tussentijds meten mogelijk maakt, met de naam Marketing Dashboard.

Afsluiter van de middag was Erwin van Lun, schrijver van het boek ?Van massamerk naar mensmerk? (met weblog). Hij hield een filosofisch verhaal over de positie van marketing over een aantal jaren. Op zeer amuserende manier schetste hij een beeld, vergelijkbaar met de film Minority Report. Zijn boodschap: ga de consument een ervaring bieden.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Robert, mooi overzicht van de sprekers maar was het seminar nu ook de moeite waard? Kon er helaas zelf niet bij zijn en ben eigenlijk vooral benieuwd naar de presentatie van Arie den Boon. Zijn er concrete resultaten gepresenteerd?

    geplaatst op
  • Er zijn geen concrete resultaten gepresenteerd, met uitzondering van de case van Otto. Ook de presentatie van Arie den Boon bevatte welliswaar een case (de commercial van Hooghoudt met dat varkentje), maar cijfers ontbraken. Resultaten, aantallen, openingscijfers... het mocht allemaal niet bekend gemaakt worden. De presentaties waren hierdoor voornamelijk verkapte productpresentaties en verkoopverhalen.

    Leuk om een aantal mooie systemen te zien, om weer geprikkeld te worden om aan de slag te gaan. Maar 'cases' was niet een juiste benaming naar mijn idee. Overigens komt de enige case met cijfers, die van Otto, binnen enkele dagen beschikbaar voor iedereen.

    geplaatst op
  • Leuk verslag! Hoe was het publiek? Veel marketeers, of veel consultants? En was het druk?

    geplaatst op
  • Het publiek bestond voornamelijk uit marketeers volgens mij. Marketeers van kleine bedrijven, maar ook van grote (Wehkamp, Transavia, Philips, enz). Verder waren er natuurlijk veel mensen van de deelnemende partijen in de cases. Wel een goed publiek alles bij elkaar! Volgens mij wel wat weinig alleen (100 ofzo). Had ook het idee dat er meer mensen verwacht waren..

    geplaatst op
  • Robert,

    Goed verslag, als mede-deelnemer kan ik me hier helemaal in vinden.
    Volgens mij kwamen in de presenatie van Arie den Boom toch ook cijfers naar voren uit de Pickwick Case. Een aantal presentatie's staan inmiddels online. O.a. die van Arie den Boom.

    geplaatst op
  • Bedankt voor het compliment Gert-Jan en Martin! Goed dat de presentaties al online staan!

    Er staan inderdaad wel cijfers in de presentatie, maar alle waarden bij de assen zijn weggehaald. Je weet dus niet of het gaat om kosten, percentages, aantallen, verkopen, percentages ten opzichte van de nulmeting, enz. Er zijn wel een paar verschillen tussen kanalen enzo te zien, maar geen concrete cijfers.

    geplaatst op
  • Bedankt voor het heldere verslag Martin!
    De plenaire presentatie staan allemaal online, de laatste parallelsessies volgen vanmiddag of maandag.

    geplaatst op
  • Martin? ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.