Bookings.nl adverteert op ruim 200.000 keywords

21 november 2005, 23:24

De van oorsprong Nederlandse boekingssite Bookings.nl zet grootschalig in op zoekmachinemarketing. Het bedrijf adverteert in Google, MSN en andere zoekmachines op meer dan 200.000 trefwoorden. Dat maakte Herman van Ree van het bedrijf gisteren bekend tijdens de HighProfile Awards.

Bookings werd afgelopen zomer voor 110 miljoen euro overgenomen door het Amerikaanse beursgenoteerde bedrijf Priceline.com. Het bedrijf werd in 1996 opgericht in Amsterdam en groeide snel uit tot marktleider op het gebied van hotelboekingen via internet.

Zoekmachinemarketing speelt daarbij een essenti?le rol, stelde Van Ree tijdens het evenement in Bussum. Het bedrijf heeft een team van mensen in dienst doe continu alle resultaten in het oog houdt en a la minute in kunnen grijpen. Daarnaast maakt Bookings gebruik van een netwerk van 1700 partners, waaronder D-Reizen en ANWB.

Bron: eBase

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    BasPaauw

    klinkt heel stoer natuurlijk maar hoeveel van die woorden zijn nou winstgevend en wat is de gemiddelde omzet per keyword? Of zit Bookings.nl nog in een opstartfase waarbij ze nog veel woorden moeten testen? Het zou goed kunnen dat Bookings.nl met deze meer dan 200.000 woorden verlies aan het draaien is. Ondertussen heeft Bookings.nl grootste concurrent, Expedia, alweer ruim anderhalf jaar voorsprong op de Nederlandse zoekmachinemarkt en aan het budget zal het niet liggen. Deze uitspraak van van Ree doet me denken aan de uitspraken van Google en Yahoo in de strijd over wie de meeste pagina’s heeft geindexeerd. Het gaat uiteindelijk om kwantiteit met voldoende kwaliteit niet kwantiteit alleen.


    22 november 2005 om 03:54
    media

    Bas, denk aan de Long Tail!

    Je kunt 5 keywords hebben die het heel goed doen (bijv. 10.000 clicks/dag = 50.000 clicks) voor een hoog bedrag (bijv. x 2,50 euro/click = 25.000 euro/dag). Je kunt ook gaan voor de 200.000 minder gezochte trefwoorden (bijv. 1 click/dag = 200.000 clicks) die voor een laag tarief zijn in te kopen (bijv. 0,05 euro/click = 10.000 euro/dag). Veel meer traffic voor een lager bedrag!


    22 november 2005 om 06:28
    Feeder

    Ben het wel met Bas eens. Veel kliks voor weinig, mooi natuurlijk Marco, maar als de conversie niet bekeken/gemeten wordt weet je over je ROI nog niets. En daar gaat het in veel gevallen om, toch?


    22 november 2005 om 08:17
    media

    Da’s waar; je moet uiteraard ook de conversie nog meenemen in dit verhaal. Maar het is niet gezegd dat weinig gezochte trefwoorden per definitie slecht converteren.


    22 november 2005 om 08:23
    media

    Mijn ervaring is ook dat juist de ‘Long Tail’ zoekwoorden beter converteren dan de veelgezochte (en vaak te generieke) zoekwoorden.


    22 november 2005 om 09:06
    daniel@clickvalue.nl

    Iedereen heeft volgens mij gelijk in deze discussie.

    De longtail zoekcombinaties converteren beter. Echter, als je geld uitgeeft aan kliks zonder conversie te meten, of daar in ieder geval geen melding van maakt, ben je raar bezig. De opmerking dat iemand op 200.000 zoekwoorden adverteert doet daarom terecht de wenkbrauwen fronzen.

    Ben benieuwd hoe ze zinvolle advertenties schrijven voor al die woorden?

    200.000 woorden? Het Nederlands bevat 1.000.000 woorden. Bookings heeft een brede scope.


    22 november 2005 om 11:04
    Anders

    “Of zit Bookings.nl nog in een opstartfase waarbij ze nog veel woorden moeten testen?”

    Bookings is op de dag dat Adwords werd gelanceerd, ermee aan de slag gegaan. Het bedrijf doet niks met banners en zet praktisch alles op zoekmachine- en emailmarketing.

    Het symposium ging over de ROI van internet voor de evenementenbranche en ging veel (.m.i. teveel) richting keyword-advertising. Een van de sprekers was bv. Marc Duijndam, directeur Google Benelux.

    De kracht van Bookings is dat ze daadwerkelijk alles meten wat er te meten valt. Uit de woorden van Van Ree maak ik op dat er weinig partijen in Nederland zullen zijn die de effecten van AdWords- en soortgelijke campagnes zo nauwgezet meten en bijsturen als Bookings. Juist daarom denk ik dat hun zoekmachinemarketing zo succesvol is. Niet voor niets zijn ze in een hevig concurrerende markt een van de grootste Nederlandse dotcom-successen aller tijden zijn, met de verkoop voor 110 miljoen dollar. Aardige opmerking van Van Ree inzake Expedia: “Dat Expedia.nl zoveel geld aan reclame uitgeeft is voor alleen maar gunstig, want zij trekken mensen voor ons naar het internet”.

    Let wel: ze werken samen met zo’n 12.500 hotels in honderden, zo niet duizenden steden ter wereld. Daar zijn natuurlijk heel wat keywords op los te laten, en een groot deel semi-geautomatiseerd. Volgens Van Ree is daarbij een van de grote krachten van Bookings dat ze alles in-house doen. Ontwikkeling, programmeerwerk en ook het perfectioneren van hun zoekmachinemarketing-systeem. Zo kunnen ze veel sneller schakelen (als er bv. een congres is of blijkt te zijn in Brugge, kunnen ze daar a la minute op in spelen) en ze zijn niet afhankelijk van dure partijen a 150-200 per uur.


    22 november 2005 om 12:27
    daniel@clickvalue.nl

    Dank je Anders. Interessante achtergronden.


    22 november 2005 om 12:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!