Maak ze gek!
Uitgelezen: ‘Maak ze gek!’ door Aartjan van Erkel
Toen ik de kaft van het boek voor het eerst zag, wist ik eerlijk gezegd niet wat ik er van moest denken. Het zou geen boek zijn dat mij in de boekhandel zou aanspreken, in ieder geval wekte het bij mij niet het beeld op van een ‘serieus’ boek over online marketing. Dat kwam ook door de “OMG!” en “WTF” kreten, die op mij iets te geforceerd overkomen om het een hip uiterlijk te geven. Aan de andere kant is het ook juist lekker opvallend door de aparte vormgeving en trekt het je aandacht omdat het juist anders dan anders is.
Toen ik het begon te lezen vormde mijn lippen al gauw een glimlach. Na drie pagina’s met testimonials werd het direct interessant. En dat kwam vooral omdat Aartjan begon met zijn eigen verhaal. En dat is waar het nu juist om draait in dit boek, persoonlijkheid. Het pakt je vanaf het begin direct beet en wekte zo mijn nieuwsgierigheid.
Het leuke van dit boek is dat het eigenlijk een soort stappenplan is, maar uiteindelijk in willekeurige volgorde toegepast kan worden. Het bestaat uit tien hoofdstukken met ieder een eigen doel: iets doen of toepassen om klanten aan te trekken, te boeien, te binden en vast te houden. Ieder hoofdstuk eindigt met een fijne checklist die je ook kunt downloaden.
Ik heb het boek in twee dagen uitgelezen en vloog er letterlijk doorheen. Het leest namelijk heel gemakkelijk weg, het is prettig ingedeeld in korte (subhoofd)stukjes, het barst van de (leuke) voorbeelden en het is een helder, goed opgebouwd, verhaal. Er staan regelmatig linkjes in waar naar toe wordt verwezen als er iets over een filmpje, reclame of ander online item wordt uitgelegd. Heel eerlijk: ik heb daar tijdens het lezen geen gebruik van gemaakt. Ik maak soms wat aantekeningen in mijn Evernote, maar ben te lui denk ik om steeds linkjes op te zoeken. Dan heb ik liever een e-book waarbinnen je door kunt klikken.
Vooral geschikt voor zzp’ers en MKB
Waar Aartjan in zijn hele boek op hamert, kan ik vrij vaak uit eigen ervaring beamen: in deze tijd moet je het hebben van je persoonlijkheid. Daarmee kom ik wel gelijk op de doelgroep, dit boek is voornamelijk geschikt voor zzp’ers en mkb’ers. Het draait namelijk vooral om de persoonlijke verhalen, de personal touch op je website, je persoonlijkheid en charme richting klanten. En dan zeg ik er ook bij: dit boek is echt een must read voor deze doelgroep, want wat zijn er nog veel mensen die dat niet begrijpen. Aartjan beschrijft wat dat betreft heel goed de pijnpunten en laat met goede voorbeelden zien wat het effect is als je sommige zaken net even iets anders inzet.
Er worden een aantal zakelijke voorbeelden aangehaald waaruit blijkt dat de adviezen van Aartjan succesvol zijn. Ik geloof dat direct, vooral omdat ik dat zelf ook heel erg herken en uit eigen ervaring kan beamen dat sommige dingen echt werken. Van kleine aanpassingen op je website tot het creëren van problemen voor de klant tot het weggeven van iets waardevols. Al jaren pas ik dat laatste toe – en wordt door velen voor gek verklaard – maar het is de beste marketingtool die er is voor de kleine ondernemer. Voor mij waren veel van zijn adviezen vooral een bevestiging, ook dat is heerlijk!
Conclusie
Lees dit boek als je zelfstandig ondernemer bent. Het barst van de (goede) tips, goede adviezen, leuke voorbeelden en annecdotes. Met slechts een paar wijzigingen in je website of eigen handelen kun je al een flink verschil merken en dat kan ik absoluut beamen!
Boek: Maak ze gek
Druk: eerste druk, juli 2016
Auteur: Aartjan van Erkel
Aantal pagina’s: 208