Blogosfeer: kans of bedreiging?

Blogosfeer: kans of bedreiging?

Postbankpas in blogosfeer

Gisteren tijdens Fusion 2005 heb ik een korte presentatie gegeven over de kansen en bedreigingen van de blogosfeer voor marketeers. Mijn centrale boodschap was dat marketeers op zijn minst de blogosfeer moeten monitoren en daar waar relevant de dialoog moeten aangaan met de consument. Naast een aantal voorbeelden die negatief hebben uitgepakt voor merken, heb ik het voorbeeld van de Postbankpas als positief voorbeeld laten zien.

Leden van Marketingfacts kunnen de powerpointpresentatie hier (ppt) downloaden. Kijk voor de aardigheid ook eens naar de sheet waarin ik heb geprobeerd de verspreiding van de Postbankactie door de blogosfeer te illustreren (en vergeet ook niet in fullscreen met je muis over de bolletjes te gaan!).


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Dat Postbankvoorbeeld met het groeiende aantal bolletjes was een goede visualisatie van het fenomeen weblogs. Toch vraag ik me daarbij af hoeveel wijzer de Postbank daarmee wordt. Het is naamsbekendheid, maar die heeft zo'n bank toch helemaal niet nodig? En je trekt toch alleen maar mensen die allang een Postbankrekening hebben?

    geplaatst op
  • Klopt. Maar je komt wél vernieuwend over en geloof het of niet: dat kan je in de toekomst klanten opleveren. De jeugd heeft immers de toekomst.....

    geplaatst op
  • Oh enne....de Postbank heeft geloof ik zo'n 5 miljoen klanten...dus ook dan zitten ze wel goed hoor ;-)

    geplaatst op
  • Ik snap het allemaal, Pat. Maar ik vind iedereen zo akelig lyrisch over die actie. Zelf word ik er niet warm van, eerlijk gezegd. Het is weer die platte populistische toon van de Postbank... Zoiets kan ook negatief voor je merk uitpakken. Ik moet alleen al denken aan die kritiek op het gebruik van celebrity's in hun tv-spots.

    geplaatst op
  • die tv-spots vind ik ook niets, maar ach: misschien ben ik met mijn 31 jaar wel te oud om tot de doelgroep te behoren... ;-) Het ligt er dus maar aan wie ze willen benaderen. Ik vind overigens de tv-spots van abnamro en rabobank ook helemaal niets....

    geplaatst op
  • Tja, het is dat bekende bankendilemma: "We moeten corporate overkomen, maar toch ook leuk..." In de commercials pakt dat vaak beroerd uit. Bij die virals van banken heb ik dat gevoel ook een beetje...

    geplaatst op
  • Marco, leuke presentatie!

    Ik vind het heel progressief van de Postbank om zo'n actie op touw te zetten. Juist door actief deel te nemen in de blogosphere krijg je pas een indruk wat kansen en bedreigingen zijn voor jouw merk. Het is een kwestie van gecalculeerde risico's durven nemen.

    geplaatst op
  • Verspreiding van de Postbankpas door de blogosfeer? Denk je niet dat verspreiding via het Postkantoor en het NOS-journaal een grotere duit in het zakje deed?

    geplaatst op
  • @René: Het NOS-journaal (en de massa mediale campagne) zijn pas op 23 november gestart; de resultaten die tot nog toe zijn behaald zijn van voor 23 november toen alleen eigen medewerkers en 10,000 jonge postbankklanten zijn geinformeerd. De online verspreiding van de actie (via weblogs, fora en MSN) heeft zeker bijgedragen aan het succes.

    @Stephan: Dank voor het compliment! Ik ben er echter nog steeds niet helemaal zeker van of de Postbank bewust heeft gekozen voor verspreiding via blogosfeer of dat ze geluk hebben gehad dat het door een aantal invloedrijke blogs is opgepakt.

    geplaatst op
  • Eduard de Wilde heeft inmiddels zijn presentatie ook online gezet!

    geplaatst op
  • Marco,

    Zou je de presentatie behorende bij deze post weer online willen zetten?

    Mvg,

    Ruben

    geplaatst op
  • Ruben, de presentatie staat inmiddels online en is beschikbaar voor leden van Marketingfacts.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.