Black Friday is de ultieme karaktertest voor je merk
Het zit er weer op Black Friday! Wat begon een aantal jaar geleden als één dag, werd een weekend, toen een week en inmiddels lijkt heel november één grote kortingsmaand. De zogenaamde Black Friday weken. Alleen die naam al. We zijn er als merken echt verslaafd aan geraakt, en vallen over elkaar heen om onder de aandacht te komen.
Maar laten we eerlijk zijn: Korting is vooral een cadeautje voor je bestaande klanten. Niet voor je merk. En zeker niet voor je marge.
In veel gevallen verplaats je alleen de aankoop van december naar november met minder marge als bonus. Gratis geld weggeven met een strik eromheen. Dus de vraag is niet: “Moeten we aan Black Friday meedoen?” De vraag is: “Hoe voorkom je dat je merk er jaarlijks een stukje goedkoper van wordt?”
Want Black Friday kan iets anders zijn. Een podium. Een megafonendag. Een kans om op te vallen in plaats van mee te schreeuwen.
En sommige merken laten al jaren zien hoe dat werkt. De krachtigste Black Friday-campagnes zijn geen sale… maar statements
Neem REI, de Amerikaanse outdoor-gigant. Sinds 2015 (!) sluiten zij al hun winkels op Black Friday. Klaar. Dicht. Geen kortingen. Ze betalen hun medewerkers zelfs om de natuur in te gaan. Dit sluit volledig bij hun OptOutside missie. Jammer dat Bever dit niet oppakt in Nederland en besloot om mensen binnen te houden met platte kortingen.
Een mooi voorbeeld n Nederland is het initiatief F*ck Black Friday van BlueCity en The Swapshop. Zij transformeren het oude Tropicana-zwembad in Rotterdam ieder jaar in een circulair warenhuis: kleding ruilen, repareren, upcyclen, workshops volgen.
Passenger Clothing doet het al bijna 10 op hun eigen manier: Gedurende de hele Black Friday periode 5 bomen planten per bestelling.
Zelfs IKEA zette ooit z’n eigen draai op Black Friday met “Buyback Friday”: breng je oude meubels terug, krijg store credit. Dat was een mooie manier om meer aandacht te geven aan hun terugkoopservice.
Rituals legde tijdens deze Black Friday de focus op meer duurzame refills. En bij iedere aankoop krijg je een exclusief cadeau, die je alleen tijdens Black Friday kan krijgen.
Dit zijn mooie voorbeelden van merken die Black Friday gebruiken om hun merk te laden. En ook gewoon commercieel te denken. Maar dit zijn meer uitzonderingen dan de regel.
Dus de vraag voor 2026:
wat wil je dat Black Friday over jouw merk zegt?
Ga je weer marge weggeven aan mensen die toch al bij je kopen? Of gebruik je dit momentum om te laten zien waar je merk voor staat?
Black Friday is niet het probleem. Onze kortingsreflex soms wel. Claim Black Friday als merkmoment.
Wie durft?
En deel ter inspiratie nog meer mooie karaktervolle merkinitiatieven! Want de voorbereiding voor Black Friday 2026 zijn alweer in volle gang.