Bijdehante billboards

24 december 2003, 21:22

Over interactieve billboards hebben we het al eens gehad. Deze variant was ik nog niet tegengekomen. Gebruikte techniek: het signaal dat een radio afgeeft.

Langs de Amerikaanse snelweg I-80, nabij Sacramento California, zijn onlangs billboards in gebruik genomen die hun afbeeldingen aan de automobilisten aanpassen. Dit doen ze aan de hand van gegevens van het luistergedrag.

Het is relatief onbekend dat autoradio’s niet alleen een signaal ontvangen, maar er ook eentje uitzenden. Een autoradio krijgt honderden verschillende signalen binnen, en heeft er maar eentje nodig. Met de tuner stemt de radio zich af op het juiste station door een zwak signaal uit te zenden. Het Amerikaanse bedrijf Mobiltrak ontwikkelde een schotel die dit signaal opvangt. Het meest ontvangen signaal is dus het meest ontvangen radiostation en derhalve de grootste doelgroep.

Het bedrijf Future Ford bijvoorbeeld heeft ondertussen uitgevogeld dat op weekdagen op het stuk I-80 waar hun billboards staan, veel mensen naar country-and-westernstations luisteren. De advertentie die vervolgens verschijnt is die van de Ford 150, een populaire pick-uptruck. ‘s Avonds echter wordt geluisterd naar praatprogramma’s en wordt de Ford Escort aangeprezen.

Bron: Intermediair

Edwin Duys
Social Media & Online Markeitng Realist | Mede-oprichter Saristos bij Saristos

Dol op het bedrijfsmatig toepassen van online marketing en social media. Mede-oprichter en partner van Saristos, realisten in online marketing en social media. Mijn drijfveer is bedrijven te helpen om door middel van content marketing via social en digitale media gekwalificeerde potentiële klanten (leads) te genereren. Je kunt mij zakelijk volgen via Twitter en met mij connecten via LinkedIn

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!