Big data kan niet zonder creativiteit (en vice versa)

5 juni 2015, 12:37

Onlangs organiseerde het Platform Innovatieve Marketing (PIM) samen met SAP Nederland een kennissessie over Big Data. Want big data is marketings new kid on the block, is dynamisch en omhelst een grote verscheidenheid aan interpretaties, oorzaken en gevolgen. In vogelvlucht namen vier topexperts de bezoekers mee in de wondere wereld van big data.

Internet of things voedingsbron van big data

Door de explosie van digitale technologie hamsteren steeds meer bedrijven enorme hoeveelheden data over de activiteiten van hun klanten binnen. De belangrijkste voedingsbron van deze trend is the internet of things, slimme objecten die data verzamelen en distribueren. De inmiddels bekende voorbeelden – van fitness trackers tot slimme huisverlichting – zijn alom bekend, maar big data kan aan alles verbonden zijn, zelfs aan bier.

Mark Raben wijst ons op Beer Analytics van de startup Weissbeerger. Het monitort elke druppel bier die uit de aangesloten biertappen vloeit en geeft hiermee realtime inzicht in het consumptiepatroon van bierdrinkers wereldwijd. Waardevolle informatie voor marketeers, die op maat gesneden aanbiedingen kunnen doen, inzicht hebben in de houdbaarheid van hun vaten en kunnen zien welk biertje in welke stad populair is.

Beer Analytics SAP

Nog zo’n tot de verbeelding sprekende case: ULU van CEO Jost Faganel. Deze innovatieve start-up bestaat kortweg uit twee delen: een datatransmitter die in de auto geplugd wordt en een cloud-based platform dat deze data vergaart en inzichtelijk maakt. Autorijders, lease en verzekeringsmaatschappijen smullen van die data omdat het zuiniger rijden mogelijk maakt en op verbruik gebaseerde, eerlijke leasebedragen en verzekeringspremies binnen handbereik brengt.

Begin met wat je hebt

Robert van Ossenbruggen wijst ons op de gemene delers van organisaties die succesvol zijn met behulp van big data. Naast de hoge mate van invloed die big data heeft op het beslissingsproces en de strategie, hebben ‘big data big stars‘ de juiste mindset, sturing en werkstijl.

Beginnen met big data? Luister dan naar Tim Klein Haneveld. Hij maakt als marketeer bij De Telegraaf een transformatie door met big data als fundament. De Telegraaf wil namelijk zijn massale bereik beter identificeren: van anonieme lezer naar betrokken en betalende klant, die zich kan onderdompelen in gepersonifieerde content. Zijn tips voor de aspirant-bigdatamarketeer:

  • Bepaal vooraf je KPI’s.
  • Werk met de data die je reeds bezit.
  • Werk agile: denk groot, maar werk in kleine stappen.
  • Breng de afdelingen marketing en techniek samen.
  • Wees creatief.

Math Men & Mad Men

Big data heeft zo z’n voor en tegenstanders. Aanhangers van pure creativiteit zien er niks in, terwijl datawetenschappers de waarde van creativiteit vaak ondermijnen. Betekent de stortvloed van data het einde van creativiteit in marketing? Nee, in tegendeel. Big data kan niet zonder creativiteit, en vice versa. Beide hebben elkaar nodig om echt succesvol te zijn.

De uitdaging rondom big data ligt dan ook op menselijk vlak. Het is zaak om zowel de Math Men – marketeers die uitblinken in logica, analyse, feiten en rekenkunde – naadloos te laten samenwerken met Mad Men, de creatieve beslissers binnen een organisatie. Want hoe versatiel het begrip data ook is, het is in ieder geval zaak om beide hersenhelften te gebruiken.

Bekijk de volledige presentaties van de sprekers op de website van PIM.

Eindeloos nieuwsgierig. Optimistisch over de wereld. Bestuurslid bij het Platform Innovatieve Marketing. Strateeg bij Binding.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!