Meer bezoekers naar je fysieke vestiging met Google Ads

24 januari 2020, 10:00

Steeds meer webshops zetten Google Ads-zoekwoordadvertenties in om meer websitebezoekers en verkopen te genereren. Het voordeel is dat je ook heel goed meetbaar kunt maken hoeveel je hebt geïnvesteerd in Google Ads én hoeveel omzet het heeft opgeleverd, en zo kun je in kaart brengen of Google Ads winstgevend is voor je webshop. Maar wist je dat je zoekwoordadvertenties ook heel goed in kunt zetten voor offline resultaten, bijvoorbeeld om meer bezoekers naar je fysieke vestiging te trekken?












Zoekwoorden bepalen





Stap 1 is het bepalen van zoekwoorden waar je op wil gaan adverteren. In dit blogartikel neem ik het voorbeeld van een slagerij in Hengelo. Als ik ga adverteren met Google Ads, kunnen zoektermen zoals ‘slagerij hengelo’ of ‘slager hengelo’ interessant zijn, maar ook de zoekterm ‘slager’ voor alle mensen die in Hengelo wonen.



“Begin met het bepalen van zoekwoorden waar je op wil adverteren”






Met behulp van de Google Ads Zoekwoordplanner kan ik checken hoe vaak er maandelijks op deze termen wordt gezocht én kan Google mij advies geven voor andere zoektermen die interessant zijn. De exacte zoekvolumes kun je alleen zien als je al eerder geadverteerd heb in Google, anders krijg je slechts een schatting van de maandelijkse volumes te zien.





Eerst check ik hoe vaak er in Nederland wordt gezocht op zoektermen gerelateerd aan ‘slagerij’ in combinatie met het zoekwoord ‘hengelo’. Daar zien we het volgende:









Nu ben ik ook benieuwd hoeveel mensen in Hengelo zoeken naar een slagerij. Ik ga weer terug naar het beginscherm van de Zoekwoordplanner, klik op ‘Zoekvolume en prognoses bekijken’ en typ hier de zoekwoorden in waar ik de zoekvolumes voor wil bekijken.





Klik op ‘Aan de slag’.





Vervolgens klik je in het linkermenu op ‘Locaties’ en klik je op het blauwe plusje. Standaard is hier Nederland geselecteerd. Verwijder deze en voeg Hengelo toe. Je hebt de keuze uit gemeente Hengelo of alleen de plaats Hengelo. In dit geval ga ik voor gemeente Hengelo. Klik op ‘Targeten’.









Ga terug naar ‘Zoekwoorden’ in het linkermenu en klik op ‘Historische statistieken’. Daar zie ik vervolgens hoe vaak er per maand op mijn ingevoerde termen is gezocht in Hengelo in de afgelopen twaalf maanden.









Deze zoekwoorden kun je vervolgens gebruiken om een advertentiegroep te maken. Let op de wijze waarop je de zoekwoorden invoert. Je hebt de keuze uit verschillende zoektypen. De manier waarop je deze zoekwoorden toevoegt aan je advertentiegroep, bepaalt op welke termen jouw advertentie straks daadwerkelijk getoond gaat worden. Lees het artikel ‘Over zoektypen voor zoekwoordcampagnes’ van Google om hier meer informatie over te lezen.





Locatie-instellingen in Google Ads





Als je een Google Ads-campagne op gaat zetten, is er een aantal stappen dat je moet doorlopen. Je kiest een campagnedoel, een campagnetype, bepaalt in welke netwerken je de advertentie wil laten zien én op welke locaties.



“De locatie-instelling is een belangrijke factor in het laten slagen van Google Ads-campagnes”






Dat laatste is een belangrijke factor wanneer je met Google Ads personen naar een fysieke vestiging wilt trekken. Als je een slagerij hebt in Hengelo, dan is de kans klein dat iemand die in Amsterdam zoekt naar een slagerij een interessante, potentiële klant voor jou is. Essentieel dus dat je hier de targetinglocatie(s) juist instelt.









Je hebt bij dit onderdeel de keuze uit drie opties. Kies voor ‘Geef een andere locatie op’ en klik op ‘Geavanceerd zoeken’. Je kunt ervoor kiezen om de exacte plaats of gemeente te targeten of een bepaalde straal in kilometer of mijl rondom die locatie.











Laten we bij het voorbeeld van die slagerij blijven. Ik heb een slagerij in Hengelo en wil mensen bereiken die in Hengelo zoeken naar ‘slager’ of ‘slagerij’. Ik typ ‘Hengelo’ in. Je ziet dat ik de keuze heb om Hengelo als gemeente of Hengelo als plaats te targeten. Zoals je ook in dit voorbeeld kunt zien, komen plaatsnamen in Nederland soms vaker dan één keer voor. Let dus goed op dat je de juiste ‘Hengelo’ selecteert, in dit geval de Hengelo in Overijssel.





In dit geval kies ik ervoor om de gehele gemeente Hengelo te targeten, omdat de ervaring leert dat ook mensen uit naastgelegen dorpen naar mijn slagerij in Hengelo komen. Ik klik op ‘Targeten’.









Vervolgens zie ik in mijn rechterscherm wat het exacte gebied is dat ik met deze targetingcriteria bereik.









Klik op ‘Opslaan’.





Voordat je direct doorgaat met de volgende stap, is er één essentieel onderdeel bij ‘Locaties’ dat je niet moet vergeten. Google heeft geavanceerde opties namelijk erg ‘sneaky’ verstopt onder ‘Locatie-opties’:









Kijk hier goed welke optie voor jou van toepassing is:






  • Mensen die zich bevinden in of interesse tonen in je targetlocaties: dit zijn personen die zich daadwerkelijk bevinden in gemeente Hengelo OF interesse tonen in Hengelo. Dat betekent dat als ik deze optie aangevinkt laat staan, ik bijvoorbeeld ook mensen bereik met mijn advertentie die in Groningen wonen maar een aantal maanden geleden op Google naar informatie hebben gezocht voor een weekendje weg in Hengelo. Deze optie is dus heel vaak niet de juiste optie!

  • Mensen op of regelmatig op je getargete locaties: dit is de optie waar ik het vaakst gebruik van maak. Door deze optie aan te vinken, target je alleen personen die in Hengelo wonen of hier zeer regelmatig zijn, bijvoorbeeld voor werk.

  • Mensen die je getargete locaties zoeken: dit zijn mensen die in Google regelmatig zoektermen intypen met het woord ‘Hengelo’ erin. In veel gevallen is dit ook geen passende doelgroep.





In het geval van deze case, kies ik dus voor de tweede optie: mensen op of regelmatig op je getargete locaties.





Locaties uitsluiten in Google Ads





Je ziet daaronder dat ik ook nog een keuze kan maken. Als ik klik op ‘Geavanceerd zoeken’ kan ik namelijk ook een bepaalde locatie uitsluiten. Dit is bijvoorbeeld interessant wanneer ik alle personen in een straal van 50 kilometer rondom Hengelo wil bereiken, maar heel Duitsland uit wil sluiten.











Vervolgens maak ik alvast de keuze of ik alleen mensen uit wil sluiten die zich daadwerkelijk bevinden op mijn uitgesloten locatie, of ook personen die interesse tonen in mijn uitgesloten locatie. Ook weer afhankelijk per situatie wanneer dat interessant is.





Als ik deze stappen heb doorlopen kan ik de overige instellingen voor deze campagne doorlopen.





En personen op een andere locatie?





Stel: Henk woont in Deventer, maar werkt in Hengelo. Na zijn werk wil Henk nog snel even langs de slager om vlees te halen. Op zijn kantoor in Deventer typt Henk ‘slagerij hengelo’ in om een slager te vinden.





Als ik met mijn advertenties alleen mensen in Hengelo target, krijgt Henk mijn advertentie niet te zien. Zonde, want Henk is een hele interessante, potentiële bezoeker van mijn slagerij.



“Maak voor mensen die op andere locaties zoeken naar je fysieke locatie, een aparte campagne aan”






Om ook mensen te targeten die op andere locaties zoeken naar je fysieke locatie, raad ik altijd aan om een aparte campagne te maken. Op campagneniveau bepaal je dat je heel Nederland target, maar voeg je hier alleen zoekwoorden toe waar ‘slager’ en ‘hengelo’ in voorkomen. Zo kom je bij al je potentiële locatiebezoekers in beeld.





Tip: sluit in deze campagne juist gemeente Hengelo als gemeente uit, zodat deze personen terechtkomen in je andere campagne die specifiek voor gemeente Hengelo is.





Advertentietekst voor potentiële bezoekers optimaliseren





Je zoekwoorden heb je bepaald, je locatie-instellingen zijn juist ingesteld… tijd om aan de slag te gaan met de zoekwoordadvertenties. Gebruik de volgende tips om je advertentie te optimaliseren om meer bezoekers naar je locatie te trekken:






  • Gebruik het zoekwoord in de titel om de advertentie zo relevant mogelijk te maken (in dit geval wil ik ‘slager’ en ‘hengelo’ zéker in mijn advertenties verwerken)

  • Vertel in de koppen of beschrijvingen duidelijk wie je bent en wat je doet

  • Maak de koppen en beschrijvingen conversiegericht (dat wil zeggen, ze moeten aanzetten tot actie). Bijvoorbeeld: ‘Bezoek nu onze slagerij in Hengelo!’ Of maak gebruik van een actie: ‘Nu: 30% korting op alle kipfilet’.

  • Zorg ervoor dat het zoekwoord ook op de bestemmingspagina op je website voorkomt





Voorbeeld: een laminaatwinkel in Herveld





Voor een laminaatwinkel in Herveld heb ik een Google Ads-campagne opgezet om meer bezoekers naar de fysieke vestiging te trekken. De doelgroep bestond uit mensen die maximaal twintig minuten zouden moeten rijden om de showroom te bezoeken én zochten naar ‘laminaat’ of termen zoals ‘laminaat kopen’.





Per locatie maakte ik een aparte campagne aan, zodat ik mensen voor elke locatie een andere advertentietekst kon laten zien. Mensen die in Tiel zochten naar laminaat, kregen de volgende advertentie te zien:





Google Ads Van Baal





Niet alleen de locatie van de laminaatwinkel, maar ook de geschatte reistijd werd direct kenbaar gemaakt in de advertentie. Een leuke extra om mensen sneller op jouw advertentie te laten klikken (want: megarelevant!) en naar jouw vestiging te trekken.







Locatie-extensie in Google Ads





In Google Ads kun je gebruik maken van verschillende extensies. Dit zijn extra toevoegingen aan je advertentie, die in sommige gevallen getoond worden, naast de reguliere koptekst en beschrijving. Als je met Google Ads adverteert om meer bezoekers naar je fysieke vestiging te trekken, wil je personen natuurlijk laten weten waar jouw vestiging dan is.





Het gebruik maken van de locatie-extensie in Google Ads is dan ook echt een must. Hieronder zie je een voorbeeld van een locatie-extensie bij een advertentie die ik tegenkwam toen ik zocht op ‘schoenenwinkel veenendaal’:









Door in Google Ads een locatie-extensie toe te voegen, kunnen bij sommige zoekopdrachten het adres en/of de openingstijden van jouw vestiging getoond worden. Heel relevant natuurlijk! Wanneer iemand op het adres klikt, opent direct Google Maps en kan de persoon de route berekenen van zijn/haar locatie naar jouw vestiging.





De locatie-extensie kun je toevoegen vanuit een koppeling met je Google Mijn Bedrijf-account. Belangrijk dus dat hier de juiste adresgegevens en openingstijden staan genoteerd.





Waar vind ik de locatie-extensie in Google Ads?





Als je ingelogd bent bij Google Ads en je al een campagne hebt aangemaakt, dan kun je via Advertenties en extensies > Extensies op het blauwe plusje linksbovenin klikken om een nieuwe extensie toe te voegen. Zoals je kunt zien, heb je hier de keuze uit meerdere extensies. Klik op ‘Locatie-extensie’.



“Door in Google Ads een locatie-extensie toe te voegen, kunnen adres of openingstijden van je vestiging getoond worden”






Je moet hier eerst jouw Google Mijn Bedrijf-account verifiëren. Er wordt een notificatie naar het e-mailadres gestuurd dat gekoppeld is aan jouw Google Mijn Bedrijf-account. Als je deze verifieert, kun je vervolgens de locatie-extensie aan advertenties toe gaan voegen.





Bepaal of je de locatie-extensie slechts aan één of meerdere advertentiegroepen toe wil voegen, of aan een gehele campagne.





Maak je website in orde voor meer fysieke klanten





Als je advertentie al alle informatie bevat die een gebruiker nodig heeft (adres, openingstijden, route) dan hoeft een persoon niet eens op jouw advertentie te klikken om jouw vestiging te kunnen vinden. Maar goed, de kans is groot dat deze persoon wél op je advertentie klikt.





Het is belangrijk dat deze vervolgens de juiste informatie op je website te zien krijgt. Zorg ervoor dat je adres duidelijk in beeld komt op deze pagina, voeg bijvoorbeeld een Google Maps-kaartje toe en vergeet zeker je openingstijden niet.





Met deze tips kun jij Google Ads optimaal inzetten om meer bezoekers naar je winkel te trekken.




Nicole van Roekel
Freelance Online Marketeer bij Succes met Affiliate Marketing

Nicole van Roekel is freelance online marketeer en specialiseert zich in zoekmachinemarketing. Ze helpt B2C-bedrijven & webshops om beter vindbaar te worden in de zoekmachine met SEA en SEO, zodat zij online meer omzet kunnen genereren. Daarnaast beheert ze zelf diverse affiliate websites en heeft ze de online cursus "Succes met Affiliate Marketing" ontwikkeld voor online marketeers die ook zelf aan de slag willen met affiliate marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!