Beste 100%NL, kunnen we vrienden worden?

22 november 2018, 12:00

Merkstrateeg Diederick Janssens heeft een missie: ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Wil je volgers als bedrijf, dan moet je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden moet je menselijk zijn. Daarom schrijft hij wekelijks een persoonlijke brief aan een bedrijf of instantie, om hun marketing en non-verbale communicatie te spiegelen aan sociaal en menselijk gedrag. De vraag aan elke organisatie: kunnen we vrienden worden?

Beste 100%NL,

Leuk dat je elk uur het nieuwste nummer van Nick en Simon plugt, want ik houd van de sound van Nielson! Je bent 100% gezellig, maar laten we wel wezen: 100% Nederlands ben je niet. Misschien wél 87%. Het terugkerende statement “de beste muziek van Nederland” kan misschien kloppen, maar je mixt dit dan wel weer met muziek van over de grens. Geen probleem als je Radio 538, Sky Radio of Q-music zou heten. Maar 100%NL is meer dan een naam; het is een merkbelofte. En deze belofte blijf je ongegeneerd breken. “Doe niet zo moeilijk”, zal je misschien denken, maar waar ik mee zit is het volgende.

Onlangs legde een jurist uit waarom ‘vanillevla’ gewoon ‘vanillevla’ mag heten: “Omdat iedereen toch al weet dat er geen vanille in zit, is het geen misleiding meer.” Als iedereen weet dat je liegt, mag je liegen, is de gedachte. Inmiddels weten we dat scharreleieren niet van kippen komen die scharrelen (daarvoor moeten we ‘vrije uitloopeieren’ kopen). Chocoladeletters zijn er tegenwoordig in ‘extra puur’, omdat ‘puur’ toch niet puur blijkt. De hogescholen in Nederland noemen zich ineens allemaal ‘University’ (waar dan met veel kleinere letters en in een onopvallender kleur ‘of applied science’ onder staat). Wat vroeger nog gewoon ‘goed’ was, is niet eens meer ‘fantastisch’, maar zelfs ‘episch’.

“Omdat iedereen weet dat er geen vanille zit in vanillevla, is het geen misleiding”

Om nog feitelijk te kunnen kiezen, moet ik me wegwijs maken in een wildgroei van keurmerken. Onder een ‘Beter Leven’-logo moet ik de sterren tellen, omdat ik bij één ster moet proberen te vergeten dat ik eerder ‘beter leven’ heb gelezen. Online moet ik altijd doorklikken naar de reviews. De prijs van een vakantie pakt altijd hoger uit dan wat is getoond en de werkelijkheid blijkt steeds weer minder mooi dan de foto’s waarmee ik ben verleid.

Dit alles omdat je de waarheid mag aanpassen, omdat iedereen al van je verwacht dat je dit doet. Als je dan ook nog je concurrent moet blijven aftroeven, begint de neerwaartse spiraal. Marcom is fake news, maar dan legaal. Iedereen weet immers dat je nooit moet geloven wat een bedrijf zegt. Sommigen zeggen zich zelfs 200 procent voor je in te zetten.

Dit vind ik jammer. Ook 100%NL stelt me hierin teleur. Ik zou je namelijk zo graag serieus willen kunnen nemen. Ik zou zo graag willen dat ik je kan vertrouwen, zoals ik op vrienden aan kan. Ik vind het jammer je zo te horen bluffen, omdat ik eigenlijk zo graag naar je luister. Waarom noem je jezelf niet ‘87%NL’, ‘VeelNL’ of ‘ZoGoedAls100%NL’? Het zal je positionering eerder sterken dan schaden. Wees gewoon eerlijk over jezelf. Daar krijg je vrienden mee.

Zullen we vrienden worden?

Met vriendelijke groet,

Diederick

Diederick Janssens heeft een missie: ook bedrijven en overheden hebben vrienden nodig; om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Daarom helpt hij professionele organisaties persoonlijk te groeien. Willen bedrijven volgers, fans en vrienden, dan moeten ze socialer, zinniger en menselijker worden. Janssens is merkstrateeg, schrijver en spreker. Hij sprak bij TEDx en zette samen met NIMA de masterclass ‘Love Brand Basics’ op.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief