Benchmark onderzoek: beste website slaat gapend gat met rest van branche

6 maart 2012, 09:00

Gemiddeld anderhalf keer zo veel voorkeur als voor de runner-up

De beste website in een branche overtuigt ruim anderhalf keer zo veel potentiële klanten als de nummer twee. Dat blijkt uit een benchmark van WUA! over 131 online onderzoeken in de periode januari 2010 – januari 2012. Respondenten gaven hierin totaal 29.962 beoordelingen over 3.905 verschillende websites. Deelnemers aan de Web Performance Scan oriënteren zich online op een product of dienst en kiezen na twee uur een favoriete aanbieder.

Grafiek (klik voor een vergroting)

X-as = positie op de ranglijst

Y-as = aandeel van totale voorkeur in %

The winner takes it all

Bovenstaande grafiek spreekt boekdelen. De horizontale as vertegenwoordigt de positie van websites op de ranglijst van een individueel onderzoek van WUA!. Op de verticale as is te zien op hoeveel procent van de totale voorkeur de websites gemiddeld kunnen rekenen. De winnaars van Web Performance Scans staan over het algemeen op eenzame hoogte. Gemiddeld overtuigt de beste website 54% meer respondenten dan de nummer twee in de branche. Ten opzichte van de nummer drie bedraagt de voorsprong zelfs 107%.

Enorme verschillen in omzet

Een voorbeeld illustreert de enorme verschillen in omzet die de genoemde verhoudingen weerspiegelen. In een branche met een totale omzet van 100 miljoen euro, kan de beste website gemiddeld op 23,9 miljoen rekenen. De eerste directe concurrenten volgen met 15,5 miljoen en 11,5 miljoen. Kleine schommelingen in de consumentenvoorkeur kunnen dus grote veranderingen in omzet teweegbrengen. De drie meest populaire websites in een branche nemen samen ruim de helft van de taart. Een positie in de top is dus van ongekend belang.

Respondenten oriënteren zich online in de onderzoeksruimte van WUA!

Online strategie cruciaal

Voor de online consument is alleen het beste genoeg. Dat blijkt wel uit de leidende posities van de beste websites. Een actieve en doorlopende ontwikkeling van de online strategie is dan ook cruciaal. Web usability en analytics zijn waardevol, maar vertellen weinig over de beslissingsprocessen van de potentiële klant. Gedegen kwalitatief onderzoek is nodig om de afwegingen en voorkeuren in beeld te brengen. Een organisatie is zo sterk als de zwakste schakel. Komt men betrouwbaar over? Sluit de online informatie aan op de behoeften van de doelgroep? Is de website gebruiksvriendelijk genoeg? Deze informatie ontbreekt in kwantitatief onderzoek en is doorslaggevend voor het online succes van een onderneming.

Michael van Dorp
Freelance tekstschrijver en webredacteur bij michaelvandorp.nl

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bart-Jan

    Het vermoeden was er natuurlijk al, maar leuk om dit onderbouwd met cijfers te zien.


    6 maart 2012 om 09:16
    Peter

    Helaas is die cijfermatige onderbouwing beperkt. Per onderzoek wordt namelijk gebruik gemaakt van relatief kleine respondent groepen. Verder zijn de onderzoeken vooral kwalitatief van aard, en niet kwantitatief. Onderbouwd met cijfers dus zeer zeker niet!

    Als ik verder naar de resultaten kijk, dan valt het me op dat vrijwel altijd de grootste en bekendste merken binnen de onderzochte branche ook als beste website(s) uit de bus komen.

    Ik ben daardoor van mening dat het onderzoek niet de beste website weergeeft, maar eerder wie de populairste website heeft. Een bepaalde merkvoorkeur hebben zorgt er ook voor dat je direct ook een voorkeur hebt voor elementen die bij het merk horen (bv in dit geval de website). Dit zorgt er dus voor dat het onderzoek niet helemaal goed in elkaar zit omdat deze merkvoorkeur buiten beschouwing wordt gelaten en dus de resultaten biased.


    6 maart 2012 om 10:51
    Gast

    Inderdaad leuk om deze weetjes eens met harde cijfers onderbouwd te zien. In hoeverre is deze informatie ook relevant voor bijvoorbeeld de juridische dienstverlening?

    Sidenote: Ik vind het gebruik van “beste website” in het artikel enigszins verwarrend; beste website qua wat? Je duidt hier op de website op de #1 positie in de zoekresultaten, maar dit werd niet direct duidelijk (bij mij) en een website op die positie is niet altijd “de beste”.


    6 maart 2012 om 12:59
    michaelvandorp

    @Gast

    Deze benchmark is gebaseerd op 131 onderzoeken in 66 verschillende branches. Zonder specifiek iets over juridische dienstverlening te kunnen zeggen, is het vrij duidelijk dat de resultaten aantonen dat deze verhoudingen zich overal voordoen.

    Dan je sidenote. Het gaat hier niet om de #1 positie in de zoekresultaten, maar de #1 positie in de ranglijst die WUA! opstelt aan de hand van ieder individueel onderzoek. Het gaat dus wel degelijk om de beste website, in elk geval volgens de respondenten die aan de onderzoeken deelnemen. Niet bedoeld om reclame te maken, maar meer informatie over de samenstelling van deze ranglijsten en de onderzoeksmethode is op de website van WUA! terug te vinden.


    6 maart 2012 om 13:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!