Bart van Olphen: “Consumenten zijn wantrouwig geworden over voeding”

25 november 2013, 15:00

Zijn vorige bedrijf, Fishes, ging failliet. Nu is Bart van Olphen hard bezig om in dezelfde tak – duurzame vis – een nieuw bedrijf op te zetten. Met een nieuwe zakenpartner en een nieuwe strategie. Dit keer niet alles tegelijk doen, maar zorgvuldig opbouwen. Te beginnen met zalm en tonijn, in de supermarkt en op broodjes van een sandwichketen. Daarbij gaat storytelling een grote rol spelen, om mensen te laten zien waar hun vis vandaan komt en wie hem heeft gevangen. “Daar zijn consumenten wantrouwig over geworden. Jarenlang moest de prijs van vis maar naar beneden, dus er gebeurde van alles om vis meer volume te geven of langer houdbaar te maken.”

Van Olphen wil consumenten – en supermarkten – laten zien dat vis een aanbodproduct is, geen vraaggestuurd product. Anders blijven we doorgaan met de overbevissing en neemt de vis die geschikt is voor consumptie af, en hebben we straks niets meer. Bij Fish Tales staat er op een blikje tonijn daarom bijvoorbeeld: dit is Mohammeds tonijn. “Als Mohammed vis voor 20.000 blikjes kan vangen, kunnen we maar zoveel blikjes leveren. Die blikjes nummeren we. In de serie op, dan is er ook echt niet meer.”

Door de storytelling krijgen consumenten een emotionele band met de visser en de vis, waardoor ze meer kopen, denkt Van Olphen. “Het is net als met een fles wijn die je in een wijngaard koopt: dat vinden we veel leuker dan bij de Gall & Gall, ook al is het dezelfde fles en kost hij misschien zelfs iets meer. Zo werkt het in de visserij ook.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

1 Reactie

    GJ Hoogland

    Een moderne makreel purse seiner vangt 1.500.000 kilos per dag, dat zijn tenminste 3.000.000 makrelen! Ga je ze allemaal voorzien van een labeltje? of een gebedje? Natuurlijk is er een markt voor ‘custom-made’ producten, maar, zoals je ervaren hebt, is die markt verrekte klein (en duur).


    18 maart 2014 om 14:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!