Bart van Olphen: “Consumenten zijn wantrouwig geworden over voeding”
Zijn vorige bedrijf, Fishes, ging failliet. Nu is Bart van Olphen hard bezig om in dezelfde tak – duurzame vis – een nieuw bedrijf op te zetten. Met een nieuwe zakenpartner en een nieuwe strategie. Dit keer niet alles tegelijk doen, maar zorgvuldig opbouwen. Te beginnen met zalm en tonijn, in de supermarkt en op broodjes van een sandwichketen. Daarbij gaat storytelling een grote rol spelen, om mensen te laten zien waar hun vis vandaan komt en wie hem heeft gevangen. “Daar zijn consumenten wantrouwig over geworden. Jarenlang moest de prijs van vis maar naar beneden, dus er gebeurde van alles om vis meer volume te geven of langer houdbaar te maken.”
Van Olphen wil consumenten – en supermarkten – laten zien dat vis een aanbodproduct is, geen vraaggestuurd product. Anders blijven we doorgaan met de overbevissing en neemt de vis die geschikt is voor consumptie af, en hebben we straks niets meer. Bij Fish Tales staat er op een blikje tonijn daarom bijvoorbeeld: dit is Mohammeds tonijn. “Als Mohammed vis voor 20.000 blikjes kan vangen, kunnen we maar zoveel blikjes leveren. Die blikjes nummeren we. In de serie op, dan is er ook echt niet meer.”
Door de storytelling krijgen consumenten een emotionele band met de visser en de vis, waardoor ze meer kopen, denkt Van Olphen. “Het is net als met een fles wijn die je in een wijngaard koopt: dat vinden we veel leuker dan bij de Gall & Gall, ook al is het dezelfde fles en kost hij misschien zelfs iets meer. Zo werkt het in de visserij ook.”
Een moderne makreel purse seiner vangt 1.500.000 kilos per dag, dat zijn tenminste 3.000.000 makrelen! Ga je ze allemaal voorzien van een labeltje? of een gebedje? Natuurlijk is er een markt voor ‘custom-made’ producten, maar, zoals je ervaren hebt, is die markt verrekte klein (en duur).