Bart Massa (Business Manager bij Validators) over 7 neuromarketingregels voor een goede advertentie

14 november 2017, 14:00

Een commercial, buitenreclame of een printuiting. Iedere vorm van communicatie van een adverteerder naar de consument heeft een bepaalde, onbewuste beïnvloeding. Validators, een marktonderzoekbureau opgericht in 2009, doet onderzoek met het doel om reclame, communicatie en media beter te maken. Zij ontwikkelen of herontwikkelen nieuwe methodes om elke onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden.

Bart Massa is business manager bij Validators. Daar houdt hij zich dagelijks bezig met het meten van die beïnvloeding met neurotools, zoals eyetracking of facial-coding. Voor veel mensen nog onontgonnen terrein. Deze technieken meten de onderbewuste, bewuste en emotionele beïnvloeding van marketing, media en campagnes op consumenten.

Eyetracking is bijvoorbeeld een techniek die het kijkgedrag van de respondenten meet door 50 keer per seconde te registreren waar de respondent naar kijkt. “Met deze techniek meten we exact wat de aandacht trekt en wat het kijkpatroon is. De techniek maakt het kijkpatroon op een website, buitenreclame situatie, krant inzichtelijk. Op een eyetrackingheatmap is het mogelijk om het kijkgedrag van de ontvanger in kaart te brengen. Tijdens dit soort analyses worden fixatiepunten van de ontvanger in beeld gebracht. In veel gevallen is in reclame de visuele opmaak bepalend voor het kijkgedrag van de ontvanger”, aldus Bart.

Massa neemt ons mee in deze video mee in de wereld van neuromarketing. Wat werkt wel en wat werkt niet voor goede advertising? Onder de video hebben we zijn stijlregels op een rijtje gezet.

Zeven stijlregels

#1 LESS IS MORE

Bart: “Dit is onze eerste les. We helpen onze klanten vaak om effectievere uitingen te ontwikkelen. ‘Less is more’ komt eigenlijk altijd terug. We zien heel vaak dat bedrijven en ondernemers vaak de neiging hebben om heel veel te willen communiceren in één uiting.”

#2 KIES ÉÉN BOODSCHAP

Als je als ondernemer heel veel wilt vertellen in één advertentie, loop je kans dat je de aandacht van de consument verliest. Bart adviseert om eenduidig en helder te adverteren. “De consument heeft maar heel even aandacht voor een advertentie. Gebruik niet te veel tekst of te veel verschillende elementen om jouw boodschap over te brengen.”

#3 MAAK INDRUK IN 1 OF 2 SECONDEN

“Waar wij altijd vanuit gaan, is dat mensen maar heel kort aandacht hebben voor advertenties. Zij zijn niet op zoek naar advertenties, wij adverteren om de consument te bereiken. Dat moet heel goed in het hoofd van een marketeer zitten. Zorg ervoor dat je binnen een of twee seconden communiceert wat je wilt communiceren: logo, boodschap en eventueel een call to action.”

#4 MENSEN ALS MAGNEET

“Mensen vallen op. Door een persoon af te beelden in een uiting, trekt de advertentie meer aandacht. Als je een afbeelding van een persoon gebruikt die recht in de lens kijkt, is de ontvanger sneller geneigd om de advertentie langer te bestuderen. (…) Echter mensen volgen de ogen van de ander. Als ogen gericht zijn op de belangrijke boodschap zijn we geneigd deze ook te lezen maar men de advertentie uitkijkt zijn wij geneigd dit ook te doen.”

#5 CONTRAST EN LEESBAARHEID ZIJN BELANGRIJK

“We hebben altijd de neiging om een boodschap mooi te verpakken. Een sierlijk lettertype en mooie kleurtjes. Het is veel handiger om voor een leesbare tekst en goed contrast te kiezen. We zijn snel geneigd om kapitalen te gebruiken. Op zich vallen kapitalen sneller op, maar het is veel lastiger om deze letters goed te lezen. Dan moet ons brein dus even schakelen.”

#6 RUIMTE VOOR CREATIVITEIT

“Wat wij als onderzoeksbureau vaak te horen krijgen, is ‘er moet wel ruimte blijven voor creativiteit’. Dat moedigen wij ook aan. Want het gaat niet alleen om effect, maar ook om creativiteit. Wij staan op een middenweg en noemen dat ‘creatieve effectiviteit’. Waarbij jij heel simpel de regels toepast van een effectieve campagne, maar waar je wel de doelgroep emotioneel kunt raken. Een lach op het gezicht kunt brengen.”

#7 NEEM AFSTAND

“Het is niet altijd nodig om onderzoek te doen. Neem afstand en kijk met een paar collega’s heel kritisch naar een advertentie. Tips en tricks zoals ik hier heb gedeeld, kunnen door iedereen worden toegepast.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!