Baat óf schaadt jouw online reputatie je bedrijf?

16 oktober 2015, 07:44

9 hacks voor een goede online reputatie

Je website is goed vindbaar, je krijgt potentiële klanten over de vloer, met netwerken maak je nieuwe contacten, maar zodra ze je googelen haken mensen af en willen ze niet met je in zee. De grootste nachtmerrie van sales en iedere ondernemer.

Online reputatiemanagement is cruciaal: zoekresultaten van Google kunnen je maken of breken. Hoe voorkom je dat Google een dealbreaker wordt?

Wanneer mensen een samenwerking aangaan of een dienst afnemen gaan ze deze niet alleen met het bedrijf aan, maar ook met jou. Juíst met jou. Het is dus heel begrijpelijk dat ze een prettig gevoel willen overhouden wanneer ze je online hebben opgezocht. Slechte vindbaarheid of negatieve berichtgeving zijn de voornaamste valkuilen.

Stel je eens voor dat je op het punt staat een mooie deal te sluiten maar de andere partij besluit je nog even op te zoeken in Google. Vervolgens krijg je een e-mail dat hij van de deal afziet omdat hij niet bepaald onder de indruk was van de eerste SERP verbonden aan jouw naam. Zie dan die indruk nog maar eens weg te nemen en de deal alsnog te sluiten.

Je online reputatie vaststellen

Om vast te stellen of jouw online reputatie je bedrijf kán schaden, doe je als eerste een zoekopdracht in Google. In dit geval neem ik Armin van Buuren als voorbeeld. Er was een tijd dat wanneer je op zijn naam googelde er een aantal zoekresultaten omhoog kwamen waar Armin, naar mijn idee, niet heel vrolijk van zal zijn geworden.

Bijvoorbeeld door resultaten als ‘Armin van Buuren gevaarlijkste celebrity’ en ‘Armin van Buuren wereldwijd gevaarlijkste artiest in zoekmachines’. Wanneer je de artikelen las, zag je dat het allemaal wat minder erg was dan het leek. Maar in veel gevallen is het kwaad dan al geschied want zoals ik in mijn vorige artikel vertelde over converteren en eerste indrukken: je hebt slechts 0.2 seconden voor je eerste indruk!

Via een zoekopdracht op je eigen naam zie je hoe Google jouw eerste indruk bepaald. Stel jezelf daarna de volgende vragen:

  • Ben je tevreden met de zoekresultaten? Nee?
  • Waarom ben je niet tevreden?

    1. Mensen kunnen mij niet vinden
    2. Andere mensen met dezelfde naam bezetten de eerste posities
    3. Er staan negatieve berichten op de eerste pagina

  • Hoe zou je willen dat de eerste pagina in Google eruit ziet als je op jouw naam zoekt?

    1. Ik wil gevonden worden met tenminste één zoekresultaat
    2. Ik wil boven mijn naamgenoten staan in de zoekresultaten
    3. Ik wil de negatieve berichten naar beneden drukken en de kans krijgen eerst mijn eigen verhaal te vertellen
    4. En nog ambitieuzer: ik wil de gehele eerste pagina bezetten

De antwoorden op de vragen vertellen hoe ambitieus je bent met het verbeteren van je online reputatie. Nu is het tijd om een concreet plan te maken met als doelstelling om op een positieve manier zichtbaar zijn.

Aan de slag met je online reputatie

Ik bezet zelf bijna de gehele eerste pagina in Google wanneer ik mijn naam zoek. Nu heb ik het voordeel dat er geen andere Fenna Kamerbeek is. Voor mijn collega Wouter Blom is dat een ander verhaal: er zijn maar liefst zestien Wouter Blom’en online te vinden. Om dan als eerste gevonden te worden of zelfs de hele eerste pagina te bezetten is een behoorlijke uitdaging. Wouter heeft dit toch voor elkaar gekregen (op één positie na dan).

Maar hoe bezet je de eerste pagina of in ieder geval de eerste 3 posities?

Stap 1. Maak je inspanningen meetbaar

Om te weten of je inspanningen effect hebben gehad moet je een nulpunt creëren. Maak een rapport van de rankings op jouw naam. Zo weet je waar je nu staat en dus ook waar je uiteindelijk wilt komen.

Stap 2. Beoordeel de situatie

Om concrete acties te kunnen bepalen moet je beoordelen welke zoekresultaten positief, negatief of neutraal zijn. Zo weet je ‘boven’ welke zoekresultaten je wilt komen te staan.

Stap 3. Inventariseer je middelen

Om goede posities te verkrijgen heb je natuurlijk iets nodig waarmee je gevonden wilt worden. Dit zijn bijvoorbeeld domeinnamen en sociale media-accounts waar je zelf invloed op hebt. Je kan linkbuilden naar een bestaand, positief artikel dat door iemand anders is geplaatst. Echter is dit alleen raadzaam als het artikel on-page goed geoptimaliseerd is en relatief goede domein autoriteit heeft.

Stap 4. Meer nodig?

Heb je alleen een LinkedIn-account en een website? Dat kan genoeg zijn afhankelijk van je doelstellingen. Wil je de gehele eerste pagina bezetten, dan zal je toch aan de slag moeten met het maken van verschillende sociale media-accounts. Dit is efficiënter dan een nieuwe website beginnen, omdat die website niet direct autoriteit heeft. Uiteraard is een sociale media-account ook een veel goedkopere oplossing.

Stap 5. Maak social media-accounts aan

Sociale media-accounts zijn perfecte visitekaartjes voor zoekresultaten, mits je ze goed hebt ingericht maar daarover later meer. Wat zijn geschikte sociale media-accounts? Dit bepaal je aan de hand van de domeinautoriteit en hoe professioneel ze overkomen bij jouw klanten. Goede accounts om mee te beginnen zijn LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+, YouTube en About.me

Mensen zoeken niet alleen binnen Google, maar ook binnen de sociale netwerken zelf. Door overal aanwezig te zijn vergroot je je zichtbaarheid ook via deze weg.

Stap 6. Richt je accounts in

Een profiel zonder content? Kleine kans dat je gaat ranken met het account. Zorg dat je je profiel zo volledig mogelijk hebt ingevuld. Heb je een biografie? Plaats deze dan! Zorg dat de content vaak genoeg je naam bevat, maar overdrijf het uiteraard niet.

Stap 7. Linken

Met linken naar je sociale media-accounts zorg je dat er waarde toestroomt naar de pagina en dat de pagina (sneller) geïndexeerd wordt. Het moeten uiteraard wel do-follow links zijn.

Stap 8. ‘over mij’ pagina op je website

Heb je al een website? Dan is een eenvoudige manier een pagina toevoegen die over jou gaat. Zoals Wouter Blom heeft gedaan.

Stap 9. Wachten, checken en herhalen

Als je alle stappen hebt uitgevoerd wacht je een tijdje. Geef het in eerste instantie twee weken. Bekijk de SERP rondom jouw naam eens en check je rankings. De kans is groot dat het er nog niet zo uit ziet zoals je wilt. Soms is gewoonweg niet te verklaren waarom het ene account heel hoog staat en het andere op pagina 3 blijft hangen. Blijf vervolgens 6 en 7 herhalen tot je er écht van overtuigd bent dat het niet optimaler kan. Kom je zelf niet verder? Dan is het wellicht verstandig hulp in te schakelen.

Fenna Kamerbeek
SEO Consultant & Growth Hacker bij Stramark

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!