B2B-marketingteam niet volledig zonder productmarketeer(s)

Aandacht voor jouw merk en product creëren is onze de vluchtige wereld steeds lastiger. Het vermogen om een aantrekkelijk en boeiend verhaal te vertellen is een vaardigheid die dan het verschil maakt.

30 oktober 2023, 11:00 1328 x gelezen

Binnen elk marketingteam is hiervoor één cruciale speler die verantwoordelijk is voor het vormgeven van dat verhaal – de Product Marketeer. In dit artikel ga ik wat dieper in op waarom de rol van productmarketing onmisbaar is voor een effectief marketingteam. Zie het als een ode aan de productmarketeer en de reden waarom jij niet zonder kan.

1.      Brug tussen productontwikkeling en marketing

Een van de voornaamste taken van een productmarketeer is het fungeren als een brug tussen de productontwikkelings- en marketingteams. De productmarketeer heeft het juiste inzicht in het product en begrijpt hoe het past bij de behoeften en verwachtingen van de klant. Door deze inzichten kunnen zij effectievere campagnes creëren die op een pakkende manier de unieke voordelen behoeften van de doelgroep belichten. Vanzelfsprekend, zou je zeggen. In realiteit is het vaak anders.

2.      Marktanalyse en klantinzicht

Productmarketeers zijn verantwoordelijk voor grondige marktanalyses en het verkrijgen van klantinzicht. Ze volgen trends, concurrenten en consumentengedrag om te begrijpen wat er speelt in de markt. Dit stelt het marketingteam in staat om hun strategieën aan te passen aan veranderende omstandigheden en de concurrentie een stap voor te blijven.

3.      Positionering en messaging

Een andere cruciale taak is het ontwikkelen van de juiste positionering en messaging voor een product. Ze begrijpen de behoeften van de doelgroep en kunnen deze vertalen naar overtuigende boodschappen. Hierdoor kan het marketingteam effectieve content en campagnes creëren die matchen met je brand-uitingen en resoneren bij je potentiële klanten.

4.      Productlanceringen

Het lanceren van een nieuw product of feature kan een complexe taak zijn, maar maak je geen zorgen. Productmarketeers zorgen voor een soepele lancering. Ze coördineren de inspanningen van verschillende teams, inclusief productontwikkeling, marketing en verkoop, om ervoor te zorgen dat de release succesvol op de markt wordt gebracht.

5.      Sales enablement

Productmarketing is een brede functie en speelt ook een belangrijke rol bij het ondersteunen van het verkoopproces. Ze voorzien sales van de nodige materialen en informatie voor sales pitches. Sales enablement is vooral gericht op de perfecte aansluiting te vinden tussen marketinginspanningen en verkoopgesprekken.

6.      Feedbackloop

Productmarketeers verzamelen voortdurend feedback van klanten en sales-teams. Door de altijd volle agenda is het wellicht lastig om hier tijd voor te maken. Een productmarketeer praat op zijn minst iedere maand met een klant om waardevolle informatie te verzamelen. Het vormt een essentieel onderdeel van het iteratieve proces om het product en marketing steeds beter af te stemmen op de behoeften van de markt.

Eigenschappen en elementen voor succes

Communicatieve vaardigheden, een bak creativiteit, analytisch vermogen en sterk projectmanagent zijn belangrijke eigenschappen om succesvol te zijn. Met een belangrijke voorwaarde, dat je manager of werkgever je hier de ruimte voor geeft. De dynamische rol die ik omschrijf heeft ruimte nodig om samenwerkingen aan te gaan en creativiteit te laten werken. Vul dit aan met voldoende inzicht, tools om mee te werken en concrete KPI’s en doelstellingen en je hebt het recept compleet.

Een persoonlijke kijk op productmarketing

Ik ben van mening dat het een discipline is die begrip vereist van zowel het product als de markt. Het vermogen om de behoeften van de klant te begrijpen en deze te vertalen naar overtuigende boodschappen en strategieën is van onschatbare waarde. Het is echter niet alleen een kwestie van analyse en communicatie; creativiteit speelt een cruciale rol. Blijf nieuwsgierig!

Bovendien is productmarketing niet alleen een theoretische discipline. Het vereist een hands-on benadering, waarbij nauw wordt samengewerkt met verschillende teams met een gedeelde drive die klantwaarde heet. Kortom, en ik ben ervan overtuigd dat de waarde ervan binnen een marketingteam niet te onderschatten is. Denk jij dat je nog zonder kan? ;- )

Twan Stoppelenburg
Marketing Manager bij AXI

Twan is een gepassioneerde B2B-marketeer die de dynamiek van demand generation omarmt, het spannend vindt om merken te ontwikkelen en te versterken, en een sterke affiniteit heeft met productmarketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!