B2B-marketing voor nichemarkten - wat kan men van Vink Lisse leren? #spon

B2B-marketing voor nichemarkten - wat kan men van Vink Lisse leren? #spon
, bbp.nl
@BBPMediaNL

In een nichemarkt als die van kantoor-, bedrijfs- en magazijnuitrusting is het belangrijk om zowel on- als offline het verschil te durven maken en zichtbaarheid te vergroten. Maar ook om de kernwaarden van de organisatie niet uit het oog te verliezen. Zo ontstaat de perfecte balans tussen groei en betrouwbaarheid: een die Vink Lisse goed onder de knie heeft. Hoe doen ze dat en wat kun jij toepassen in je eigen bedrijf of business? Een van de sleutelwoorden is: duurzaamheid. Van zowel het assortiment, tot de relatie met de klant en de b2b-communicatie.

Vasthouden aan waarden

Vink Lisse was van oorsprong een familieonderneming, met een sterke focus op klantgerichtheid en betrouwbaarheid. In de 53 jaar dat de organisatie inmiddels bestaat, is daar niets aan veranderd. Zelfs niet toen het bedrijf geacquireerd werd door de Duitse Kaiser+Kraft-groep.

Hoewel zelfs een nichemarkt continu in beweging is en vele organisaties hier hun koers op bijstellen, is juist het vasthouden aan en uiten van de kernwaarden essentieel. In het geval van Vink Lisse zijn deze waarden o.a. transparant en consistent communiceren (zowel intern als extern), in alle takken van de organisatie handelen met beleid, het proactief en langdurig onderhouden van relaties met klanten en leveranciers, en het vergroten van vertrouwen.

Ken je doelgroep en spreek hun taal

Vink Lisse spreekt de klant aan op een persoonlijke, toegankelijke manier – zowel on- als offline. Iets dat nog wel eens vergeten wordt in de nichemarkt als het gaat om b2b-marketing. Het zit zowel in de communicatie in marketingcampagnes als het inrichten van de webshop in categorieën die de gebruiker herkent en makkelijk kan vinden. Deze pijlers liggen ten grondslag aan het succes van Vink Lisse en de ontwikkeling van hun online aanwezigheid. Dit uit zich ook in het inrichten van een speciale contentpagina die niet alleen relevant is voor de eindgebruiker en deze op de lange termijn aan de organisatie bindt, het toont ook thought leadership waar elke organisatie baat bij heeft.

Denk breed in je aanbod

Hoewel de kracht van een organisatie zit in hoe concreet diens aanbod en diensten zijn voor klanten, is het ook van belang dit aanbod op te schalen zodra daar ruimte en kansen voor zijn. Zowel in b2b- als b2c-markten. Vink Lisse doet dit om sectoren zoals de industrie en logistiek te kunnen ondersteunen. Bij hen is er gekozen voor een breed assortiment aan producten en ook het geven van advies op maat waaronder advies ter plaatse, montage-, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden. Door een one-stop-shop te zijn, is de positie in een nichemarkt vele malen steviger.

Blijven bewegen in tijden van crisis

Het coronavirus heeft een enorme impact op de samenleving en dat is overal merkbaar, zo ook in nichemarkten. Maar zelfs in tijden van crisis is veerkracht en vindingrijkheid essentieel. Zelfs nu is Vink Lisse er gewoon voor haar klanten en worden deze op een veilige manier voorzien van alles voor het bedrijf. Bijvoorbeeld door het gebruiken van mondkapjes en andere beschermende kleding. Stilstaan is geen optie.

Duurzaamheid duurt het langst

Als organisatie is verantwoordelijkheid nemen voor de natuur, de mens en voor het milieu niets nieuws meer. Dit werkt van binnen naar buiten toe: het gaat om zowel kritisch kijken naar processen binnen de organisatie die duurzamer kunnen, als klanten, leveranciers en concullega's aansporen ook aanpassingen te doen. Bij Vink Lisse letten ze bijvoorbeeld nauwlettend op de productie van milieuvriendelijke producten, negatieve effecten van interne en externe processen op het milieu te verminderen en creëren ze zo milieuvriendelijkere standaarden voor de hele branche. Want alleen samen wordt een duurzame toekomst tastbaar.

Credits afbeelding: , licentie: Alle rechten voorbehouden

Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel