Avro verrassend populair op internet

29 november 2002, 15:27

Sinds september 2002 meet de dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) nauwkeurig het bezoek van de sites van de publieke omroep. Vanaf begin 2003 moeten de gegevens permanent openbaar worden.

Dat zegt Bas Buesink van KLO: ?Sinds vorige maand is een eerlijke vergelijking te maken tussen wat de omroepen online bereiken, dat wil zeggen ten opzichte van elkaar. Per 2003 gaat de Publieke Omroep dit op transparante wijze en online openbaar maken, want tenslotte heeft het publiek daar recht op, net als met de kijkcijfers. Omroep.nl en de onderdelen worden gemeten met Sitestat van het bedrijf Nedstat in Diemen. De tussenliggende periode hebben we nodig om de rapportagevorm onderling goed af te stemmen en kinderziektes uit het systeem te verwijderen.?

Bijgaande gemiddelde cijfers per maand gelden tot bijna eind oktober 2002, en zijn van indicatieve aard, zegt Buesink. Zelf trekt hij geen conclusies. Maar er zijn enkele verrassingen. De NOS scoort het hoogst, ook zonder cijfers van teletekst. William Valkenburg, contentmanager bij Omroep.nl: “De 7.500.000 pageviews van NOS-RTV worden niet veroorzaakt door het grote succes van teletekst. Deze pageviews zijn zuiver afkomstig van de NOS programmasites en vooral natuurlijk NOS-Nieuws/ Sport. Op dit moment worden de Teletekst pagina?s om verschillende redenen nog niet met Sitestat gemeten, dus er is geen ?rechte? vergelijking te maken van de resultaten.”

Ook verrassend is de hoge notering van de Avro die met 3,7 miljoen pageviews, de helft van die van de NOS, op nummer twee staat. De Avro blijft daarmee het aantal van 3,5 miljoen pageviews direct op Omroep.nl nog net voor. Tros, Vpro en NCRV vormen de middenmoot en doen het nog goed. BNN doet het gezien de omvang op tv op internet heel goed, maar het tegendeel geldt voor de KRO. De omroep bungelt troosteloos onderaan de lijst. De EO en de NPS doen het nog beter, als mede gespecialiseerde omroepen.

De Vara mag dan de meeste prijzen wegslepen voor haar tv-producties de laatste jaren, op internet bakt de omroep er ondanks haar multimediaplannen niet zo bar veel van. Uit de cijfers blijkt ook goed de binding met specifieke doelgroepen. De Avro doet het goed met haar tribunes. Bij de Tros is bijvoorbeeld de illusionist Kazan een grote klapper. Die is in zijn eentje goed voor ruim een derde gedeelte van de pageviews van de omroep: gemiddeld zo’n 900.000 pageviews op maandbasis. Dat komt door de trouwe schare fans, waaronder de 26.000 geregistreerde ‘Goochelpaspoorthouders’.

Vanuit de publieke omroep werd nog bekend dat de nieuwssite van het NOS Jeugdjournaal, die een jaar geleden online ging, een groot succes is . In het bericht stond: ?In het eerste jaar van haar bestaan werden er ruim 1.500.000 pagina’s geraadpleegd door 300.000 bezoekers.? Volgens Buesink zijn gegevens zoals deze meer officieus van aard. Sinds ruim twee maanden kent Omroep.nl een serieuze telling.

Globaal maandtotaal pageviews omroep-websites gemiddeld sinds september 2002 (grootste omroepen):

NOS-RTV (7.500.000)

Avro (3.700.000)

Omroep.nl (3.500.000)

Tros (2.500.000)

NCRV (2.000.000)

Teleac NOT (1.800.000)

VPRO (1.700.000)

BNN (1.200.000)

Vara (950.000)

EO (600.000)

NPS (500.000)

KRO (400.000)

Totaal (26.350.000)

Bron:

http://www.adfoweb.nl/Strategie/Strategie2002-11.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!