Autohandel gebaat bij internet

Autohandel gebaat bij internet

Internet is zeer geschikt voor informatie over autoverkoop. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Daarnaast wijst het onderzoek onder bezoekers en adverteerders van de site AutoTrack.nl uit dat 61% van de sitebezoekers op zoek is naar een tweedehands auto, terwijl 18% interesse toont in aanschaf van een nieuwe wagen.

Daarbij valt op dat niet het aantal bezoekers van de site bepalend is voor het succes, maar de kwaliteit van de site zelf. Volgens een manager van AutoTrack.nl mogen auto?s gerekend worden tot het relatief kleine groepje van producten en diensten dat succesvol gebruikmaakt van internet als informatie- en saleskanaal. Verwacht wordt dat internet op afzienbare tijd een belangrijke rol gaat innemen in de autohandel wat het vergelijkings- en keuzeproces van klanten betreft. Dit zal vroeger of later ten koste gaan van de functie van showrooms.
Ook ten aanzien van cd?s, boeken, banen en huizen wint internet terrein vergeleken bij de traditionele handel.

Bron:
http://www.salesonline.nl


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Het Internet speelt een steeds belangrijker rol bij de keuze van een nieuwe auto. Dat blijkt uit een onderzoek van InSites Consulting. Bijna twee derde van de Belgen met een internetaansluiting -- ze zijn al met 3,2 miljoen -- heeft ooit al een autosite bezocht. Tien procent van hen doet dat regelmatig.

    De internetgebruikers zijn vooral op zoek naar informatie over de nieuwste modellen, vragen on line prijsoffertes aan, zoeken het adres van de lokale verkoper en contacteren hem ook langs het Net. Uit het onderzoek blijkt dat het Internet evenzeer voor nieuwe als voor tweedehands wagens wordt geconsulteerd.

    InSites Consulting -- een van de eerste Europese advies- en onderzoekskantoor voor het Internet en webmarketing, met wortels in de RU Gent en in de Vlerick Management School -- stelt vast dat het Internet vooral een belangrijke rol speelt bij de voorbereiding van de aankoop. Het kantoor komt tot die conclusie na een onderzoek gedaan bij 9.000 internetgebruikers die een vragenlijst invulden die op vijftig drukbezochte sites was geplaatst. Daarnaast werden nog eens 2.000 Belgen telefonisch ondervraagd.

    Eén op vijf Belgen heeft dus ooit al wel eens een autosite bezocht. De populairste pagina's zijn van Volkswagen, BMW, Mercedes, Peugeot, Opel en Renault.

    Door gerichte vragen peilde InSites vervolgens naar de kwaliteit van de internetaanpak van de constructeurs. Het onderzoek concentreerde zich op twee dimensies. Enerzijds ,,acquisitie'' -- in welke mate een site vooral gericht is op het aantrekken van nieuwe klanten. En anderzijds ,,retentie'' -- sites die eerder gericht zijn op het opbouwen van relaties met bestaande klanten.

    Uit die analyse komen drie sites naarvoren die voor beide dimensies beter scoren dan gemiddeld. Dat zijn BMW, Audi en Volkswagen, drie Duitse merken. Op gebied van acquisitie scoren ook Volvo, Renault, Citroën en Ford goed. Mercedes besteedt opvallend veel (en goed) aandacht aan retentie van bestaande klanten.

    Dat de geboden informatie belangrijk is, blijkt uit het aantal gebruikers die ervan overtuigd zijn dat het Internet duidelijk hun keuze beïnvloedt. InSites besluit dat de typische klant meer en meer een preselectie maakt langs het Internet en dan pas naar een beperkte selectie van verkopers stapt voor meer specifieke informatie, een proefrit, prijsonderhandelingen...

    Overigens zijn het niet alleen de officiële sites van de automerken die door autominnende Belgen geconsulteerd worden. Bijna vier op de tien internetgebruikers bezoeken regelmatig sites met zoekertjes voor auto's. En ongeveer evenveel liefhebbers lezen automagazines op het net of sites met gespecialiseerde redactionele inhoud over auto's.

    Bron:
    http://www.standaard.be/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.