Attitude tegenover merken hangt samen met criteria voor partnerkeuze

Attitude tegenover merken hangt samen met criteria voor partnerkeuze

De evolutionaire psychologie biedt marketeers de mogelijkheid de motieven achter merkkeuze en aankoopgedrag te ontdekken. De psychologie van de voorhistorische mens komt in grote lijnen overeen met die van nu. Belangrijkste motivatie blijkt de overlevingsstrategie die samenhangt met partnerkeuze te zijn.

Onderzoek van het Britse Cognosis laat zien dat de seksuele selectie van de mens zijn handelen voor een groot deel bepaalt en dat hierbij emoties, intelligentie, status, gezondheid en schoonheid betrokken zijn.Het gedrag van mannen verschilt sterk van dat van vrouwen. Mannen moeten zien hun genen door te geven en dat betekent een vrouw vinden die gezond genoeg is om kinderen te baren en op te voeden. Vrouwen, die ooit totaal afhankelijk waren van mannen, zoeken een wat oudere partner die het gezin van voedsel en veiligheid voorziet. Hoewel de vaste rolverdeling tussen mannen en vrouwen vervaagt, blijken mensen nog precies te weten waar ze naar op zoek zijn bij hun partnerkeuze. De noodzaak een geschikte partner te interesseren is de motivatie achter veel (koop)gedrag en kan marketeers een sleutel geven voor de juiste positionering van hun merk.

Bron:
Marketing Week p. 26, 1,5 p.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.