Ask Jeeves indexeert nu ook RSS

8 september 2004, 20:12

Volgens verschillende bronnen (o.a. cre8asiteforums en search-enginelowdown) indexeert zoekmachine Ask Jeeves nu ook RSS-bestanden (via: mangold.nl).

Het wel of niet kunnen indexeren van RSS-bestanden door zoekmachines lijkt een onbelangrijk gegeven maar kan op (korte) termijn wel eens de achilleshiel worden van traditionele zoekmachines als Google, MSN en Yahoo. Waarom?

Omdat deze zoekmachines dagen nodig hebben om al het nieuwsaanbod te indexeren. Als ik als internetgebruiker op zoek ben naar nieuws over een actuele gebeurtenis, dan is de kans groot dat ik hierover niets zal vinden in Google. Dit in tegenstelling tot de nieuwe generatie zoekmachines zoals Daypop, Feedster of Technorati. Deze RSS-zoekmachines zijn namelijk altijd up-to-date en geven mij een overzicht van het laatste nieuws. Zoekmachines voor (statische) achtergrond-informatie vs zoekmachines voor (dynamische) actuele informatie dus.

Een willekeurige lijst van RSS-zoekmachines (just keep an eye on them!):

Boogieplay

BlogDigger

Bloglines

Bulkfeeds

Chromesplash

CompleteRSS

Daypop

easyRSS

Fastbuzz

Feedster

Fyuze

Medlogs

RSSfeeds.com

RSSfeeds.nl

Technorati

Weet iemand of Google, MSN en Yahoo inmiddels ook RSS-bestanden indexeren? Met andere woorden, zijn deze zoekmachines op tijd klaar voor de strijd om de nieuwslezer?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Djiezus

    Google indexeert nog geen rss feeds. Wel heeft Google natuurlijk ook een voorsprong op nieuwsgebied met Google News, maar ik vraag mij al langer af waarom zij dit niet toegankelijk maken voor rss readers.


    8 september 2004 om 21:32
    Carl

    De moeilijke stap die de zoekmachines moeten maken, is de overstap van het denken in webpagina’s naar het denken in brokjes informatie.

    Ask Jeeves zet nu, met het indexeren van RSS uitzendingen, haar eerste stap in die richting. Het netjes en overzichtelijk weergeven van losse brokjes informatie wordt ongetwijfeld haar tweede stap.


    9 september 2004 om 08:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!