Arie den Boon (UvA): “Er ontstaan virtuele universiteiten waar je gewoon je papiertje kunt halen”

18 mei 2015, 14:00

Een nieuwe ontwikkeling in het onderwijs is online leren via MOOCs. Arie den Boon van de UvA is ambassadeur van deze massive open online courses. “Het zijn gratis online universiteitscursussen voor grote groep mensen”, zegt hij.

Er wordt al lang geprobeerd om te vernieuwen in het onderwijs, maar met deze vorm lijkt het nu echt te lukken. “Er moet een charismatische docent lesgeven”, weet Den Boon.

De TU Delft en UvA zijn al ver met het implementeren van MOOCs. “Er eentje maken is heel lastig, maar als het staat kun je MOOCS lang hergebruiken”, zegt Den Boon. “Maar ze kunnen nog niet het hele onderwijs vervangen.”

Desondanks sluit het aan bij hoe de nieuwe generatie leert en informatie tot zich neemt. “Een goede MOOC is individueel gericht, prikkelend en een geeft je de ruimte om te discussiëren. Er zijn veel matige MOOCs in omloop.”

Kwaliteit

Dat ligt soms ook aan de kwaliteit van de stof. “Soms verschijnen er meerdere MOOCs over hetzelfde onderwerp. Studenten kunnen zelf op zoek naar de juiste stof. Er ontstaat een vraag gedreven economie, studenten kiezen zelf wat ze willen leren en wanneer”, zegt Den Boon.

Online leren maakt het onderwijs bovendien goedkoper en toegankelijker. “Met name in Amerika, waar de collegegelden heel erg hoog zijn. Er ontstaan virtuele universiteiten waar je gewoon je papiertje kunt halen.”

Den Boon hoopt dat besturen van universiteiten de vernieuwingen omarmen. “Ze zijn nog te bang dat ze de eigen glazen ingooien met gratis online onderwijs.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!