Apple Search Ads in Nederland: de eerste bevindingen

Apple Search Ads in Nederland: de eerste bevindingen
, BlooSEM

Het is eindelijk zover: Apple Search Ads is ook in Nederland uitgerold. We konden hier al jaren adverteren in de Play Store van Google, maar vooralsnog bleef de App Store van Apple onbereikbaar voor Nederlandse adverteerders. Tot deze week dus. We gingen aan de slag en delen onze eerste bevindingen.

Met Apple Search Ads kun je er nu voor zorgen dat jouw app bovenaan de zoekresultaten verschijnt van de App Store. Niet te verwarren dus met het realiseren van Apple-downloads via bijvoorbeeld een App Campaign (voorheen Universal App Campaign) van Google. Dat was al veel langer mogelijk door een integratie met Firebase of third party-applicatie. Search Ads in de App Store dus. 

"Met Apple Search Ads kun je er voor zorgen dat jouw app bovenaan de zoekresultaten verschijnt van de App Store"

Je kunt diverse versies van de Apple Search Ads account gebruiken. De basic versie is voor de echte dummies en maakt min of meer automatisch een campagne waar je nauwelijk op hoeft te letten. Daarnaast is er een advanced versie, die ook in de agency-variant bestaat. Deze laatste gebruiken wij als BlooSEM natuurlijk. De search ads-interface is eenvoudig en typisch Apple - wit en clean. Goed om te weten: betalen doe je met een creditcard, andere opties bestaan vooralsnog niet. Die creditcard koppel je op accountniveau.

Campagne aanmaken in Search Ads

Bij de aanmaak van een campagne kies je eerst je app uit, waarna je de mogelijkheid krijgt om adgroups aan te maken. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om aparte adgroups aan te maken voor branding en generieke keywords, of voor aparte advertentiesets. Opties om uit te kiezen zijn:

  • Ad schedule
  • Keywords
  • Audience
  • Demografie
  • Locatie
  • Search Match
  • CPC of CPA goal

Cost per Tap

Apple zou Apple niet zijn als er niet iets is dat niet matcht met de conventies van andere partijen. Zo ook in Apple Search Ads. Een cost per click heet hier namelijk een Cost per Tap. En zo krijg je dus ook de TTR, de Tap-Through-Rate. En het aantal Taps natuurlijk.

"Apple zou Apple niet zijn als er niet iets is dat niet matcht met conventies van andere partijen"

De reporting-tool van Apple Search Ads ziet er overigens netjes uit. Vooral het kiezen van dimensies is fijn. Ook zijn er al standaard combinaties voor je bedacht; lekker handig. De output van de Apple-rapportage is daarentegen wat teleurstellend: al wat eraf kan is een comma-delimited CSV-tje. Wij zagen de prachtige visuele Apple-style dashboards al voor ons, maar helaas.

Resultaten van de eerste Apple Taps

Eerlijk is eerlijk: de campagne knalt gelijk van start en de taps én downloads stromen binnen. De tap-through-rate ziet er zeker netjes uit. Kleine kanttekening: wij testen een app bestemd voor bestaande klanten. Voor een spelletje tussen die andere 6 miljard zal het plaatje er mogelijk anders uitzien.

Het mooie van een App Campaign in Google Ads is natuurlijk dat je allerhande slimme marketing kan bedrijven op zowel nieuwe gebruikers als bestaande gebruikers. Het stimuleren van in-app aankopen en acties bijvoorbeeld. En dat zowel binnen als buiten de Play Store natuurlijk. Dat hoef je van Apple Search Ads niet te verwachten; de tool is echt bedoeld om alléén app-installs te genereren in de App Store. Het enige dat te kiezen en monitoren valt is of gebruikers je app al eerder hadden geïnstalleerd, of dat ze compleet nieuw zijn. Een boodschap tonen aan bestaande gebruikers is dus geen optie.

Conclusie: alwéér een app-tool 

Het is top dat we eindelijk in de App Store kunnen adverteren en de bijbehorende tool daarvoor doet prima wat hij moet doen. Wel is het wéér een tool voor een verder nogal beperkt marketing-gebruik. En je moet even wennen aan die Taps.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.