Appie Tomorrow
Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Appie Tomorrow’ van Rupert Parker Brady.
Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
Het honderddertigjarig bestaan van Albert Heijn in 2017 was de aanleiding om stil te staan bij de toekomst. Met ‘Appie Tomorrow’ presenteert Albert Heijn een inspiratiebron voor 2025, zo stelt de huidige CEO, Wouter Kolk. Vertegenwoordigingen van alle stakeholders hebben bijgedragen aan deze inspiratiesessie. Denk daarbij aan medewerkers, klanten, experts op vele gebieden, leveranciers, producenten en ook de Raad van Kinderen. Men heeft hierbij gekozen om een mening te vormen over de zes gebieden: ‘Verbinding met klanten’, ‘Duurzame samenleving’, ‘Technologie en data’, ‘Werk van de toekomst’, ‘Voeding van de toekomst’ en ‘Winkelen in de toekomst’.
Ieder onderwerp wordt uitvoerig belicht vanuit diverse standpunten: natuurlijk vanuit een expert op het gebied en vanuit retail-perspectief. Een verantwoordelijke van Albert Heijn sluit een hoofdstuk af met een beschouwing. Naast dat de onderwerpen niet als standaard te bestempelen zijn, zijn ze zeker relevant voor de toekomst van de supermarkt. Het geeft een goed idee van wat ons te wachten staat. Een mooie toekomstverkenning van de door Albert Heijn beschreven foodretail.
“Juist omdat Albert Heijn weet dat het de wijsheid niet in pacht heeft, blijft het bedrijf de ontwikkelingen nauwgezet volgen”
Ondanks dat Albert Heijn de stip op 2025 gezet heeft, wordt dit jaartal ook gelijk ter discussie gesteld. De geschiedenis heeft geleerd dat het benoemen van een dergelijk toekomstig tijdstip zelden overeenkomt met de werkelijkheid. De voorspelling zit meestal wel in de goede richting, wat op zich belangrijker is dan het jaartal. Juist omdat Albert Heijn weet dat het de wijsheid niet in pacht heeft, blijft het bedrijf de ontwikkelingen nauwgezet volgen, door blijvend verbinding zoeken met stakeholders. Flexibiliteit wordt gezien als een belangrijke competentie om de ontwikkelingen te vertalen naar de organisatie.
Het boek leest vlot weg en is boeiend gestructureerd opgezet. Auteur Rupert Parker Brady heeft de variëteit aan meningen van anderen tot een goed leesbaar geheel samengesteld.
Als marketeer vind ik een dergelijk document een sterk staaltje marketing: door zo objectief mogelijk de ontwikkelingen, die invloed kunnen hebben op je businessmodel, te beschouwen en daarna pas je koers en strategie te bepalen. Ik heb net ook het boek van Blokker gelezen, een organisatie van ongeveer gelijke leeftijd. Daarin lees je wat de gevolgen zijn van het niet bewust zijn van de externe ontwikkelingen.
Het boek ‘Appie Tomorrow’ is sowieso een must read voor wie zich bezig houdt met retail en horeca, want die twee branches kruipen steeds meer naar elkaar toe.
Appie Tomorrow
Auteur: Rupert Parker Brady
Uitgever: Het Boekenschap
ISBN: 978 94 9272 3123
Eerste druk: 2018
Kernwoorden: retail, ondernemen, shopping, FMCG