App-marketing: bereken de kosten van een top 10-notering

13 juni 2013, 11:29

Vijf jaar geleden wisten we allemaal nog niet wat apps waren en hoe ze ons leven zouden veranderen. Inmiddels is het jaar 2013 bijna op de helft en zijn alleen de bijna 900.000 verschillende iPhone-apps bij elkaar meer dan 50 miljard keer gedownload. Niet iedere uitgever heeft het publiek van NU.nl, Buienradar of 9292 en daarom moeten ze hard aan de bak om downloads en actief gebruik te realiseren. Eerder schreef ik over appmarketing met Twitter en Facebook. Dit keer duik ik in het 'top 10-effect'. Ik heb een infographic gevonden waar de kosten berekend staan om in de top 10 te komen van iTunes.

5 valkuilen van appmarketing

Als je app gepubliceerd is, begint de app-marketing pas. Onlangs schreef Kim Cohen van AppGeyser een mooi artikel met de 5 grootste valkuilen van appmarketing:

  1. denken dat als de app klaar is, iedereen hem wil hebben

  2. mobiel als statisch opvatten

  3. een mobiele website verwarren met een app

  4. een gebrek aan interactie met je gebruikers

  5. vergeten na de downloads door te pakken naar app-retentie, het blijvend gebruik ervan.

Effectieve kosten verlagen per download

Een onderzoek van Trademob gaat uit van het principe dat je een kortstondige betaalde campagne doet om hoog in de rankings te komen, zodat daarna je effectieve kosten per download naar beneden gaan. Je bereikt namelijk mensen via de toplijsten die je niet had bereikt met je betaalde campagne. In een eerder artikel waarin ik schreef over de mogelijkheden om via Twitter en Facebook downloads te generen, noemde ik dit het 'top 25-effect'.

Onderstaand onderzoek is uitgevoerd door Trademob in de periode augustus 2012 tot maart 2013 op basis van 72 campagnes in Duitsland, Amerika, Frankrijk, Italië, Spanje en Engeland. Er is ook een verschil als je kijkt naar het type app. Games profiteren meer van het top 10-effect dan andere apps. Onderzoek wijst uit dat voor iedere gekochte game-download er in de eerste 3 dagen na de boost er eentje gratis bijkomt. Bij andere apps is die ratio 0,65. Het effect wordt groter en duurt langer als je je kortstondige “boost”-campagne ondersteunt met andere campagnes op hetzelfde moment. Dus ondersteun een radiocampagne met een socialmediacampagne.

Top 10: hoeveel downloads?

Inmiddels weet ik uit eigen ervaring dat je met 5.000 downloads op een normale dag (waar dus niet een hele bijzondere app gelanceerd wordt of iedereen massaal overstapt van de ene naar de andere socialmedia-app) in de top 10 kunt komen van iTunes in Nederland. De nummer-1-positie is een iets ander verhaal. Dat kan met 10.000 downloads zijn, maar soms kan het ook een veelvoud vergen. In onderstaande infographic vind je de cijfers voor de andere landen.

Bron: Trademob.com, klik voor de grote versie.

De echte app-ninja’s van Nederland weten dat het aantal downloads de belangrijkste, maar niet de enige factor is om hoog te scoren in de App Store van Apple. Zaken als de-installatie (veel gebruikers deleten een app na 1 of 2 keer gebruiken) en ook ratings & reviews tellen in mindere mate mee. Wil je echt de diepte in, lees dan het artikel van Mahak Sharma op Inmobi.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Humphrey Fredriksz

    Heel goed artikel. Zelf heb ik vele app campagnes gedaan voor grote partijen zoals Pathé, Greetz of minder bekende partijen als DFW. Zelf heb ik effectieve downloads kunnen genereren tot 0,23 cent per app download, inclusief activatie van gebruikers.

    Een aantal extra factoren die ook meespelen zijn:

    – De dag van de week waarop je begint en hoe lang de campagnes duurt, zeker gezien de toename van het verkeer in het weekend.

    – Het adnetwerk dat je gebruikt. Er zijn netwerken en apps die klikken in rekening brengen, maar je ziet geen downloads terug. Dit verlaagt het rendement en dus de downloads voor het effect

    – iPhone of iPad en met name hoe je omgaat met targetten op WIFI en/of 3G.

    – Categorieën: De categorie waarin je app zich bevindt. Inderdaad, games, maar naast in dit artikel “gaming en non-gaming”, waarbij games high competitive is, heb je ook zeer populaire categorieën als weer, nieuws en amusement.

    – App rating kan zo 10% verschil maken in het aantal downloads. Dus meer campagne rendement.

    – Het concept van je campagne: “What’s in for the customer?” Wat communiceer je precies.

    Waarschuwing voor lezers. Het verhaal klopt voor de App store van Apple. Het mechanisme werkt niet voor de Google Play store. Mark weet dit vast ook, maar voor lezers is het vaak “één en al app store”.

    Ik hoop dat dit een goede aanvulling is op het succesvol uitvoeren van app campagnes en jouw weg naar de Top 10!

    Humphrey Fredriksz


    14 juni 2013 om 09:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!