Anna Chojnacka (1%Club): “Goed crowdfunden is heel moeilijk”
Anna Chojnacka (35) maakt zich sterk voor social entrepreneurship en ontwikkelingswerk 2.0 met De 1%Club. “Veel mensen zijn tevreden over de optie van crowdfunding.”
De in Polen geboren Chojnacka groeide naar eigen zeggen op in een periode van grote schaarste. Daaruit groeide ook haar motivatie om ‘een betere wereld’ te creëren. Chojnacka wil mensen in het Westen met geld koppelen aan mensen in ontwikkelingsgebieden met goede maatschappelijke plannen. “Tegenwoordig doen we ook projecten in Nederland en Europa.”
Eind jaren tachtig vluchtte ze met haar moeder naar Nederland. Na een studie Internationale Betrekkingen aan de Universiteit van Amsterdam werkte ze als adviseur bij de gemeente Amsterdam en was ze campagneleider bij Fair Trade Original.
In 2008 startte Chojnacka samen met Bart Lacroix de 1%Club, waarmee je mensen online kunt mobiliseren om geld en kennis in te zamelen voor je idee. Het succes van de 1%Club is mede te danken aan het feit dat projecten tastbaar worden, denkt Chojnacka. “Als je kijkt naar zielige kinderen op tv, dan krijg je toch vaak een moedeloos gevoel. Onze projecten zijn heel concreet.”
Het bedrijf is lang afhankelijk geweest van subsidie. “We hebben lang gezocht naar een goed businessmodel, maar we richten ons nu op de crowdfunder zelf en de donaties”, zegt Chojnacka. “We proberen hen optimaal te ondersteunen in het proces, want dat is moeilijk.”
Op de site staan een groot aantal verschillende projecten, van schaakclubs tot stranden opruimen of herstelwerkzaamheden. “Ook grote bedrijven zijn op zoek naar dit soort projecten.”