Amsterdam winnaar WebWijzerAward 2006

26 april 2006, 16:47

De WebWijzerAward 2006 is gewonnen door de gemeente Amsterdam. Gemeente-secretaris Erik Gerritsen heeft vandaag de prijs in ontvangst genomen tijdens de beurs Overheid en ICT in Utrecht. Hij deed dat namens burgemeester Job Cohen, die wegens Collegeverplichtingen verhinderd was. In een persoonlijke videoboodschap zei burgemeester Cohen blij én verrast te zijn met de prijs. ‘We staan nog maar aan het begin van een ontwikkeling, waarbij we met de burger een goede digitale relatie opbouwen. We krijgen nu een Award, maar in Amsterdam werken we er hard aan om ook in de toekomst in de digitale voorhoede te blijven opereren’, aldus de burgemeester.

Vier van de tien genomineerden waren tot vlak voor de finish in een nek-aan-nek race verwikkeld, maar uiteindelijk ging de gemeente Amsterdam nét voor gemeente Enschede, het Kadaster en Sociale Verzekeringsbank over de streep.

Volgens de jury – het Forum van Burger@Overheid.nl – geeft de doorslag dat Amsterdam er als grote, complexe organisatie in slaagt met één gezicht naar burgers en bedrijven op te treden. Bezoekers van de website waarderen daarbij de strakke stijl, overzichtelijke opzet en gedurfde uitstraling. Amsterdam zit al jaren aan de top, het is de eerste overheidsorganisatie die werk maakt van informatie op maat, en verder neemt het initiatieven voor één antwoordloket. De gemeente scoort goed in informatievoorziening en dienstverlening.

De WebWijzerAward is de stimuleringsprijs voor de elektronische overheid die voor de achtste keer is toegekend. Dit jaar is nadrukkelijk gekeken welke organisatie de BurgerServiceCode het beste toepast. Dat is de door Burger@Overheid.nl ontwikkelde gedragscode met de tien kwaliteitsnormen voor de digitale relatie tussen burger en overheid. Zo weet de burger wat hij van de overheid mag verwachten, en de overheid wat haar te doen staat. Bij het bepalen van de winnaar heeft de jury zich laten adviseren door burgers, die daarvoor onder andere via advertenties zijn opgeroepen.

Verder is gebruik gemaakt van onderzoeksresultaten van het BurgerOverheidPanel van Burger@Overheid.nl.

Aan de WebWijzerAward is een geldprijs verbonden van 10.000 euro, te besteden aan een verdere verbetering van de website. De winnaar en de genomineerden hebben een trofee gekregen en mogen het logo winnaar of genomineerde WebWijzerAward 2006 voeren.

Burger@Overheid.nl heeft besloten dit jaar geen WebFlop toe te kennen, de ‘prijs’ voor de organisatie die het minst voldoet aan de BurgerServiceCode. De jury merkt hierover op dat prijs vorig jaar aan de Tweede Kamer is gegeven, omdat er veel kritiek was op hun site. Eén jaar later is er nog steeds niet veel veranderd. Er zijn wel plannen voor verbetering, maar daar is het vooralsnog bij gebleven. De jury heeft daarom besloten om de flop bij de Tweede Kamer te laten liggen, totdat ze bewezen hebben dat er een nieuwe, verbeterde site is. De jury kijkt hiernaar uit, want over de hele linie ziet ze juist een duidelijke verbetering als het om overheidssites gaat.

Bron: persbericht

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!