Amerikaans leger betreedt computerspelmarkt

12 juli 2005, 04:45

Het voor 12 miljoen dollar ontwikkelde computerspel America’s Army was als PR-instrument voor het Amerikaanse leger bedoeld. Het spel werd gratis weggegeven om zo kleine kinderen weer over te halen tot soldaatje spelen.

Inmiddels is het spel echter zo populair dat het leger een licentie heeft afgegeven aan Ubisoft om het spel in augustus voor Xbox en Playstation 2 (prijs 50 dollar) op de markt te brengen. Verder mag speelgoedfabrikant Radioactive Clown de America’s Army action figures (prijs 13 dollar) gaan produceren.

Bron: Wired

Martijn van Osch
Onbekend bij Onbekend

martijnvanosch helpt mensen en organisaties bij het zoeken, maken en delen van hun inspirerende verhaal. martijnvanosch gelooft dat alles en iedereen een inspirerend verhaal in zich heeft. De ene keer is het verhaal direct zichtbaar, de andere keer is het een zoektocht. martijnvanosch gelooft dat ieder verhaal aandacht verdient. En dat ieder verhaal een vorm verdient die bij het verhaal past. www.martijnvanosch.nl www.videoverhaal.nl www.itshappening.tv

Categorie
Tags

8 Reacties

    RoK

    Schandalig. Oorlog is geen (kinder)spel.


    12 juli 2005 om 09:30
    webwolff

    Dit is te bizar voor woorden.


    12 juli 2005 om 09:53
    Bas

    Hee, nog een Bas. Op zich natuurlijk wel een goede actie, je recruitment gebruiken om geld mee te verdienen…

    Kijk, het hele idee is om het leger in een beter daglicht te zetten. We hebben in Nederland daarom een serie gehad die niet echt aansloeg, (Met Tycho Gernant en Babette van Veen meen ik), de Amerikanen maken een spel en werken mee aan allerlei series, enkel om het te promoten. Nou, dan verdienen ze nu wat geld terug nu ze een keer succes hebben, en stroomt het niet direct in de zakken van de producenten. Overigens, het spel an sich had volgens mij al bijzonder veel gekost natuurlijk.


    12 juli 2005 om 10:35
    hifive

    Het spel an sich had dus 12 miljoen dollar gekost (wel even bericht helemaal lezen Bas 😉 )


    12 juli 2005 om 13:32
    Kasper Katje

    Nu nog een keer de echte bodybags laten zien die terug komen uit Irak en Afghanistan…


    12 juli 2005 om 15:31
    The Logfather

    Niks nieuws onder de zon want deze simulatie (die niet alleen voor opleiding is ontwikkelt maar ook om mensen te lokken om het leger in te gaan) bestaat al ontzettend lang voor de computer. Gratis te downloaden. Dat ie nu dan ook naar PlayStation 2 en Xbox komt is dus niet zo speciaal…


    12 juli 2005 om 15:38
    Bouwhuis

    Typisch America….big brother techniek…tot aan gaming en kinderen toe….


    12 juli 2005 om 17:58
    Bas (Ogilvy BE)

    Dit is dan de zoveeltse Bas, en op deze comments wil ik graag even reageren. Bericht is niks mee maar met het hierbovengenoemde commentaar plaats ik de nodige vraagtekens. Ik vraag me af of de personen die zo snel een (negatief) oordeel hebben het spel zelf wel ooit eens gespeeld hebben of er veel over gelezen hebben. Ik speel het spel zelf al meer dan 2 jaar en meer dan 1400hrs (ja een freak). Spel was in eerste instantie bedoeld om het leger bekend te maken onder jongeren en zo meer ‘recruits’ te trekken. Op dit moment is het spel zo realistisch dat het zelfs voor verschillende trainingen in het leger worden gebruikt. Nu de game-markt voornamelijk beheerst wordt in steeds meerdere mate door de consoles moet Americas Army ook hierop inspringen. Door het simpelweg te pluggen van PC-XBOX enz. zou het spel makkelijk de grond ingeboord worden omdat dit NOT-done is in de game-industrie. Daarom hebben ze nieuwe versies moeten ontwikkelen ook omdat de multiplayer mogelijkheden anders zijn dan via de PC etc. Daarom is het dus ook logisch dat deze versies wat geld moeten kosten. Ik denk dat geen enkele console gamer hier zal over zeuren. Kleine kinderen die soldaatje spelen is misschien een wat ongelukkige woordkeus, maar de hoeveelheid bloed en schokkende beelden is in dit spel toch echt tot een minimum beperkt. In ieder geval niet te vergelijken met andere shooters zoals Half-Life en Doom. Bij de kinderen van tegenwoordig hoef je dus echt niet aan te komen met een resctrictie op leeftijd want ze zullen je rechtstreeks in je gezicht uitlachen. Mijn mening is dat dit spel een van de bestsellers van dit jaar gaat worden. Ik hoop ik de post redelijk kort heb kunnen houden. Groeten.. ik ga weer ‘fraggen’ en ‘flashen’


    12 juli 2005 om 20:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!