American Express start online-Jerry Seinfeld-show

9 februari 2004, 13:20

Creditcardmaatschappij American Express laat een show produceren met de Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld. De vijf minuten durende webisodes zullen alleen online op de site van AmEx te zien zijn.

Naast de komiek zal een getekende Superman in een bijrol verschijnen. Seinfeld speelde eerder al een rol in tv-commercials voor de kredietmaatschappij. Volgens American Express neemt de effectiviteit van tv-reclame steeds verder af en is internet het advertentiemedium van de toekomst. In 1994 besteedde AmEx nog 80 procent van zijn mediabudget aan tv-reclame; nu is dat nog maar 35 procent, meldt AdAge.

Bron:

http://www.adage.com/ (via: Nieuwsbrief Incentive)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    edje

    Geweldig nieuw initiatief. Ben uiteraard benieuwd naar de effecten hiervan.


    9 februari 2004 om 13:45
    AT

    Aardig nieuws maar vergeef met woord, gelul van AE. Tov 1994 zijn er vreselijk veel dingen veranderd. 80% besteding toen is minder dan de 35 % nu. Bovendien is het soort media inzet anders en in breedte gaan groeien. Nog steeds gaat een overgroot deel naar print. De penetratie creditcardgebruikers is inmiddels in de US bijna maximaal dus is ook de competatieve boodschap anders geworden waardoor de noodaak om tv in te zetten af is genomen. Ook in nederland liggen de bestedingen vooral op print en neemt internet als booschapper toe. Maar zoals eerder gezegd ook hier mis ik een frame voor de media inzet, dus ook voor internet.


    9 februari 2004 om 14:49
    media

    Wellicht heb je gelijk AT maar ik zou dat wel graag onderbouwd zien met cijfers en feiten.

    Wat was het totale budget en de verdeling van America Express in resp. 1994 en 2003?

    Volgens mij was de media-inzet in 1994 (zeker in de VS) al erg breed. Uiteraard is daar de laatste jaren de nieuwe media (waaronder internet) aan toegevoegd maar of het zoveel breder is geworden als je suggereert vraag ik mij af.

    De penetratie creditcardgebruikers is inderdaad groot maar dat neemt niet weg dat je massa-media moet blijven inzetten om aan je merk te blijven werken. Waarom denk je dat bijvoorbeeld Coca Cola blijft investeren in TV? Zowel het marktaandeel als de penetratie is voor Coca Cola in sommige landen al jaren op het maximaal haalbare. Zou je ze willen adviseren om minder TV in te zetten?


    9 februari 2004 om 22:00
    AT

    Exacte cijfers heb ik niet (meer) maar ik heb de concurrentieverslagen in kunnen zien van Visa. Een Venturo klant. Natuurlijk was de mediainzet toen al heel breed. Waar AE erg veel in investeerd(e) was inderdaad print maar ook events. Sentimentsmarketing waar ook sponsoring een belangrijk aandeel in heeft. Het aantal media outlets voor zowel print als RTV is enorm toegenomen in de periode 1994<> 2004. Het toenemend belang van internet is evident. De totale share of voice is wel gelijk gebleven. De merkbekendheid van AE is bijna 100%. Als benchmark hoef je nou eenmaal minder te investeren in TV ad’s. Aardig dat je Coca Cola aanhaalt in dit kader. Een absoluut @dvertaiment voorbeeld met hun TVcommercials en internet extensies. Tot pakweg een jaar terug investeerde CC wereldwijd meer dan 500 miljoen $ in internet en gerelateerde zaken als loyaltycards en programma’s. Vorig jaar hebben zij dat van de één op andere dag losgelaten. Internet is belangrijk voor ze maar ze investeren als benchmark liever in succesvolle www’s van derden. Sponsoring en eventmarketing (muziek,voetbal, olympische spelen) zijn voor hun nu belangrijker dan TV commercials. Grote merken werken vooral op het sentiment van hun consument en prospects lijkt het.


    10 februari 2004 om 09:21
    media

    Interessante discussie!

    Mbt Coca Cola, ik zie investeren in internet niet als alleen investeren in je eigen website maar breder zoals ook Coca Cola heeft gedaan (eigen website, viral marketing concepten, partnerships met andere websites, etc).

    De toekomst zal het leren welke bijdrage internet in de marketingmix kan hebben voor Nederlandse bedrijven. Succesvolle cases lijken vooralsnog alleen in de VS en zuid-oost Azie te kunnen worden gevonden. Of hebben we in Nederland al een paar mooie cases van cross-media campagnes waarbij internet een significante bijdrage heeft geleverd? Ik ken alleen de Citroen-case die destijds tot de verbeelding sprak (in ieder geval tot mijn verbeelding).


    10 februari 2004 om 10:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!