Amazon.com benadert klanten wetenschappelijk

Amazon.com benadert klanten wetenschappelijk

De marketing van Amazon.com is gebaseerd op meten en analyse. Andreas Weigend, tot voor kort Chief Scientist bij de internetwinkel, is na twee jaar weg bij het bedrijf. Zijn voorstellen om de marketing nog wetenschappelijker te maken, stuitte op te veel verzet.

Weigend wilde onder meer twee verschillende openingspagina’s voor Amazon hebben. Het blijkt namelijk dat 50% van de klanten via direct verkeer binnenkomt, terwijl de andere helft via links elders de website op komt. Uit een van de klantonderzoeken van Amazon.com kwam naar voren dat perceptie een heel belangrijke rol speelt. Zo had bijvoorbeeld het verplaatsen van het winkelwagentje van de linker- naar de rechterkant van de pagina een positief effect op de omzet. Weliswaar bedroeg het hier slechts een omzetstijging van 0,8% per klant, maar op een klantenbestand van 50 miljoen is dat toch een behoorlijk effect. De Universiteit van Chicago concludeerde eerder al dat de prijsgevoeligheid van Amazon redelijk klein is. Het blijkt dat Amazon.com de prijzen vier keer zoveel kan verhogen als het warenhuis Barnes & Nobles met hetzelfde effect op de klanten.

Bron:
Tijdschrift voor Marketing nr. 7/8, p. 31

Via:
http://www.mkbnet.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik heb het hele artikel gelezen in het Tijdschrift voor Marketing. Bijzonder interessant! Zijn benadering van marketing is een hele juiste.

    Hij heeft ook een eigen site: http://www.weigend.com

    geplaatst op
  • Helemaal mee eens! Zal binnenkort wat langer stilstaan bij de visie en het werk van Andreas Weigend.

    geplaatst op
  • Ben erg beniewd naar meer info over Weigend en zijn visie..! Bring it on!

    geplaatst op
  • Als je in zijn werk duikt kom je al snel op de toepassingen van multivariate data analyse (en dan met name toepassingen van kunstmatige neurale netwerken). Als je de diepte in wilt vwb zijn werk is het wellicht aardig om alvast de notes en papers te bekijken die hij op zijn website heeft staan:
    http://www.weigend.com/Teaching/

    Wat overigens opvalt is dat hij veel lezingen geeft (en heeft gegeven) in Azie (met name China). De wetenschappelijke benadering van e-commerce blijkt in de VS en Azie ook op een veel hoger niveau te liggen dan in Europa (reden?).

    Anyway, ik kom hier zeker op terug!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.