Amazon wenst geen middelmaat

1 september 2003, 05:19

Terwijl de internetbubble alweer lang en breed is doorgeprikt, blijft Amazon vrolijk winst maken. Hoe doen ze dat toch?

De omzet van Amazon beloopt nu zo?n vier miljard dollar per jaar en groeit jaarlijks nog steeds met gemiddeld 20 procent. In het begin maakte Amazon nog stevige kosten met marketing, opslag en distributie. Maar die kosten zijn, nu het bedrijf voldoende bekend is, inmiddels onder controle. De brutomarge is nu 5 procent, een percentage waar veel klassieke retailers alleen maar van durven dromen. Amazon benadert hiermee Wal-Mart, dat met 6 procent marge de toon aangeeft. Het zal niet lang meer duren, voor het bedrijf daadwerkelijk winst gaat maken. De vraag is niet wanneer, maar hoeveel.

Wat zijn de geheimen van oprichter Jeff Bezos, de wonderboy die inmiddels 39 jaar oud is? Hij neemt alleen zeer slimme mensen aan. Want middelmatige managers trekken alleen maar meer middelmaat aan, zo redeneert hij. Daarnaast maakt hij zijn werknemers tot mede-eigenaar; niet met de inmiddels zo verfoeide opties, maar met een vernuftig aandelenplan. De Amazon-werknemers hebben veel autonomie, ze hoeven niet voor ieder wissewasje naar een of andere manager.

En, last but not least, het businessmodel van Amazon is natuurlijk uitstekend. Bezos is niet te beroerd gebleken om zijn aanvankelijke online-aanbod, boeken, steeds verder uit te breiden.

Bron:

Fortune

Via:

http://www.marketing-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!