‘Als de AH-pitch niet op mijn pad was gekomen, weet ik niet of ik het had volgehouden’

Dewi van de Waeter (The Lekker Company) over de opmars van vegan cosmetica

‘Als de AH-pitch niet op mijn pad was gekomen, weet ik niet of ik het had volgehouden’

Je hebt mensen die van hun hobby hun werk weten te maken. Dewi van de Waeter is zo iemand. In 2014 deed ze mee aan een vegan challenge. Toen viel haar op dat verzorgingsproducten en cosmetica vaak verre van vegan zijn. Dus besloot ze zelf te gaan maken. Met als grootste succes vegan-deo.

“Ik heb een Etsy-winkeltje geopend met diverse producten. Ik stond ook in het weekend op de markt. Zo ging het jaren door. De omslag kwam toen ik met die potjes bij de Albert Heijn ben gaan pitchen. Tegen mijn verwachting in  won ik de tweede prijs en mocht ik het schap op.” Sindsdien is haar deo onder de naam ‘Lekker in een potje’ in een paar honderd AH-winkels te vinden.

Deo die je zou kunnen eten

De Waeter koos voor de deo omdat dat haar best verkopende product was uit de 24 producten die zij in de aanbieding had. Met meer één product starten was financieel niet haalbaar. De deo is 100 procent vegan en gemaakt van uitsluitend natuurlijke producten. “Het is een crème-deo. Je zou hem zelfs kunnen eten, zo natuurlijk is het. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.” Van de Waeter heeft zelf geen scheikundige achtergrond. Aanvankelijk maakte ze het product handmatig. “Ik heb altijd alles op vrienden en familie getest. We maakten badges van twintig potjes. Heel kneuterig.” Na het winnen van de pitch bij Albert Heijn vond ze een partij die de deodorant fabrieksmatig kan maken.

“Het was vier jaar met droog brood eten en bijbaantjes”

“Er komt sinds kort eigenlijk meer geld binnen dan ik had kunnen bedenken toen ik met de glazen potjes begon. Het is pas sinds een maand of drie, vier dat ik mezelf een loon geef waar ik ook echt van kan leven en iemand die mij helpt, kan betalen. Ik heb een kantoor aan huis dat ik verhuurde als vergaderruimte en daar heb ik het tot nu toe van gefinancierd.  Het was vier jaar met droog brood eten en bijbaantjes. Als de Albert Heijn-pitch niet op mijn pad was gekomen, dan weet ik ook niet of ik het had volgehouden.”

Driehonderd deo’s online

De Waeter pitchte samen met tachtig andere kandidaten. Vooraf heeft zij zich goed in de winkel verdiept. “Ik keek naar het assortiment van Albert Heijn en zag meer dan driehonderd deo’s online staan. Ik zei: ‘Maar er is er geen eentje echt natuurlijk. Als het product wel deugt, dan klopt de verpakking niet.’ Dat werd uiteindelijk de reden waarom ik ben uitgekozen.”

Het assortiment van een grote supermarktketen als Albert Heijn wordt maar een paar keer per jaar aangepast. Haar tip? “Word je een keer afgewezen, probeer het nog een keer. Zoek naar een nieuw haakje waardoor je alsnog je voet tussen de deur kunt krijgen. En ‘nee’ is eigenlijk het moment dat je verkoop begint. Nee voor alle AH’s betekent niet dat je niet voor één Appie een case kunt bouwen. Van daaruit kun je het verder uitbouwen als het loopt. ”

De Waeter leunt niet alleen op de verkoop van Albert Heijn. Zij heeft nog steeds een eigen webshop. Daar is de verkoop minimaal, maar toch houdt zij eraan vast.

“Je moet niet te ver van je product en publiek af staan”

“Het is een klein percentage, maar je marge is een stuk beter. Je hebt geen tussenhandel. En ik wil het authentieke ook een beetje vasthouden. Ik doe ook nog beurzen daar heb je ook weer direct contact. Je moet niet te anoniem en te ver van je product en je publiek af staan."

Vegan is hip

Vegan is hip. Wat dat betreft zit Lekker in een potje op de juiste golf. De Waeter zoekt wel naar nog meer afnemers. “Voor mij is het het allerslimste om er nog een grote supermarkt of drogisterij bij te krijgen. Ik heb een tussendistributeur met connecties, maar ik bel ook iedereen, ik mail en ik stuur samples. Ik zie mezelf niet als technologiebedrijf, maar als ondernemer. Alles wat veel met techniek of logistiek te maken heeft probeer ik bij anderen neer te leggen. Ik vind het leuk om na te denken over het product en het merk. Ik heb laatst een fotosessie gedaan met vrienden als modellen. Daar krijg ik energie van en niet van technologie en logistiek.”

“Elke millimeter op het winkelschap moet iets opleveren. Dat was voor mij ook nieuw”

De verpakking van de deo heeft inmiddels een transformatie ondergaan. Die is smaller en hoger geworden. “Elke millimeter op het winkelschap moet iets opleveren. Dat was voor mij ook nieuw, maar nu ik het weet maak ik er ook gebruik van. De info staat er inmiddels op in het Duits, Frans en Deens.”

Lekker vier dagen in de week werken

Ook is er een naam die klaar is voor de rest van de wereld: The Lekker Company. “Ik focus mezelf op Nederland en België, maar ga ook marktonderzoek doen om te zien wat slim is qua focus in Europa. Er valt nog veel te halen in Nederland en ik denk dat dit redelijk snel kan gaan. De verpakking met meerdere talen is echt voor op de groei. Dan hoeven we niet over een jaar weer een nieuwe verpakking.” Over twee jaar hoopt De Waeter in Europa net zo groot te zijn als in Nederland . “Met een team van vier of vijf mensen. Zodat ik lekker vier dagen in de week kan werken. Ik twijfel nog over meer producten. Ik ga er in ieder geval nog eentje naast zetten zonder baking soda.”

Hier kun je het hele interview met Dewi van de Waeter kijken:

 


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.