Ajax, PSV en Feyenoord introduceren club tv kanalen

20 april 2006, 12:42

Vandaag werd in Tricht (Geldermalsen) de komst club tvkanalen van Ajax, PSV en Feyenoord aangekondigd naar het model van Manchester United TV en Liverpool TV. In samenwerking met geldschieter en facilitator KPN zal men bestaande en nieuwe streaming internet initiatieven naar een nieuw in mei te introduceren IPTV platform brengen. Big deal zal je zo op eerste gezicht zeggen maar het gaat om meer dan de 200 uur geproduceerde content per jaar die de clubs zelf of met een producent (Eyeworks is in beeld) samen inbrengen. Het betreft 24/7 backstage informatie over de favoriete club maar ook wedstrijden van jeugdteams en vriendschappelijke wedstrijden van het eerste team.

Vertegenwoordigers van KPN en de clubs probeerden de toehoorders te overtuigen van het nut en de potentie van dit initiatief dat merkwaardig genoeg niet met ECV partner Versatel uitgevoerd wordt maar met KPN. Dat zal met name ingegeven worden door het feit dat KPN naast IPTV ook DVB en mobiele infrastructuren kan inzetten en dat men naar verluidt vroeg of laat toch de live rechten zou overnemen van Versatel. Een Versatel overigens dat alle BVO’s in de eredivisie notabene heeft voorzien van een breedbandige glasvezelverbinding en ‘not amused’ zal zijn over deze actie.

Ondanks het feit de clubs de oude relatie met KPN aanvoeren als motief voor deze samenwerking kan je vraagtekens stellen bij deze keuze die vooral het belang van de KPN zal dienen met de komende introductie van de IPTV dienst. Verdere fragmentatie van de content zal de waarde immers doen verminderen. De voetbalcommunity moet langs vele loketten voor de dagelijks portie voetbalcontent dus een samenwerking binnen de overeenkomsten met Talpa en vooral Versatel had meer voor de hand gelegen en bovendien door deze crossover ook sneller meer waarde kunnen vertegenwoordigen.

Het was al met al een gedenkwaardige dag voor de clubs die “in the middle of knowhere” (geometrisch in het centrum van de driehoek Rotterdam, Eindhoven en Amsterdam) hun aandeel van 70% in de betaald voetbalmarkt primair voor het domein IPTV overdragen aan KPN. Men verwacht zo’n 15.000 betalende abonnees te werven voor de clubkanalen en ook nog andere eredivisieclubs aan zich te binden.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    punkey

    Wellicht loop ik afkorting-technisch wat achter, maar kan iemand mij vertellen wat ECV, DVB en BVO betekent?


    20 april 2006 om 17:13
    evroekel

    @Frank: wees gerust, ik loop blijkbaar ook achter 😉


    20 april 2006 om 17:24
    jeroenmirck

    ECV = Eredivisie C.V. (club van de achttien teams in de eredivisie)

    DVB = netwerk voor distributie van live-tv via de mobiel (vanaf 2007)

    BVO = Betaaldvoetbalorganisatie (simpel gezegd: voetbalclub)

    Zo, en nu eerst een Bavaria! 😉


    20 april 2006 om 17:37
    punkey

    @Jeroen: OK, dus de zin “[…]naast IPTV ook DVB en mobiele infrastructuren[…] is te lezen als “[…]naast IPTV ook mobiel live TV en mobiele infrastructuren[…]. Is dat niet dubbelop? Ofwel, loopt de schrijver niet een beetje te interessant met termen te strooien?


    20 april 2006 om 18:51
    venturo

    @jeroen wederzijds.@ Frank dvb is digital video broadcasting, kan in de auto, thuis (digitenne) en vanaf deze zomer via hybride telefoontjes ontvangen worden. En dan hebben we nog gprs, umts en hsdpa…zo ben je weer bij!


    20 april 2006 om 19:38
    WoCo

    Ik kan mij toch niet voorstellen dat een clubkanaal echt gaat lopen. Je hebt de thuiswedstrijd, de uitwedstrijd een 30 minuten club TV en dan? Herhalingen van alle wedstrijden die ooit zijn gespeeld? Daarnaast mis ik de verspreiding via satelliet bij de distributiemogelijkheden.

    Ik ben benieuwd.


    6 juni 2008 om 07:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!