AI-nieuws vanuit Meta, lancering van Threads

In deze social update lees je meer over de tests van Meta, Threads in Europa en handige nieuwe features op WhatsApp. Lees je mee?

12 januari 2024, 07:00 954 x gelezen

De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan razendsnel. Bijna iedere dag worden socialmediaplatformen voorzien van updates. Daarom delen we maandelijks de meest belangrijke veranderingen. 

 

Meta lanceert Threads in Europa

Begin juli dit jaar rolde Meta de X-concurrent Threads uit. Deze nieuwe app kreeg destijds in enkele uren miljoenen gebruikers. Maar in Europa moesten we, vanwege data- en privacywetgeving, nog even wachten. Maar eindelijk is het zo ver: medio december is Threads uitgerold in Europa, waaronder dus ook Nederland. Eindelijk kunnen we dus zelf kennis maken met deze app die gericht is op tekst en minder op beeld. 

In de eerste week zagen we direct Instagram-gebruikers dankbaar gebruikmaken van de app. De eerste berichten waren vooral introducties van accounts. De belangrijkste USP’s van de accounts werden benoemd en op deze manier kunnen gebruikers het algoritme doorbreken en zichzelf op de kaart zetten. Dit heeft voordelen, omdat volgers vanuit Threads gemakkelijk kunnen doorklikken naar Instagram. 

Het platform is met name interessant voor personen en bedrijven die ook graag de focus leggen op tekst. Of op een snelle manier in contact willen staan met de doelgroep. Ook is het mogelijk om foto’s en video’s te plaatsen en er is ruimte voor één hashtag. Zeker het uitproberen waard dus!

Bron: Meta

Meta voegt meer Generatieve AI-features toe

Uiteraard kan Meta niet achterblijven als het gaat om de sneltrein die AI heet. Zo lanceert Meta ‘Imagine’. Een text-to-image tool in hun eigen chat-app waarmee mensen visuals kunnen genereren. Momenteel is deze functie nog maar beperkt beschikbaar. Enkel een select groepje mensen uit de VS mocht de afgelopen maanden gebruik maken van deze test. Maar daar komt verandering in. In de VS rollen ze de feature nu verder uit. 

Meta deelt hier momenteel over:

“We’re expanding access to imagine outside of chats, making it available in the US to start at imagine.meta.com. This standalone experience for creative hobbyists lets you create images with technology from Emu, our image foundation model. While our messaging experience is designed for more playful, back-and-forth interactions, you can now create free images on the web, too.”

Bron: Meta

Een interessante toepassing is dat Meta ook Reels kan highlighten in de chat. Hierdoor springt de socialemediagigant in op de grotere rol die het netwerk speelt in het veranderend zoekgedrag. Ga je op reis naar Tokio? Vraag Meta AI om input en bekijk dan direct Reels over plaatsen die je absoluut moet bezoeken.

Naast deze grotere ontwikkelingen, is Meta ook druk bezig met het doorvoeren van kleinere tweaks. Denk hierbij aan AI gegenereerde posts, voorgestelde antwoorden, ideeën voor Facebook datingprofielen en meer. Of het automatisch verbreden van foto’s van landscape formaat naar story formaat. Kortom, we raken niet uitgepraat over de AI-ontwikkelingen!

Bron: Meta

WhatsApp verstuurt foto’s en video’s van originele kwaliteit

Deel je leuke foto’s met vrienden, familie of collega’s, is er altijd wel iemand die het zegt: WhatsApp comprimeert de bestanden. En dat is ook zeker waar. Zonde, want van sommige beelden wil je natuurlijk gewoon de originele versie. Maar versturen via WhatsApp is wel zo makkelijk. Voor iedereen voor wie dit een doorn in het oog is, hebben we goed nieuws: WhatsApp introduceert een nieuwe functie waarmee gebruikers binnenkort foto’s en video’s in hun originele resolutie kunnen versturen, zonder voorafgaande verkleining door de app. 

De update is momenteel beschikbaar voor iOS-gebruikers, en Android-gebruikers kunnen de functie waarschijnlijk binnenkort verwachten. Er zijn echter enkele beperkingen, zoals het ontbreken van voorvertoningen voor ongecomprimeerde beelden en een bestandslimiet van 2 gigabyte. Maar verder is het wat ons betreft een fijne ontwikkeling!

Instagram test ‘Hype’-feature om betrokkenheid bij stories te vergroten

Instagram test momenteel een nieuwe “Hype”-optie in de hoop om de betrokkenheid binnen Stories te vergroten. Deze functie stelt gebruikers in staat om zichtbare opmerkingen toe te voegen aan Stories. Hiermee speelt Meta in op het feit dat gebruikers steeds vaker content delen via Stories en DM’s in plaats van in de Feed. De CEO van Instagram, Adam Mosseri, deelde vorig jaar juli deze informatie en sinds dat moment zien we een duidelijke shift. De feed wordt meer een plek voor het ontdekken en highlighten. Terwijl veel sociale elementen zich verplaatsen naar Stories, Notes en DM’s. Daarom verwachten wij dat dit zeker niet de laatste feature zal zijn die Instagram test met oog op engagementgroei. 

Bron: WhatsApp

Eenmalig afspelen van spraakberichten op WhatsApp

WhatsApp introduceerde eerder deze maand een nieuwe functie waarbij spraakberichten automatisch verdwijnen nadat ze zijn beluisterd. Waar je voorheen audioberichten meerdere keren kon terugluisteren, kunnen deze dus ook verstuurd worden voor eenmalig afspelen. En hoewel Snapchat de pionier is van eenmalige berichten, heeft WhatsApp deze functie al eerder geïmplementeerd voor tekstberichten. De View Once-functie wordt nu ook uitgebreid naar spraakberichten, waardoor ze na beluistering dus niet opnieuw kunnen worden afgespeeld. WhatsApp speelt hierop in om een extra privacylaag aan te bieden voor gevoelige informatie, zoals creditcardgegevens doorgeven of een surpriseparty organiseren. 

Rosanne Bos
Contentspecialist bij SDIM Online Marketing

Rosanne is contentspecialist bij SDIM Online Marketing. Binnen deze rol specialiseert zij zich op het gebied van strategie, innovatie en social media. Hierbij streeft Rosanne naar het beste resultaat passend bij de concrete doelen en de fase waarin de te bereiken customer zich bevindt. Dit doet zij voor veel verschillende opdrachtgevers. Het klantportfolio van SDIM loopt namelijk uiteen: van MKB, tot goede doelen en internationale organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!