Affiliatedag 2013 - contentmarketing in stappen en het nut van beïnvloeding

Affiliatedag 2013 - contentmarketing in stappen en het nut van beïnvloeding

Vorige week donderdag vond in de Fabrique te Maarssen alweer de 6e editie van de Affiliatedag plaats. Affiliatenetwerken, bureaus, publishers en adverteerders verzamelden zich voor een dag vol kennissessies, bekendmaking van de Affiliate Awards en de netwerkborrel. Onderstaand een samenvatting van de contentmarketingsessie van Frank Husmann, de Deloitte Ad Spend study over 2012 en de afsluitende keynote van Maurits Kaptein. Hij vertelde dat de juiste inzet van diverse beïnvloedingstrategieën online uiteindelijk kunnen leiden tot dezelfde conversiepercentages als in de offline retail.

Contentmarketing, een stappenplan

Frank Husmann presenteerde in een van de paralelsessies hoe je met creatie en promotie van ´killercontent´ via search en social heel veel extra verkeer kunt realiseren naar je site. Met alle Google updates is de tijd voorbij dat je middels vage linkbuilding, keyword stuffing en korte, specifiek voor SEO geschreven teksten, hoge stabiele posities in Google kunt behalen. Google bepaalt je positie steeds meer op basis van echt toegevoegde waarde en autoriteit van jouw site. Dit kan alleen door unieke en waardevolle content te produceren en deze vervolgens ook te promoten naar invloedrijke personen/blogs, etc.

Met het stappenplan dat Frank bespreekt, heb je na 3 tot 6 maanden een substantiële en stabiele toename van verkeer op je site. Na de bepaling van doel, doelgroep en de behoefte die je hiervoor invult, kun je beginnen met de creatie van content. Dit kan een blogartikel, een infographic of video zijn. In plaats van volledig zelf iets vanuit niets te creëren, kun je ook doen aan “content curatie”.  Bijvoorbeeld door een alinea van een onderwerp op een andere site te gebruiken, uiteraard met bronvermelding, en hier je eigen mening of visie aan toe te voegen.

Voor elke fase binnen contentmarketing is er een heel aantal handige tools die je kunnen helpen. Voor de inspiratie- en creatiefase is het bijvoorbeeld handig om Google Alerts of RSS-feeds met jouw onderwerp in te stellen. Daarnaast zijn Hootsuite of Mention.net ook effectief om updates uit de markt te volgen. Tijdens de promotiefase zijn tools als Ahrefs.com of Majesticseo handig voor linkbuilding. En via Topsy of Followerwonk kun je op basis van zoekwoorden de meest invloedrijke personen vinden. In plaats van hen om een RT of like te vragen, is het raadzaam om deze influencers een tip en een compliment te geven. Dit verhoogt de kans dat ze jouw content delen.

Wil je meer lezen over contentmarketing, schrijf je dan in op de nieuwsbrief van Frank Husmann en je ontvangt zijn e-book over dit onderwerp gratis. 

Affiliatemarkt groeit met 3.3 procent naar 131 miljoen

Roel van Rijsewijk presenteerde de Ad Spend 2012 studie, die het IAB in samenwerking met Deloitte voor de derde jaar op rij uitvoert. Affiliatemarketing heeft ondanks de slechte advertentiemarkt en het lage consumentenvertrouwen een groei laten zien van 3.3 procent in 2012.  Met 131 miljoen euro neemt affiliatemarketing ruim 10 procent in van de totale online ad-spend. Google is wederom de grootste groeier met 18 procent en harkt met 625 miljoen meer dan de helft van alle online-advertentiebudgetten binnen.

In 2011 groeide affiliatemarketing nog ruim 9 procent. De afnemende groei lijken vooral te wijten aan de effecten van de cookiewetgeving en verschuivingen in conversie-attributie. Bij adverteerders heeft de onzekerheid omtrent de impact van de regelgeving geleid tot lagere budgetten voor perfomance advertising. Daarnaast hebben de netwerken en publishers veel tijd gespendeerd aan de ontwikkeling van (technische) maatregelen om volgens de wetgeving te handelen, zonder directe resultaten.

Voor  2013 is de markt behoudend optimistisch gestemd met een verwachte groei van 4.7 procent. Voor affiliatemarketing is de verwachting dat retail het segment is met de hoogste groei ten koste van telecom.  In kanalen zal mobiel het meeste groeien en e-mailmarketing verder afnemen.

Gebruik beïnvloedingstrategieën om online conversie te verhogen

De afsluitende keynote werd verzorgd door Maurits Kaptein, auteur van het boek “Digitale Verleiding”.  Hij stelt dat met de juiste toepassing van beïnvloedingstrategieën online conversie percentages die van offline retail kunnen benaderen. Professor Cialdini heeft 6 beïnvloedingstrategieën gedefinieerd:

  1. Wederkerigheid - geef iets gratis iets en de ontvanger voelt zich verplicht om iets terug te doen.
  2. Commitment & consistentie - jij bepaalt je gedrag op basis van wat je eerder hebt gezegd of gedaan.
  3. Sociale bevestiging – zoveel mensen gingen je voor.
  4. Sympathie – je bent eerder geneigd iets te doen voor mensen die op je lijken, aantrekkelijk zijn of voor hun die complimenten geven.
  5. Autoriteit – je heb eerder vertrouwen in mensen die expert of onafhankelijk zijn of tegen hun belang in handelen voor jou. Of die hoger staan in hiërarchie (rang, titel, status, kleding, inkomen, opleiding, enzovoort).
  6. En tot slotte schaarsheid - het verlangen naar dingen die zeldzaam, onbereikbaar zijn of verboden zijn.

Er is vaak gesteld dat deze 6 principes alleen gelden voor handelen tussen mensen. En dat je online anders reageert om dat er geen menselijke relatie is. Echter, uit het onderzoek `The Media Equation´ van Clifford Nass is het tegengestelde bewezen. Mensen dichten computers menselijke eigenschappen toe en reageren vergelijkbaar als tijdens interacties van mens tot mens.

Rest de conclusie dus dat mensen online niet voldoende gemotiveerd worden om tot een aankoop over te gaan. In de presentatie stelt Kaptein dat door te testen op welk beïnvloedingsprincipe iemand het beste reageert, conversieratio´s drastisch kunnen toenemen.  De ene persoon reageert beter op het principe van schaarste en de andere beter op autoriteit. Crux is om middels multivariate testen te kijken welke strategie het beste werkt.

Vervolgens kies je bij nieuwe bezoekers de strategie die het beste werkt over de groep gemiddeld. Als dat voor die specifieke persoon niet werkt, kun je heel snel leren op welke manier je de content moet aanbieden met de meeste kans op conversie, met het uiteindelijke doel dat de interactie gelijk is als die met een verkoper in de winkel. Eentje die de juiste argumenten vindt om specifiek jou tot een aankoop te verleiden.

Prijswinnaars

Tot slot: OHRA, Kortingscode.nl en Zanox/M4N waren de grote winnaars van de Affiliate Awards 2013 als respectievelijk de beste adverteerder, beste publisher en beste netwerk.

Credits afbeelding: Peet Sneekes (CC)


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.