Hoe advertising op TikTok steeds interessanter wordt voor conversiedoelstellingen

Social update (november 2022): Hoe je straks Reels kunt inplannen, waarom Shuffles dé app voor jou is en hoe advertising op TikTok steeds interessanter wordt voor conversiedoelstellingen.

2 december 2022, 06:55 3122 x gelezen

Instagram maakt in-app plannen van Reels, carrousels en foto’s mogelijk

In juli maakte Instagram bekend volledig in te zetten op het videoformat Reels. Socialmediamanagers zagen het bereik van deze vluchtige, creatieve videocontent door het dak gaan. Het was daarom voor menig creator en marketeer een grote frustratie dat Reels-content niet ingepland kon worden. Maar goed nieuws! Daarom komt namelijk verandering in. Instagram heeft aangekondigd dat het voor alle accounts mogelijk wordt om in-app content maximaal 75 dagen vooruit te plannen. Naast Reels, wordt het ook mogelijk om foto’s en carrousels via de app te plannen. Dit was voorheen alleen mogelijk via Facebook-tools, zoals Meta Business Suite of Studio voor Makers. Het lijkt op dit moment nog niet mogelijk in Nederland, maar wij verwachten dat deze feature binnen korte tijd wordt doorgevoerd.

Een andere leuke, creatieve verandering op Instagram, is dat je tegenwoordig ook muziek kunt toevoegen aan in-feed content, zoals foto’s en video’s. Een goede manier om een volledige beleving te creëren. Zoals je ziet, zit Instagram ook deze maand niet stil!

Instagram post scheduler

Bron: Instagram

 

TikTok boort e-commerce markt aan met nieuwe Shopping Ads

Waar TikTok eerder dit jaar nog distantieerde als socialmediaplatform en stellig een positie innam als entertainment app, lijken ze daar toch van terug te komen. De socialmediagigant kondigde namelijk deze maand aan ook in te springen op social e-commerce. “TikTok is where entertainment and commerce meet to make magic.” aldus TikTok. Daarom lanceert het platform nu ook Shopping Ads in drie vormen: Video Shopping ads, Catalog Listing Ads en LIVE Shopping ads. Hierdoor wordt het voor merken eenvoudiger om klanten te bereiken met meer conversiegerichte uitingen. Een mooie ontwikkeling, omdat het advertising op het platform vooral gericht was op bereik genereren, maar in verhouding tot andere socialmediaplatformen nog maar weinig conversies opleverden. Onze advertising specialisten zijn daarom erg benieuwd naar de resultaten van dit nieuwe ad format.

Daarnaast maakte TikTok nog een belangrijke ontwikkeling door die de advertising resultaten ten goede komt. Het socialmediaplatform heeft namelijk hun doelgroep insights verder uitgebreid. Demografische details, zoals gender, interesses en gebruikersgedrag, zijn beter uit te diepen. Een waardevolle toevoeging om jouw TikTok ads te verbeteren óf om nieuwe doelgroepen aan te boren.

LinkedIn introduceert nieuw carrousel-format

Carrousel-content werkt op socialmediakanalen zoals Instagram erg goed. Op LinkedIn was deze functie helaas lange tijd alleen beschikbaar als advertentieformat en niet voor organische content. Veel marketeers en LinkedIn-gebruikers losten dit creatief op door een pdf-bestand te uploaden met verschillende slides. Maar binnenkort is het voor iedereen mogelijk om ook op LinkedIn organische carrousels te maken. De feature wordt stapsgewijs uitgerold en zal eerst enkel via de desktopversie van LinkedIn te creëren zijn.

Een carrousel is een contentvorm waarbij je meerdere video’s of foto’s kunt toevoegen aan een bericht. Hierdoor ontstaat een visueel aantrekkelijke beleving voor de doelgroep. Daarnaast is het een interactieve contentvorm, omdat gebruikers door de content scrollen. Vaak zien we terug dat dit bereik- en interactiecijfers positief beïnvloedt. Hoe je een carrousel maakt? LinkedIn legt het uit. 

Carrousel linkeding

Bron: LinkedIn

Creatieve collages met de nieuwe app van Pinterest: Shuffles

Als iets het huidige socialmedialandschap kenmerkt, dan is het wel de expressie van creativiteit. Denk maar aan bijvoorbeeld TikTok, Reels of de fotografie- en designskills van jongere generaties die aanzienlijk beter zijn geworden. Pinterest haakt hier op eigen wijze op in. Zij lanceerden in augustus Shuffles; een app waarmee je esthetische, interactieve collages kunt maken. Eerst was de app enkel beschikbaar voor een select groepje mensen, maar ondertussen is de app breder uitgerold. Shuffles blijkt vooral populair onder gen Z. In Amerika was het in augustus zelfs de nummer 1 lifestyle app in de US App Store. Ook verschijnen de Shuffle-collages op andere platformen, zoals TikTok.

Shuffles heeft alles wat je verwacht van een social media platform; een content feed, hashtags, likes, een zoekfunctie. Wat het zo uniek maakt, is het feit dat je interactieve collages kunt maken. Door de volledige integratie met Pinterest kun je hiervoor je huidige pins gebruiken óf zoeken naar soortgelijke beelden via de Pinterest visuele zoekoptie. Daarnaast biedt het interessante mogelijkheden, zoals het in één tik uitknippen van afbeeldingen, effecten en animaties toevoegen, maar ook beelden indelen in lagen en deze los van elkaar roteren of sizen.

Shuffles is op dit moment nog niet beschikbaar in Nederland, maar wij verwachten dat de app ook hier wordt uitgerold. En in dat geval is deze creatieve app zeker het overwegen waard. 

Pinterest Shuffles

Bron: Pinterest

WhatsApp breidt commerciële opties uit met Business Search

Heb je ooit overwogen om WhatsApp toe te voegen aan je socialmediamarketing mix? Waar de app lange tijd bekend stond vanwege de chat-opties, maakt Meta er geen geheim van dat zij commerciële toepassingen onderzoeken. Tijdens de WhatsApp Business Summit eerder deze maand in Brazilië, kondigde CEO Mark Zuckerberg aan een nieuwe update uit te rollen. In deze vernieuwde versie van WhatsApp kunnen mensen eenvoudig naar bedrijven zoeken, bijvoorbeeld op basis van afstand of categorie. Deze Business Search feature kan een boost voor bedrijven die via de app verbinding zoeken met (potentiële) klanten. Het speelt daarnaast ook in op een verandering in socialmediagebruik. Steeds meer mensen gebruiken social media namelijk voor oriëntatie en als discovery platform. De feature wordt allereerst uitgerold in Brazilië, Indonesië, Mexico en de UK. Wanneer het beschikbaar is in Nederland, is vooralsnog onbekend. 

Naast deze koppeling met bedrijven, onderzoekt Meta ook de uitbreiding van betaalmogelijkheden via de app. Een duidelijk signaal dat WhatsApp langzamerhand shift van een multifunctionele app. Wat denk jij, gaat de app uiteindelijk een Westerse variant van WeChat worden?

Rosanne Bos
Contentspecialist bij SDIM Online Marketing

Rosanne is contentspecialist bij SDIM Online Marketing. Binnen deze rol specialiseert zij zich op het gebied van strategie, innovatie en social media. Hierbij streeft Rosanne naar het beste resultaat passend bij de concrete doelen en de fase waarin de te bereiken customer zich bevindt. Dit doet zij voor veel verschillende opdrachtgevers. Het klantportfolio van SDIM loopt namelijk uiteen: van MKB, tot goede doelen en internationale organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!