450 miljoen mensen. Dat is het aantal gebruikers van LinkedIn wereldwijd. En daar komen elke seconde nog eens twee nieuwe gebruikers bij. Een prima publiek om als bedrijf jouw boodschap aan te vertellen. Dat kan organisch, maar ook via advertising. Met deze zes stappen heb jij binnen no time een goedlopende advertisingcampagne online staan!
De voorbereiding
Adverteren op LinkedIn is als het lopen van een marathon: zonder een goede voorbereiding wordt het een hele lange rit. Begin daarom niet zonder duidelijk in kaart te brengen wat je wilt bereiken. Dat is natuurlijk heel persoonlijk en heeft alles te maken met bedrijfsdoelstellingen. Om je wat inspiratie te geven:
- Je wilt de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten.
- Je bent op zoek naar meer klanten.
- Je wilt meer verkeer naar je website leiden.
- Je wilt je online vindbaarheid vergroten.
- Je wilt meer volgers.
- Je wilt de interactie aangaan met je doelgroep.
Stap 1
Doelstelling? Check! Tijd om aan de slag te gaan. Zorg dat je beheerder bent van de pagina waarvoor je advertising wilt gaan draaien. Vervolgens ga je aan de slag in de Campaign Manager. Voeg een nieuw account toe en voer je bedrijfsnaam in. Kies een naam voor je account en de gewenste valuta en zie daar: de eerste stap is gezet!
Stap 2
Tijd om het type campagne te kiezen. LinkedIn geeft je daarin - hoe overzichtelijk - twee keuzes. Kies je voor een Sponsored Content-campagne, dan bereik je je doelgroep via gesponsorde posts in hun LinkedIn-feed. Optie twee, de Text Ad, verschijnt als advertentie in de zijlijn of aan de bovenkant van LinkedIn-pagina’s.
Je keuze voor het type campagne hangt af van je doelstelling. Bij een Sponsored Content-campagne kan je doelgroep niet alleen doorklikken naar je pagina of website, maar ook direct je pagina volgen. Ideaal dus als je streeft naar meer bekendheid, meer volgers of meer interactie.
Voorbeeld van Sponsored Content
Draait het je vooral om verkeer naar je website, bijvoorbeeld om meer producten in je webshop te verkopen, dan is een Text Ad-campagne interessant.
Voorbeeld van Text Ads
Stap 3
Als je een campagnetype hebt gekozen dat perfect aansluit bij je doelstellingen, is het tijd om een campagnenaam in te voeren. Neem even de tijd om hierover na te denken. Als je veel verschillende campagnes wilt gaan draaien, kan het handig zijn ze te labelen. LinkedIn rangschikt je campagnes op alfabetische volgorde en dus niet chronologisch. Door campagnes te labelen met bijvoorbeeld 1, 2, 3 of a, b, c zorg je voor een overzichtelijk campagneoverzicht.
Ook over de taal van je campagne denk je na. Zelfs als je je campagne richt op Nederland, is het de overweging waard Engels als taal te selecteren. Veel mensen hebben hun LinkedIn-taal namelijk standaard ingesteld staan op Engels. Bedenk dat je de taal later niet meer kunt wijzigen en dat je campagnetaal moet aansluiten bij de taal van je advertenties!
Tot slot heb je de mogelijkheid om via Conversions een conversion-trackingcode te creëren die je toevoegt aan elke pagina van je website. Op die manier meet je of clicks via je advertenties ook daadwerkelijk resulteren in websitebezoeken, downloads of leads.
Stap 4
Het is eindelijk tijd voor het leukste gedeelte van advertising: het creëren van je advertenties! De werkwijze daarvoor verschilt per campagnetype.
Sponsored Content-campagne
Naast de mogelijkheid om bestaande organische content te sponsoren, kun je ook nieuwe gesponsorde content creëren. Deze content verschijnt niet op je LinkedIn-pagina, maar enkel in je advertentiecampagnes. Het voordeel: je kunt meerdere advertentieversies en doelgroepen creëren om te testen welke advertentie het best werkt. Geef je post een naam - geen zorgen, die verschijnt niet boven je advertentie - schrijf een post van maximaal zeshonderd tekens en voeg een afbeelding toe. Moet dat? Niks moet, maar LinkedIn-posts met afbeeldingen krijgen zo’n twintig procent meer clicks.
Text Ad-campagne
Hier heb je twee opties: moet je doelgroep doorklikken naar je LinkedIn-pagina of showcasepagina óf moet zij rechtstreeks naar je website worden geleid? Maak hierin een keuze en stel vervolgens een advertentie op. Kies voor een opvallende kop van maximaal 25 tekens, een omschrijving waarom iemand op jouw advertentie moet klikken (maximaal 75 tekens) en een afbeelding.
Aan de rechterkant zie je hoe jouw advertenties eruitzien op verschillende plaatsen binnen LinkedIn. Extra tip: maak minstens drie tot vier verschillende Text Ads, zo test je welke versies het best werken.
Stap 5
Door je advertenties te targeten, zorg je ervoor dat ze terechtkomen bij de relevante doelgroep. Target op land of stad, en op zaken als sector, bedrijfsgrootte, functie, niveau, diploma’s of leeftijd. Inderdaad, waar Facebook-advertising gericht is op interesses, richt LinkedIn-advertising zich vooral op professionele kenmerken van je doelgroep.
Overigens biedt LinkedIn ook de optie om mensen uit te sluiten op basis van bovenstaande eigenschappen. Zorg bij Sponsored Content-campagnes altijd voor een publiek van minstens 300.000 mensen, bij Text Ads geldt een aantal tussen de 60.000 en 400.000 mensen. Van plan om vaker hetzelfde publiek te targeten? Sla je instellingen dan op als template.
Stap 6
Je advertenties staan klaar, je doelgroep is bepaald. Het is tijd voor de budgettering! En dat is alweer heel overzichtelijk.
Cost-per-click-model
Kies je voor een cost-per-click-model, dan betaal je wanneer iemand op je advertentie klikt. Perfect als je je richt op meer verkeer naar je website, meer interactie met doelgroepen of meer volgers.
Cost-per-impressions-model
Met een cost-per-impressions-model betaal je een vast bedrag per 1.000 keer dat je advertentie vertoond wordt, ongeacht het aantal clicks. Een goede optie als je wilt werken aan je naamsbekendheid of branding.
Handig is dat LinkedIn je een indicatie geeft van het bod van de CPC of CPM van concurrenten, zodat je weet hoeveel je minimaal moet bieden om de concurrentie bij te benen. Je hebt tevens de mogelijkheid om een maximaal dagbudget in te stellen - minimaal tien euro per dag - zodat je budget niet na één week op is. Let op: voer ook altijd een totaalbudget in voor je gehele campagne. LinkedIn-advertising is relatief duur en je wilt niet voor onverwachte kosten komen te staan.
Klaar...
Gefeliciteerd, het is nu tijd om je campagne te lanceren. Maar klaar ben je natuurlijk niet. Want vergeet niet: meten is weten. Blijf je advertenties monitoren, pauzeer slecht lopende advertenties en optimaliseer de advertenties met de beste resultaten.