Advertenties worden nog wel gelezen en gewaardeerd

Advertenties worden nog wel gelezen en gewaardeerd

Ruim een kwart tijdschriftlezers ziet een advertentie en onthoudt om welk merk het gaat. Dat blijkt althans uit onderzoek van Medialogue, het Belgische bedrijf van Sanoma dat advertentieruimte verkoopt in zijn Belgische bladen.

Ter ere van het 10-jarig bestaan van Medialogue werden verschillende lezersonderzoeken van de afgelopen jaren nader geanalyseerd. Er werden in totaal bijna 3.000 advertenties getest en elke advertentie werd 100 keer beoordeeld. Uit interviews met lezers bleek onder meer dat de likeability op een schaal van 1 tot 10 uitkwam op gemiddeld 6.1. Sommige merken, zoals parfums haalden nog een hogere score. Een advertentie wordt vaker herkend naarmate het reclamebudget groter is en de consument vaker wordt bereikt; het inhoudelijke oordeel verandert dan niet. Gemiddeld 56,9% van de ondervraagden wist een advertentie te herkennen. Daarvan wist 41,8% om welk merk het ging. De hoeveelheid advertenties in een tijdschrift heeft geen invloed op het resultaat. De consument is de reclame in tijdschrift en krant dus nog niet zat, in tegenstelling tot commercials op tv, waar wel vaak wordt weggezapt op het moment dat de reclameblokken beginnen.

Bron:
Adformatie nr. 5, p. 22, 2/3 p.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.