Advertenties in RSS-feed Adformatie

9 februari 2006, 05:16

Adformatie experimenteert al een tijdje met advertenties in haar RSS-feeds. Gisteren kreeg ik van een lezer van Marketingfacts de volgende email:

De Adformatie is al niet een van de meest prettige RSS-feeds die er bestaan, maar nu ze ook nog reclame in CAPS in tussendoor gooien heb ik het eigenlijk wel een beetje gehad. Je ziet, behalve de titel in caps, nergens aan dat het reclame is en je wordt via webads rechtstreeks doorgezet naar de adverteerder. Ik vraag me af hoe ze dit willen gaan gebruiken, want ik zie er telkens 2, 1 aan het begin van de dag en 1 aan het einde van de dag. Misschien kan iemand van adformatie uitleggen waarom er gekozen is voor deze setup van de RSS-feed?

Hoe ver kun je gaan met advertenties in RSS-feeds?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

17 Reacties

    Robert

    Bad idea, if you ask me. Wie wil er nou Ads zien @ rss’s? Aan de andere kant — kan je wel zelf kiezen of je ze daadwerkelijk bekijkt of niet.


    9 februari 2006 om 08:22
    Frank

    Ads is an sich niet zo verkeerd, ik vind dat dat erbij hoort, zeker bij gratis informatie. Maar ik vind ze ook zeer storend de RSS feeds van Adformatie, ik heb ze ook al gevraagd om ze te uit breiden, maar kreeg er niks op terug….


    9 februari 2006 om 09:17
    marcvg

    Tjonge wat een adhd-gedrag.

    Zijn nog geen dag over naar een adtooltje en nog aan aan fijnslijpen.

    Maar wat me echt irriteerd is dat je (de lezer van mf) mij ook niet even een mailtje stuurt.

    Discussie hier perfect, maar een berichtje naar mij had niet misstaan.


    9 februari 2006 om 09:19
    marcvg

    @ frank. wat bedoel je precies?


    9 februari 2006 om 09:20
    Frank

    Ik heb een email achter gelaten op jullie website, via het contact formulier dat de RSS feed niet goed zichtbaar was, en dat hij te weinig informatie bevatte. Dat is nu ongeveer een week geleden, en heb daarna nooit een reactie ontvangen. Ik zou het wel fijn vinden namelijk als er iets meer dan de eerste regel in de RSS feed kwam te staan.

    Dat is wat ik bedoelde met de RSS uitbreiden, en de ads, tja daar kan ik dus zoals eerder niks over zeggen, omdat het gratis informatie is, en ik dan niet mag klagen over een paar ads…mits ze niet te storend zijn .Grote sites zoals Engadget doen dat ook namelijk, en daar hoor je ook niemand over klagen.


    9 februari 2006 om 09:30
    Karel Kolb

    De geschiedenis herhaalt zich. Internet=gratis én goede content. Inmiddels weten we wel beter. Hoewel, als ik de reacties op dit soort items volg is de volgende mythe al geboren: RSS=gratis én goede content.


    9 februari 2006 om 09:36
    Roy

    @margvg. Allereerst, ik was diegene die gemaild had. Waarom ik niet naar jou gemaild heb? ik heb geen zin om op de adformatie site eerst een 3 stappenformulier door te lopen en uiteindelijk iemand te kunnen mailen waarvan ik niet weet wie deze persoon en wat deze doet in de organisatie.. Je e-mail adres hier staat ook niet vermeld, hoewel ik niet in de ledenlijst heb gekeken eerlijk gezegd. Doe een suggestie zag ik eerder staan 🙂

    Kom, wat een onzin, 3x per dag dezelfde advertentie heeft niets met fijnslijpen te maken, en ook gebruik van HOOFDLETTERS wordt al zo lang als fout ervaren… Testen doe je in een testfeed en niet in een live omgeving.

    Ik heb helemaal geen problemen met advertenties waar dan ook, zolang het de content maar niet naar achter drukt en eventueel aanvult.

    Daarbij zou het sieren om iig in de titel bij [advert] voor de titel te zetten. Tenzij het natuurlijk gaat alleen maar gaat om een CPC deal, waar bij conversie geheel niet belangrijk is…


    9 februari 2006 om 10:30
    marcvg

    Come on Roy: [email]webmaster@adformatie.nl[/email] of [email]info@adformatie.nl[/email] ligt toch heel erg voor de hand.

    We weten hier allemaal zoveel van RSS, pff.

    Wat wij nu doen wordt nog niet veel gedaan in nederland door uitgeverijen. En als ik het over fijnslijpen heb dan bedoel ik niet mijn werk maar bevoorbeeld die van de salesman. Hoeveel salesmensen verkopen nu als rss-ads?

    En wat die [advert] betreft heb je helemaal gelijk, wees fair, je weet dat we dat in de oude vorm altijd hebben gehad in de vorm van (i.m.). Ik wil niet arrogant doen mij wij waren de eerste in nederland die dat netjes bij zijn ad zette.


    9 februari 2006 om 10:50
    Roy

    ik dacht me ook te kunnen herinneren dat soort dingen eerder gezien te hebben. dat siert jullie!

    ‘k zal je mailadres opnemen in m’n adresboek als ik nog eens weer suggesties of klachten heb.

    Als ik heel eerlijk ben denk ik dat ik nu sneller een reactie van de adformatie heb gehad dan als ik gemaild had 😉


    9 februari 2006 om 10:55
    Karel Kolb

    VAC: gezocht goede salesman/vrouw die RSS-ads kan verkopen als warme broodjes. Goede verdiensten op basis van commissie. Werkgever: Feeder.nl.


    9 februari 2006 om 11:05
    marcvg

    @ Karel

    Serieus, wat is jou ervaring in het verkopen van rss ads?


    9 februari 2006 om 11:07
    Peter

    Marc, goed dat jullie hier mee experimenteren. Denk dat er nog maar weinig ervaringscijfers zijn voor de Nederlandse markt.

    Kunnen jullie al iets zeggen over de effectiviteit van rss-ads?


    9 februari 2006 om 12:35
    Karel Kolb

    @Marc

    Ik ben serieus. Met Feeder heb ik meerdere mogelijkheden om met advertenties wat kosten terug te verdienen (hosting etc.). Zeker als later deze maand Feeder 2.0 live gaat, inclusief zoeken op buurtniveau. Momenteel ben ik de diverse mogelijkheden aan het becijferen. Als iemand dat voor mij kan verkopen tegen een mooie commissie ben ik heel benieuwd waar het heen gaat. Al doende leert men.


    9 februari 2006 om 12:37
    marcvg

    @ Peter, ik heb wel wat cijfers maar die zijn gebaseert op een paar proefjes en niet over een lange periode:

    – een rss-ad gaf vier maal zo veel clicks als een sitebanner van hetzelfde product over dezelfde periode

    – een autonome rss-ad scoorde 5-10 maal hoger dan een ad onder ieder item

    @ Karel, ik bedoel je ervaringen met salesmensen en adverteerders. Ik moet nog steeds uitleg geven aan die lui wat rss is.

    @ Marco, heb je MT uitleg moeten geven wat rss is 🙂

    Jij hoefde de mail helemaal niet door te sturen, als jij er over wilt schrijven dan moet je dat doen (Hoewel: hoor en wederhoor). Ik had kritiek op de afzender maar dat is hierboven al besproken.


    9 februari 2006 om 14:14
    Feeder

    @Marc

    Op Feeder heb ik grofweg drie plekken om te adverteren:

    -tussen de zoekresultaten

    -naast de zoekresultaten

    -banners op bijv. infopagina’s

    Dit zijn de drie modellen die ik momenteel uitwerk. Dat heeft dus eigenlijk met RSS-adverteren niets te maken. Hoewel: bezoekers kunnen van een zoekopdracht met een druk op de knop een RSS-feed maken. Daar zouden dan ook ads in kunnen zitten.

    Wel kan ik terugblikken op mijn ervaringen met TradeTracker s o far. Als ik in Feeder zoek op ’tradetracker’ en ik zoek op feed dan loopt dat nog geen storm. Daarover heb ik in elk geval al gehoord dat feedhouders het te omslachtig vinden. Daarom zijn we nu bezig dat proces te vereenvoudigen.

    Misschien zou je met je eigen feeds ook naar een affiliate partij toe moeten stappen? Zij hebben de adverteerders en de affiliates. In het geval van TradeTracker was het beschikbaar maken van RSS-items een kwestie van twee dagen werk. Kritische succesfactor is dan hoeveel affiliates ook RSS-feeds kunnen inzetten.


    9 februari 2006 om 14:51
    Feeder

    Correctie: Marc, affiliates zoek jij natuurlijk niet, dat ben je in dit geval zelf. 🙂


    9 februari 2006 om 14:52
    media

    Marc: nee het was niet voor MT 😉


    9 februari 2006 om 15:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!