Adverteerders hebben weinig interesse in RSS?

Adverteerders hebben weinig interesse in RSS?

Karel Kolb, een van de bloggers op Marketingfacts, zegt op Emerce dat adverteerders nog weinig interesse hebben in RSS. Ben benieuwd waar hij dat op baseert want de interesse bij adverteerders is juist erg groot weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Ik denk dat Jeroen Bertrams van Hyped.nl met zijn conclusie dichter bij de waarheid zit en dat is dat adverteerders nog (te) weinig weten van adverteren in RSS:

(...) Het feit dat nog maar weinig adverteerders gebruik maken van adverteren in RSS, zegt vrij weinig over de interesse van adverteerders erin. De interesse lijkt groot, maar de kennis nog laag. Dat verschil zal naar verwachting snel verdwijnen het komende jaar. Een adverteerder ontkomt er niet aan om in feeds te adverteren, omdat steeds meer mensen alleen nog feeds lezen, en websites niet meer als startpunt gebruiken van hun online informatievergaring. (...)

Ook de penetratiegraad van RSS dat wordt genoemd in Emerce vraagt om een nadere toelichting. Volgens onderzoek van Jungle Rating zou de huidige penetratie van RSS in Nederland op 5 tot 10% liggen. Nu weet ik niet hoe het onderzoek is uitgevoerd en of dit zowel de awared als unawared RSS-users betreft, maar uitgaande van recent onderzoek in de VS schat ik het awared RSS-gebruik (mensen die bewust RSS gebruiken) in Nederland op minder dan 4%. De verwachting is dat met de komst van Outlook 12 en Internet Explorer 7 (beiden met RSS-support), het gebruik van RSS explosief zal toenemen (zie ook de presentatie RSS in de marketingmix).

Een derde punt in het artikel op Emerce dat enige aanvulling behoeft is het aanbod van online advertentiemakelaars dat zich bezighoudt met advertenties in RSS. Volgens Kolb is dat alleen TradeTracker (en binnenkort Yahoo’s Overture), maar ook Google (o.a. via Feedburner) biedt al geruime tijd deze mogelijkheid. Voor deze laatste kunnen adverteerders met een Google Adsense-account een verzoek indienen om de advertenties ook in RSS-feeds te plaatsen.


Delen

0
0


Er zijn 25 reacties op dit artikel

  • Ik schreef op Emerce net een reactie op de volgende quote in het artikel

    Dat nog vrij weinig mensen gebruik maken van de techniek is volgens hem de belangrijkste reden voor het gebrek aan animo.


    Kortom, consumenten gebruiken RSS nog niet dus adverterteerders gebruiken RSS nog niet.

    Da's toch logisch, of ben ik nou helemaal mental? Het heeft vooralsnog niks met opvoeden te maken maar gewoon met bereik. Over een jaar kunnen we adverteerders verwijten dat ze het medium niet begrijpen ondanks dat consumenten het al lang gebruiken, maar momenteel is dat nog geheel niet aan de orde.

    Laten we even wel wezen: er zijn nog maar een handjevol sites in Nederland waarbij RSS een serieuze rol speelt. Bij de rest speelt RSS momenteel slechts een rol in de absolute marge. Dat gaat heel snel en heel radicaal veranderen, maar op dit moment vind ik het niet vreemd dat adverteerders er nog maar weinig heil in zien. Adverteerders en mediabureaus gaan geen campagne zitten micromanagen voor feeds met enkele tientallen of honderden gebruikers, want dat loont simpelweg niet.

    geplaatst op
  • Uiteraard is bereik op dit moment beperkt en waarschijnlijk de belangrijkste reden dat nog weinig adverteerders zich hiermee bezig houden. Daar heb je dus gelijk in.

    Aan de andere kant moet je niet vergeten dat net als bij e-mail marketing je een base nodig hebt om straks te kunnen adverteren. Uitgevers (denk aan de voorbeelden die we gisteren genoemd hebben zoals NU.nl en de Volkskrant) zijn daar al volop mee bezig. Je kunt als adverteerder straks adverteren in feeds van derden (zoals NU.nl en de Volkskrant), maar je kunt ook zelf feeds versturen. Daarvoor zouden adverteerders nu al aan de slag kunnen!

    geplaatst op
  • Zonder me er gemakkelijk vanaf te willen maken: ik sluit me voor het eerste punt dat je noemt, Marco, bij Anders aan. Verder: geen interesse of geen kennis (zoals Hyped.nl stelt), noem het beestje als je wilt, ging mij er met name om dat er om welke reden dan ook nog niet veel rss-geadverteerd wordt.

    Dat je bij Google kunt aangeven dat je ads ook in feeds wilt opnemen vind ik nog een stapje terug ten opzichte van TT. Daar behoort het meteen voor alle affiliates tot de mogelijkheden. Copy & paste is all it takes.

    En met een uitspraak als "adverteerders moeten in feeds, want snel lezen we alleen nog maar feeds" kan ik in Nederland echt nog helemaal niks. Het is simpelweg nog lang niet zover.

    Maar om terug te komen op je vraag. :-) Ik baseer me op mijn ervaringen met partner TT, en dat is inderdaad te mager voor een dikke uitspraak. Dat geef ik bij deze toe.

    geplaatst op
  • Karl, dat er nog weinig geadverteerd wordt betekent niet automatisch dat er weinig interesse is. Die is er namelijk wel maar bereik, aanbod en kennis zijn nog te beperkt.

    geplaatst op
  • Ja, dat is natuurlijk waar. In een aantal branches werken bedrijven al met verandende content (nieuws, nieuwe modellen, nieuwe collectie etc) en het is voor hen een koud kunstje om een RSS-feed te lanceren. Het opzetten van een RSS-feed aan een bestaande database kost nagenoeg niks qua tijd en geld, dus je zou gek zijn als je het niet doet. Neem bijvoorbeeld autofabrikanten. Dircteuren van bijvoorbeeld Nissan, BMS, Renault, Toyota, Citroën en Mitsubishi zouden hun marketeers en internetbureaus met vlammende ogen en schuim op de mond een draai om de oren moeten geven en ze tot een verklaring moeten dwingen waarom er nog geen RSS-mogelijkheid wordt geboden op de site. Ze liggen echt allemaal te slapen.

    Maar goed, dat is één ding. Je eigen feed opzetten is spotgoedkoop als je al bestaande actuele content hebt en je bent een dief van je eigen portemonnee als je dat niet doet.

    Adverteren in RSS-feeds van derden is echter iets anders en vanwege de kleine aantallen momenteel nog nauwelijks interessant. Bij Marketingfacts speelt RSS een grote rol, maar kent ca. 1600 gebruikers. De site zelf telt ruim 50.000 unieke bezoekers. Wat is interessanter, 2 uur bezig zijn om 1600 mensen te bereiken of 2 uur bezig zijn om er 50.000 te bereiken? Bij de kleine RSS-aantallen van vandaag de dag is de overhead gewoon nog te groot voor de meeste adverteerders en mediabureaus.

    Enfin, iedereen is het er hier wel over eens dat dat heel snel gaat veranderen. Marketeers met "online" in hun portfolio zijn geen knip voor de neus waard als ze de ontwikkeling RSS niet al met grote interesse volgen.

    geplaatst op
  • @Marko :-)
    Volgens mij nuanceerde ik dat ook in mijn post: hoe het komt komt het, er wordt nog weinig geadverteerd. Ik kan me overigens wel voorstellen dat Remco deze, wat boud geformuleerde, toon voor het stuk heeft gekozen. Dat kopt nu eenmaal lekkerder dan: "Adverteerder wil wel maar weet niet hoe".

    Overigens ben ik met Feeder bijna lanceergereed voor lokaal zoeken. En dan ook echt lokaal, nieuws op je eigen 4 cijfers. De kaartjes bij de AH, maar dan online. Dan wordt RSS-adverteren zelfs interessant voor een groep die nu digitaal nauwelijks aan bod komt: de slager op de hoek. Dus als iemand geinteresseerd is in RSS-adverteren ben ik het wel. Maar ja, nu nog de kennis he... :-)

    geplaatst op
  • Een punt wat hier nog niet genoemd is: mijn ervaring is dat het probleem ook bij de salesmanager ligt. Van oorsprong is dit een traditioneel denkende groep. En zit meer op de weg dan achter een scherm.
    (je kan verwachten dan 'mobile' adverteren sneller bij hen aanslaat)
    De tests die wij gedaan hebben met adverteerders waren goed en vele malen effectiever dan bannering op sites.
    En die adverteerders bellen nu vanzelf om te adverteren in een feed.

    geplaatst op
  • Karel, er is binnenkort een cursus RSS-marketing. Wellicht interessant voor je? ;-)

    Marc, ben benieuwd naar jullie ervaring bij Adformatie. Naast VNU een van de weinige exploitanten die op dit moment al actief zijn op gebied van RSS-advertising.

    geplaatst op
  • @Marco
    Ik sta elke keer weer verbaast van de snelheid waarmee je kunt publiceren met RSS. Van alle advertentievormen is deze toch wel het simpelst en niet onbelangrijk: het goedkoopst.

    Het maken van advertenties gebeurt bij ons nog steeds handmatig.
    Ik zit al tijden Sitestat (voor meting van de hele feed, we hebben niet voor niets een flink account) Webads (voor advertenties) achter de broek om de boel te gaan automatiseren. Ze vinden het heel interessant maar doen bijna niets. DC doet heel interessant dat ze al eens getest hebben met Webads (http://www.dutchcowboys.nl/rss/5011), heb er niets meer over gehoord.

    Adverteerders moeten bijna allemaal uitgelegd worden wat het is. Dat RSS in de meeste gevallen nog via een aparte applicatie gelezen moet worden schrikt af. Want wordt niet als standaard gezien.

    Voor salesmanagers geldt hetzelfde.

    Onze marketeers gebruiken het wel serieus, maar het is altijd een medium wat je er bij gebruikt, niet als eerste keus.

    Degene die nu RSS gebruikt hebben (adverteerders en marketeers) zijn heel enthousiast. Gemiddeld wordt er vier maal zoveel geklikt als op een banner over dezelfde periode voor dezelfde actie. Productiekosten zijn 0,0. En omdat ze bij ons tekst-based zijn, is het ieder moment aan te passen nav recente cijfers.

    We hebben getest als apart bericht en al kader onder ieder nieuwsbericht. De eerste scoort beter.

    Als laatste:
    - Ik denk dat je juist nu al heel goed RSS kunt inzetten want de doelgroep is helder
    - Adverteerders en media-inkopers reageren op de macht van de grote getallen. In dat oogpunt lijkt RSS niet interessant.
    - Bij ons is er een groot verschil tussen de titels, Adformatie en MOL scoren goed, COL en (voormalige titel) Sales M erg slecht.
    - Mijn ervaringen gelden natuurlijk voor relatief kleine titels. Voor Googles ed gelden deze voor een deel niet.
    - Leuk randverschijnsel is dat je advertenties gratis meegenomen worden op andere sites die je feed parsen.
    (over dit laatste zou ik hier nog wel eens een post willen zien: de vervuiling van zoekresultaten in zoekmachines door geparste feeds)
    Tjee wat een lulverhaal, ik hou op.

    geplaatst op
  • Ook als adverteerder kun je nu kijken (en participeren) op het medium zodat je de ervaringen later op de juiste manier in kan zetten. Sterker nog, wellicht kun je de toekomst zelf helpen vormgeven zonder de eindgebruiker en oorspronkelijke doelen van RSS schade toe te brengen. Doelstellingen van een adverteerder zullen nooit honderd procent in lijn liggen met die van een gebruiker. Toch is juist RSS een voorbeeld waarbij de pull werking van content de adverteerder kan helpen bij het overbrengen van haar boodschap. Het juiste moment met de juiste waarde en respect voor de primaire boodschap is hierbij van belang.

    geplaatst op
  • @marc: wat mij betreft mag je vaker met dit soort lulreacties komen; dank voor de aanvullende informatie!

    Wellicht is het aardig om binnenkort eens met een aantal pioniers op gebied van RSS bij elkaar te komen. Hapje, drankje en discussie over toekomst van RSS. Wie heeft interesse (en geschikte locatie)?

    geplaatst op
  • @Marc
    Die vervuiling van zoekresultaten, dat is een interessant onderwerp. Want steeds meer feeds bestáán alleen maar uit advertenties. Je kunt de meeste bedrijven die zo reclame maken niks verwijten, maar lastig is het wel, voor de zoeker in zoekmachines. Zeker als je bedenkt dat rss-zoekmachinespammen nu nog relatief eenvoudig is. Zo veel berichten staan er nu eenmaal nog niet in de meeste (Nederlandse) search engines.

    @Marco
    Ik heb interesse, en in Haarlem zijn genoeg leuke locaties. Lekker centraal ook. :-)

    geplaatst op
  • @Karel
    Ik bedoel wat anders: feed van site A wordt gepubliceerd dmv parser op site B. Site B wordt geindexeerd door zoekmachine.
    Uren, dagen of weken later staan die resultaten van site B nog steeds in de database van de zoekmachine terwijl die niet meer terug te vinden zijn op site B.
    Het probleem doet zich vooral voor bij sites die niet dagelijks geindexeerd worden.

    geplaatst op
  • Het niveau van Emerce is de laatste tijd niet om over naar huis te schrijven. Het artikel over RSS rammelt inderdaad aan alle kanten maar ook het laatste nummer over de Emerce 100 bestaat voor een groot deel uit gesponsorde artikelen. Okay, ze hebben een aantal nieuwe mensen dus we moeten misschien wat minder kritisch zijn en geduld hebben...

    geplaatst op
  • Pionier ben ik niet maar heb wel ideeen. Drankje en hapje is altijd goed. Haarlem kan maar vermoed dat Amsterdam danwel Utrecht centraler is. Denk ook dat de groep niet groter moet zijn dan 6-8 personen om een degelijke discussie te kunnen houden btw.

    geplaatst op
  • Heb inmiddels een uitnodiging verstuurd naar een 8-tal mensen waarvan ik denk dat ze een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan deze discussie. Ben benieuwd naar de reacties maar wat mij betreft komt die meeting er medio half januari!

    geplaatst op
  • Ik denk dat ik de rss-feeds met advertenties er uitgooi. Daarom ben ik wel benieuwd of daar al cijfers van zijn. Daalt het aantal lezers niet dramatisch zodra er advertenties in opduiken? Het is nu interessant, maar wat mij betreft ook omdat het zo 'schoon' is. Praktijkvoorbeelden?

    geplaatst op
  • Ik denk dat het eruit schoppen van feeds wel mee zal vallen. Advertenties in RSS zullen waarschijnlijk net zo ingeburgerd raken als banners op websites. En als je het dan over voorbeelden hebt: er zijn nauwelijks mensen die sites níet meer bezoeken omdat er banners getoond worden. Het gaat ze uiteindelijk toch om de content.

    Wel is het zo dat RSS readers veel makkelijker te maken zijn dan browsers. Er zullen veel meer kleine partijen of open source initiatieven bezig zijn met RSS Readers. De ontwikkeling zal sneller gaan en minder last heben van commerciële druk, waardoor advertentie-filtermogelijkheden hier en daar een grote rol gaan spelen. Het is aan de publishers/adverteerders om te bepalen hoe ver ze dan nog durven te gaan voordat iedereen op zo'n advertentie-blokkerende reader overstapt. Dan heb je als publisher nog wel je bereik, maar minder advertentie-inkomsten.

    geplaatst op
  • Ik lees en lees en lees. Ben zelfs bij de presentatie op marketing3 geweest van de heren hier. Maar nog zie ik "het licht" niet. Het kost nagenoeg niets dat is inmiddels duidelijk maar voor de rest? Is rss niet JUIST iets wat heel makkelijk is in te stellen zodat je geen "reclame" ziet?

    Ik ben overigens student interactieve media en geen marketeer.

    geplaatst op
  • neigt het niet heel snel naar spam vraag ik mij af?

    geplaatst op
  • Wij hebben zolang wij nu al advertenties in de feed hebben twee keer een klacht gehad. Dat is niets vergeleken met klachten over banners.

    En er zijn inderdaad scripts te schrijven die reclame er uit filtert.
    Er zal altijd een groep zijn die geen advertenties wil.
    Maar er zal ook een groep zijn die juist blij is met doelgerichte advertenties in gepersonaliseerde feeds.
    En Anders heeft gelijk, we moeten afwachten en uitproberen.
    Hadden we niet ooit Adblockers voor browsers? Je hoort er weinig meer van.

    geplaatst op
  • Er is een erg groot verschil tussen advertenties in RSS en banners e.d. Merkwaardig dat de deskundigen hier dat niet onderkennen, maar dat die vergelijking steeds wordt gemaakt. Er is toch ook een verschil tussen advertenties in bladen en inserts, tussen banners en pop ups? Tussen programma-onderbrekende reclame en reclameblokken tussen programma's? Ik vind de reacties nogal naïef. Kennelijk staat het eigen enthousiasme (over techniek en over boodschappen zenden) kritisch vermogen behoorlijk in de weg. Weten jullie wel dat er ergens -heel onbelangrijk natuurlijk- ook een ontvanger van die rotzooi is?

    geplaatst op
  • Precies René, daarom begon ik met aantal klachten te noemen.
    En die staan in geen verhouding met andere opmerkingen die over onze feeds binnenkwamen.

    geplaatst op
  • Rene, er zijn verschillende vormen van advertenties in/met RSS-feeds. De vorm waarin je ongevraagd advertenties van derden krijgt (in de feed of als extra feed), daar geloof ik eerlijk gezegd ook niet in. Ik heb er immers niet om gevraagd. Op korte termijn zal dit best aardige resultaten opleveren maar op de lange termijn zal dit door de gebruikers van RSS worden genegeerd (al dan niet met RSS-ad-filters). Waar ik wel in geloof is dat gebruikers zich abonneren op een bepaalde feed. Bijvoorbeeld aanbiedingen van een reisorganisatie, aanbiedingen van online boekenwinkel, financiele aanbiedingen, etc. Ook geloof ik wel in commerciele feeds die relevant zijn voor de doelgroep. Bijvoorbeeld aankondiging van cursussen en congressen voor lezers van Marketingfacts. Vergelijk het met opt-in bij e-mail marketing.

    Een ding is zeker, op gebied van RSS-advertising moet nog een hoop worden geleerd!

    geplaatst op
  • hier pats gratis reclame van mij voor jullie ook ongevraagd, lekker gevoel hé?
    blokkie kaas , uitje ,vlaggetje erop?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.